Svar: Hyppige amninger
23. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til:)
Det er rigtig dejligt, at både du og din datter er så glade for at amme, og det lyder bestemt ikke som om, at hun mangler noget eller at du ikke har mælk nok. Det lyder dog som om, at hun nu stille og roligt skal vænnes til også at spise anden mad, og derfor er det super, at I så småt er begyndt med lidt skemad, - og så lyder det også som om at hun nu stille og roligt skal lære at falde i søvn uden at have dit bryst i munden. Det er således helt rigtigt det du fornemmer:)
Det vil være rigtig godt at bibeholde den rytme I har nu, hvor jeres datter får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Jeg kan godt se, at hun nogle gange tager 4 mindre lure og hvis hun en dag sover en meget kort middagslur, vil en ekstra lur sandsynligvis være nødvendig og den fleksibilitet er okay. Men det vil som sagt være godt, hvis du kan arbejde på en 3-lurs-rytme.
Det vil også være rigtig godt, at du forsøger med skemad 2 gange dagligt og jeg vil foreslå frokost og aften. Jeg anbefaler at starte om dagen f.eks. grød, og når dette måltid går godt, så kan du begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. I første omgang smagsprøver og max ½ dl. skemad af gangen og dertil vand af kop. Og rytmen skal du forsøge at skabe sådan, at hun tilbydes skemad, når hun vågner og brystet før hun skal sove.
Hun skal altså stadig ammes og mælken skal indgå som en fast del af hendes putteritual, men nu skal du arbejde på at få hende flyttet fra din favn og ned, hvor hun skal sove, før hun sover helt. Når du ammer hende, så skal du forsøge at få hende til at slippe brystet og putte hende derfra og så lulle hende videre i søvnen med din nærhed, dine kærtegn osv. Du kan trille hende i barnevognen og på den måde lulle hende i søvn eller du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen.
Hvis du ammer hende og flyttere hende til seng eller barnevogn, så skal du forsøge at svøbe hende godt i dynen eller evt. bruge en voksipose eller lignende. Skifte hende, svøbe hende i dynen eller putte hende i soveposen og så amme hende imens hun er svøbt. Det vil gøre at skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove bliver mindre voldsomt og mere trygt for hende. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning, flyt hende fra din favn lige der, hvor hun tydeligt er ved at falde i søvn, næsten sover, men ikke sover helt. Hun skal ikke være rigtigt vågen, men vågen nok til at registrere, at hun flyttes og hvor hun bliver lagt. Stå ved hende, hold dine hænder beroligende på hende, så hun kan mærke at du er der og lul hende så videre ind i søvnen.
Hvis du lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen, så skal du arbejde på at trække brystet til dig før hun sover helt. Altså lirke brystet forsigtigt ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre flere gange, og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn, og uden at du behøver give brystet. Hun lærer altså at falde i søvn med din nærhed og uden at have brystet i munden. Og når hun kan dette om dagen, så kan du begynde at øve det om aftenen og om natten. Ligesom du også kan øve at hun ikke behøver falde i søvn ved siden af dig, men kan flyttes over i sin seng og hjælpes videre i søvnen der.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06/07: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Amms og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Du må meget gerne lægge dig med hende her og amme hende en ekstra gang eller trille hende en tur i barnevognen, for på den måde at holde hende sovende, så luren midt på dagen bliver den længste lur.
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, max ½ dl., vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere lidt efter, hvor sent og hvor lang hendes 3. lur er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge sider, gerne med en skiftning imellem de to sider - altså amme, skifte og amme igen og derefter puttes i seng.
Midt nat 03: Ammes. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne trappe ud af denne amning samtidig med at antallet af måltider om dagen sættes op…
Det vil være en god idé, at du efter amning sen aften putter din datter i egen seng og forsøger at få hende til at sove videre der, så hun ikke ligger tæt på dig og kan dufte din mælk. Når og hvis hun så vågner, så skal du naurligvis forsøge at finde ud af, om hun søger brystet eller om hun kan beroliges med hænder, kærtegn osv. Har hu brug for mælken, så skal hun naturligvis ammes, men ofte vil det være en drøm som vækker hende og her skal du ikke per automatik amme, men i stedet forsøge at hjælpe hende videre med stillingsskift osv.
Pas på at du ikke kommer ind i en ny vane, hvor du i stedet for brystet begynder at give hende sut eller flaske i munden:) Prøv at sige til dig selv, at hun skal hjælpes videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)
Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske