Brev:
Problemer ved putning - 19 mdr.
4. februar 2015
Alder:
19 mdr.
Problemer ved putning - 19 mdr.
Kære Helen
Tak for dine gode og kloge svar.
Vores datter har svært ved at falde til ro og finde søvnen om aftenen. Vi har efter nogle ugers fokus på at holde sovetiden omkring kl. 20 set fine fremskridt.
Fire dage i træk faldt hun i søvn omkring kl. 20 - dog med hjælp. Dvs at vi sad hos hende og sang for hende, og blev der til hun sov. Det betyder, at hun nu ikke vil sove selv. I hvert fald ikke før hun er så træt, at hun ikke kan stå op og kalde på os mere (så vi går frem og tilbage i cirka to timer - igen).
De sidste par dage, er hun dermed faldet i søvn kl. 21 - 21.30, så nu er vi tilbage i den dårlige rytme igen.
Lige for at opsummere:
Hun får et bad kl. 19
Havregrød og mælk af kop kl. 19.30
Læser bøger og putter 19.45 til 20
Den sidste halvdel af sidste uge faldt hun i søvn omkring kl. 20 og uden alt for megen hjælp. Men nu skal hun have mere og mere hjælp, og det bliver dermed senere og senere.
Om morgenen (kl. 7) er hun meget træt og næsten ikke til at vække. Og det samme gælder i vuggestuen, hvor de må vække hende efter to timer.
Vi har prøvet (i en uges tid) at holde hende oppe, til vi ved, hun selv kan sove og nærmest besvimer i sin seng, når vi lægger hende. Problemet er, at det virker som om, hun bliver friskere af at få lov at løbe omkring. Hun er træt, så hun kan ikke koncentrere sig om at læse i bøger eller sidde stille med noget efter kl. 20.30.
Hun vil gerne cykle, løbe og lege med klodser, og det virker som om, hun er overtræt og nærmest løber sig selv tør for energi.
Derfor har vi forsøgt at lægge hende, når hun virkede træt (gnider øjne, gaber, piver, nulrer vores ører). Nogle gange har vi fået hende helt til ro ved at sidde med hende i armene (nogle gange er hun faldet i søvn), men hun vågner op, når vi lægger hende i sengen.
Vi er så desperate for at finde tilbage i rytmen. Både så hun kan sove godt og længe og ikke være "bagud" dagen igennem i vuggestuen, men også så vi kan få lidt af vores aftner tilbage.
Jeg håber sådan, du kan hjælpe med en ny slagplan. Hvad mon vi gør forkert? Hun er jo træt - virkelig træt - når klokken er 20. Hun sover bare ikke. Igår sad min mand hos hende i tre kvarter, hvor hun var ved at falde i søvn flere gange. Men hun ender med at begynde at ligge og synge. Og da han så går bliver hun rigtig ked af det. Så sidder jeg med hende i en halv time, og til sidst går vi til og fra og skiftes til at lægge hende ned og sige godnat og ae på maven.
Vi synes ikke, der er noget, der virker. Vi glæder os meget til at høre, hvad du tænker.
Bedste hilsner
Lina