Svar: Sove igennem

30. januar 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rita

Tak for dit brev og jeg forstår fint, hvad du skriver :)

Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at Mille har en god rytme og også spiser varieret og tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Det lyder også rigtig fint med to flasker i døgnet og godnatgrød om aftenen - det er rigtig godt, hvis I kan få hende til at spise grød, alternativt en banan før hun puttes, så I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten.

Hos jer lyder det dog ikke som om at problemet skyldes manglende mælk eller mad, men snarere som om at Mille søger din favn og nærhed hele natten igennem. Mille kan godt have det der kaldes for et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner vi har, i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter lyder til at være afhængig af din favn. Det siger jeg, fordi du fortæller, at hun om natten vågner hver time eller hver anden og hvis du her tager hende op, vugger hende i dine arme eller lægger dig med hende i din favn, så falder hun i søvn og sover trygt videre. Det lyder altså som om at Mille forbinder det at sove med at være i din favn.

Det er rigtig fint at hun får flaske, før hun skal sove - får hun den i din favn? Hvis hun får flasken i dine arme, kan det være en god idé, at du nu arbejde på at give hende flasken i sengen eller at du giver hende flasken i din favn og flytter hende til sengen, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun nu lærer at overgive sig til søvnen i sin ...

Annonce

... seng og ikke længere i dine arme. Hun skal altså registrere at hun ligger i sin seng.

Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at du skal tage hende op hver gang. Hun skal altså stille og roligt lære at komme videre i søvnen uden at hun behøver hjælp fra dig.

Har du mulighed for at fjerne tremmerne fra hendes seng og koble hendes seng til din seng? Det kan være en rigtig god idé, fordi det giver dig mulighed for at være lige ved siden af hende. Du kan lægge hænderne på hende, berolige hende med din nærhed, fysiske kontakt osv. så hun mærker, at du er der, samtidig med at hun ligger i sin egen seng og lære at sove i den. Det er som sagt vigtigt, at hun puttes i egen seng, altså der hvor du ønsker hun skal sove, så hun ved hvor hun er, når hun vågner om natten - og det kan du gøre samtidig med at du er lige ved siden af hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun kan om natten naturligvis kravle ud og putte sig ind til dig og det vil være okay, så længe hun ikke behøve mælk og du ikke behøver rejse dig og gå rundt med hende i armene:)

Hvis hun er afhængig af bevægelse, afhængig af at blive vugget i din favn for at sove, så er det en god idé at du lægger dig med hende, holder dine hænder på hendes hofte og vugger hende blidt imens hun ligger ned. Hun lulles på den måde stadig ind i søvnen, hun har dig helt tæt på, men hun er ikke i din favn og du behøver ikke gå rundt med hende. Hun lærer at sove liggende i sengen:)

Det er vigtigt at du arbejder på dette både om dagen og om aftenen. Om dagen kan hun puttes i barnevogn og du kan trille hende en tur. Hun kan starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. når du triller tur og du kan lægge hende ned, når hun tydeligt er parat. Det er vigtigt, at hun også her lærer at sove uden at være i din favn :) Stille og roligt skal hun så også lære at sove uden at du behøver trille vognen og uden at være i bevægelse, men det kan komme hen af vejen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.