Svar: Problemer ved putning - 19 mdr.

4. februar 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at der - trods alt - er sket fremskridt hos jer, men nogle gange, så havner man i en situation, hvor barnet ligger og holder øje med en og derfor kæmper imod søvnen, og det lyder til at være tilfældet hos jer…

Det er rigtig godt og stadig meget vigtigt, at I putter hende med omsorg, nærhed, sidder hos hende, læser en historie, talt dagen igennem osv. hvor hun ligger stille og roligt i sin seng. Og det lyder som det rigtige tidspunkt, at putte hende 19.45-20.

Men når I har siddet der, læst og sagt godnat, så synes jeg I skal bruge det, jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at I står, så hun kan se jer og hvor I kan se hende. Der skal være kontakt mellem jer. I skal altså putte hende og derefter stille jer i nærheden, så hun kan se jer og derved oplever at I ikke går - men samtidig viser I hende at I har noget praktisk og kedeligt at lave, når hun skal sove.

Når I står og stryger tøj eller lægger tøj sammen, så viser I hende, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. I har noget kedeligt at lave. Der er ikke noget hun går glip af. I er der, men uden at I sidder og venter på at hun skal sove, ligesom hun ikke behøver ligge og holde øje med om I er der. Og dermed kæmper imod søvnen. I kan samtidig verbalt betrygge hende ved at fortælle hende, at I er der, og at I ikke går fra hende.

Hun kan kalde på jer "moaar?!", "faaar?!" og I kan svare "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", eller "Nat nat skatter pige, mor passer på dig" ...

Annonce

... eller lignende. I sender herved et signal om at I ikke sidder og venter på at hun skal sove og samtidig er det heller ikke tid til at lege og lave hopla, det I laver er kedeligt, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove. Og hun kan være helt tryg, for I er der stadig væk, blot lidt på afstand.

Hvis hun rejser sig igen og igen, så vil det være en god idé at I beder hende selv lægge sig "læg dig ned skat", en lille kærlig kommando. Når hun selv lægger sig, så er der større sandsynlighed for at hun bliver liggende, hvorimod hvis I går hen og lægger hende igen og igen, så virker det som en fjeder… Nogle gange vil hun, når I har puttet hende, rejse sig, smide sutten ud af sengen eller lignende, den lader I så lille indtil I har ordnet lidt tøj og på vej hen til hende, samler I så sutten op og giver den og putter igen og går hen til jeres vasketøj igen. I strækker altså tiden mellem at hun får sin sut, og at I går frem og tilbage mellem hende og vasketøjet, samtidig med at I stadig er der og derved beroliger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan denne metode så udvides, så I begynder at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i at I kun går kortvarigt og samtidig stiller det ikke nogen krav til hende om at hun skal sove. Hun kan ligge og lytte, hører jeres skridt, en låge der åbner, skridt igen og så er I tilbage, og på den måde lærer hun at det er okay at blive i sengen, også selvom I går - I er ikke forsvundet, men er der stadigvæk:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år