Svar: Sove igennem
30. januar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Rita
Tak for dit brev og jeg forstår fint, hvad du skriver :)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at Mille har en god rytme og også spiser varieret og tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Det lyder også rigtig fint med to flasker i døgnet og godnatgrød om aftenen - det er rigtig godt, hvis I kan få hende til at spise grød, alternativt en banan før hun puttes, så I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten.
Hos jer lyder det dog ikke som om at problemet skyldes manglende mælk eller mad, men snarere som om at Mille søger din favn og nærhed hele natten igennem. Mille kan godt have det der kaldes for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er de rutiner vi har, i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter lyder til at være afhængig af din favn. Det siger jeg, fordi du fortæller, at hun om natten vågner hver time eller hver anden og hvis du her tager hende op, vugger hende i dine arme eller lægger dig med hende i din favn, så falder hun i søvn og sover trygt videre. Det lyder altså som om at Mille forbinder det at sove med at være i din favn.
Det er rigtig fint at hun får flaske, før hun skal sove - får hun den i din favn? Hvis hun får flasken i dine arme, kan det være en god idé, at du nu arbejde på at give hende flasken i sengen eller at du giver hende flasken i din favn og flytter hende til sengen, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun nu lærer at overgive sig til søvnen i sin seng og ikke længere i dine arme. Hun skal altså registrere at hun ligger i sin seng.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at du skal tage hende op hver gang. Hun skal altså stille og roligt lære at komme videre i søvnen uden at hun behøver hjælp fra dig.
Har du mulighed for at fjerne tremmerne fra hendes seng og koble hendes seng til din seng? Det kan være en rigtig god idé, fordi det giver dig mulighed for at være lige ved siden af hende. Du kan lægge hænderne på hende, berolige hende med din nærhed, fysiske kontakt osv. så hun mærker, at du er der, samtidig med at hun ligger i sin egen seng og lære at sove i den. Det er som sagt vigtigt, at hun puttes i egen seng, altså der hvor du ønsker hun skal sove, så hun ved hvor hun er, når hun vågner om natten - og det kan du gøre samtidig med at du er lige ved siden af hende.
Hun kan om natten naturligvis kravle ud og putte sig ind til dig og det vil være okay, så længe hun ikke behøve mælk og du ikke behøver rejse dig og gå rundt med hende i armene:)
Hvis hun er afhængig af bevægelse, afhængig af at blive vugget i din favn for at sove, så er det en god idé at du lægger dig med hende, holder dine hænder på hendes hofte og vugger hende blidt imens hun ligger ned. Hun lulles på den måde stadig ind i søvnen, hun har dig helt tæt på, men hun er ikke i din favn og du behøver ikke gå rundt med hende. Hun lærer at sove liggende i sengen:)
Det er vigtigt at du arbejder på dette både om dagen og om aftenen. Om dagen kan hun puttes i barnevogn og du kan trille hende en tur. Hun kan starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. når du triller tur og du kan lægge hende ned, når hun tydeligt er parat. Det er vigtigt, at hun også her lærer at sove uden at være i din favn :) Stille og roligt skal hun så også lære at sove uden at du behøver trille vognen og uden at være i bevægelse, men det kan komme hen af vejen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske