Svar: Hyppige amninger

23. januar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til:)

Det er rigtig dejligt, at både du og din datter er så glade for at amme, og det lyder bestemt ikke som om, at hun mangler noget eller at du ikke har mælk nok. Det lyder dog som om, at hun nu stille og roligt skal vænnes til også at spise anden mad, og derfor er det super, at I så småt er begyndt med lidt skemad, - og så lyder det også som om at hun nu stille og roligt skal lære at falde i søvn uden at have dit bryst i munden. Det er således helt rigtigt det du fornemmer:)

Det vil være rigtig godt at bibeholde den rytme I har nu, hvor jeres datter får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Jeg kan godt se, at hun nogle gange tager 4 mindre lure og hvis hun en dag sover en meget kort middagslur, vil en ekstra lur sandsynligvis være nødvendig og den fleksibilitet er okay. Men det vil som sagt være godt, hvis du kan arbejde på en 3-lurs-rytme.

Det vil også være rigtig godt, at du forsøger med skemad 2 gange dagligt og jeg vil foreslå frokost og aften. Jeg anbefaler at starte om dagen f.eks. grød, og når dette måltid går godt, så kan du begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. I første omgang smagsprøver og max ½ dl. skemad af gangen og dertil vand af kop. Og rytmen skal du forsøge at skabe sådan, at hun tilbydes skemad, når hun vågner og brystet før hun skal sove.

Hun skal altså stadig ammes og mælken skal indgå som en fast del af hendes putteritual, men nu skal du arbejde på at få hende flyttet fra din favn og ned, hvor hun skal sove, før hun sover helt. Når du ammer hende, så skal du forsøge at få hende til at slippe brystet og putte hende derfra og så lulle hende videre i søvnen med din nærhed, dine kærtegn osv. Du kan trille hende i barnevognen og på den måde lulle hende i søvn eller du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen.

Hvis du ammer hende og flyttere hende til seng eller barnevogn, så skal du forsøge at svøbe hende godt i dynen eller evt. bruge en voksipose eller lignende. Skifte hende, svøbe hende i dynen eller putte hende i soveposen og så amme hende imens hun er svøbt. Det vil gøre at skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove bliver mindre voldsomt og mere trygt for hende. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning, flyt hende fra din favn lige der, hvor hun tydeligt er ved at falde i søvn, næsten sover, men ikke sover helt. Hun skal ikke være rigtigt vågen, men vågen nok til at registrere, at hun flyttes og hvor hun bliver lagt. Stå ved hende, hold dine hænder beroligende på hende, så hun kan mærke at du er der og lul hende så videre ind i søvnen.

Hvis du lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen, så skal du arbejde på at trække brystet til dig før hun sover helt. Altså lirke brystet forsigtigt ud af ...

Annonce

... munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre flere gange, og det er helt okay.

Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn, og uden at du behøver give brystet. Hun lærer altså at falde i søvn med din nærhed og uden at have brystet i munden. Og når hun kan dette om dagen, så kan du begynde at øve det om aftenen og om natten. Ligesom du også kan øve at hun ikke behøver falde i søvn ved siden af dig, men kan flyttes over i sin seng og hjælpes videre i søvnen der.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06/07: Ammes og sover videre

Formiddag 9-9.30: Amms og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Du må meget gerne lægge dig med hende her og amme hende en ekstra gang eller trille hende en tur i barnevognen, for på den måde at holde hende sovende, så luren midt på dagen bliver den længste lur.

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til dagens 3 lur

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, max ½ dl., vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere lidt efter, hvor sent og hvor lang hendes 3. lur er.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge sider, gerne med en skiftning imellem de to sider - altså amme, skifte og amme igen og derefter puttes i seng.

Midt nat 03: Ammes. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne trappe ud af denne amning samtidig med at antallet af måltider om dagen sættes op…

Det vil være en god idé, at du efter amning sen aften putter din datter i egen seng og forsøger at få hende til at sove videre der, så hun ikke ligger tæt på dig og kan dufte din mælk. Når og hvis hun så vågner, så skal du naurligvis forsøge at finde ud af, om hun søger brystet eller om hun kan beroliges med hænder, kærtegn osv. Har hu brug for mælken, så skal hun naturligvis ammes, men ofte vil det være en drøm som vækker hende og her skal du ikke per automatik amme, men i stedet forsøge at hjælpe hende videre med stillingsskift osv.

Pas på at du ikke kommer ind i en ny vane, hvor du i stedet for brystet begynder at give hende sut eller flaske i munden:) Prøv at sige til dig selv, at hun skal hjælpes videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)

Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin