Problemer ved putning - 19 mdr.

4. februar 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Problemer ved putning - 19 mdr.

Kære Helen

Tak for dine gode og kloge svar.

Vores datter har svært ved at falde til ro og finde søvnen om aftenen. Vi har efter nogle ugers fokus på at holde sovetiden omkring kl. 20 set fine fremskridt.

Fire dage i træk faldt hun i søvn omkring kl. 20 - dog med hjælp. Dvs at vi sad hos hende og sang for hende, og blev der til hun sov. Det betyder, at hun nu ikke vil sove selv. I hvert fald ikke før hun er så træt, at hun ikke kan stå op og kalde på os mere (så vi går frem og tilbage i cirka to timer - igen).

De sidste par dage, er hun dermed faldet i søvn kl. 21 - 21.30, så nu er vi tilbage i den dårlige rytme igen.

Lige for at opsummere:
Hun får et bad kl. 19
Havregrød og mælk af kop kl. 19.30
Læser bøger og putter 19.45 til 20

Den sidste halvdel af sidste uge faldt hun i søvn omkring kl. 20 og uden alt for megen hjælp. Men nu skal hun have mere og mere hjælp, og det bliver dermed senere og senere.

Om morgenen (kl. 7) er hun meget træt og næsten ikke til at vække. Og det samme gælder i vuggestuen, hvor de må vække hende efter to timer.

Vi har prøvet (i en uges tid) at holde hende oppe, til vi ved, hun selv kan sove og nærmest besvimer i sin seng, når vi lægger hende. Problemet er, at det virker som om, hun bliver friskere af at få lov at løbe ...

Annonce

... omkring. Hun er træt, så hun kan ikke koncentrere sig om at læse i bøger eller sidde stille med noget efter kl. 20.30.
Hun vil gerne cykle, løbe og lege med klodser, og det virker som om, hun er overtræt og nærmest løber sig selv tør for energi.

Derfor har vi forsøgt at lægge hende, når hun virkede træt (gnider øjne, gaber, piver, nulrer vores ører). Nogle gange har vi fået hende helt til ro ved at sidde med hende i armene (nogle gange er hun faldet i søvn), men hun vågner op, når vi lægger hende i sengen.

Vi er så desperate for at finde tilbage i rytmen. Både så hun kan sove godt og længe og ikke være "bagud" dagen igennem i vuggestuen, men også så vi kan få lidt af vores aftner tilbage.

Jeg håber sådan, du kan hjælpe med en ny slagplan. Hvad mon vi gør forkert? Hun er jo træt - virkelig træt - når klokken er 20. Hun sover bare ikke. Igår sad min mand hos hende i tre kvarter, hvor hun var ved at falde i søvn flere gange. Men hun ender med at begynde at ligge og synge. Og da han så går bliver hun rigtig ked af det. Så sidder jeg med hende i en halv time, og til sidst går vi til og fra og skiftes til at lægge hende ned og sige godnat og ae på maven.

Vi synes ikke, der er noget, der virker. Vi glæder os meget til at høre, hvad du tænker.

Bedste hilsner
Lina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte