Brev:
Hyppige amninger
23. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Hyppige amninger
Kære Helen.
Min datter er lige blevet 5 mdr., og trives og vokser og er generelt veltilpas. Hun blev født meget sulten (jeg gik 14 dage over tid), og jeg har siden hun blev født ammet hende enormt meget. Bortset fra den første måned, hvor det næsten var konstant, har jeg ammet rimelig konsekvent hver 2. time.
Indtil for et par måneder siden, varede en amning typisk 40 min. (20 min. fra hvert bryst.) De sidste par måneder har en amning varet 15-20 min. og kun et bryst. Jeg har altid haft en følelse af ikke at have specielt meget mælk, men heldigvis nok til at tilfredsstille hende. (Hun er en stor pige på 8 kg. og har altid ligget lidt over gennemsnit). Og jeg har mere mælk nu end den første måned. Jeg har brugt virkelig mange timer på at amme, men det har jeg prioriteret højt, og var de første par måneder meget bange for ikke at kunne mætte hende, og for at måtte opgive amning. Vi supplerede en kortere periode med mme i flaske, men det blev unødvendigt på et tidspunkt.
De sidste par måneder synes jeg amning om natten er blevet hyppigere. Der går aldrig mere end to timer ml. hver amning, oftest bare 1 1/2t. Hun ligger med mig i sengen, (min kæreste i et andet rum) så hun falder hurtigt hen igen, når hun får brystet. Hun har aldrig brugt sut (vi forsøger stadig). Min fornemmelse er, at hun ikke altid vågner af sult, men bare fordi hun går ind i en anden søvnfase el. lign. Og nu er hun så blevet vant til brystet. Så snart hun siger pip om natten, rykker jeg over til hende og giver hende brystet, fordi jeg er så bange for at hun vil vågne op. Lidt mælk får hende videre i søvnen. Sjældent slipper hun selv brystet, selvom hun sover. Jeg skal koble mig af, hvilket der først er succes med efter et par forsøg.
Hun forbinder helt sikkert søvn med amning, især fordi det også er sådan jeg får hende til at sove til natten, og til lurene 😳. Hun har siden fødsel sovet enormt lidt (dog bedre nu), så jeg har bare gjort det der umiddelbart virkede. Altså blive ammet i søvn i dobbeltsengen. Når hun er vågnet efter 20-30 min. (hvilket hun stort set altid gør,) drøner jeg ind for at amme igen, for kun sådan kan jeg få hende videre i søvnen. Hun har en blød bamse hun elsker at nusse, og jeg har selvfølgelig prøvet med shhh, såååå, og en rolig hånd, men det har aldrig lykkedes mig at få hende videre uden amning.
Min drøm er, at kunne nøjes med at amme hende når hun er sulten. Vi er så småt begyndt på grød, men vi er ikke så langt at det virkelig mætter hende. Flaske har hun nægtet i flere måneder. Jeg er ved at være træt af alle de opvågninger om natten, og manden begynder at savne vores/mit selskab i dobbeltsengen. Vi har hendes seng stående lige op til vores, men hun sover så let, at jeg ved hun vågner op efter amning, når jeg skal lægge hende over. Og så længe jeg ammer så ofte, så orker jeg ikke at bære hende frem og tilbage.
Dette var dagen i går, rimelig typisk bortset fra det sene tidspunkt for natten, og de lidt lange lure. Normalt sover hun fra 20-06. Og har 2-3 lure i løbet af dagen. De varer alt fra 20 min til 1 1/2 t.
Amning:
06.45-07.00 h ng
08.50-09.15 v ng.
Sov i en time
10.15-10.25
12.35-12.50 v ng.
Sov i 65 min.
15.05-15.20 h ng
16.25-16.40 h ng
Faldt i søvn kl.17 i bæresele. Sov i 40 min. i sengen.
17.40-17.55 v ng.
Sov videre i 1 time
20.15-20.30 h ng
Sov først kl.21.30 ca.
23.00-23.35 v ng
01.30-01.55 h ng
04.00-04.50 v ng
05.45-06.00
Dette var i forgårs:
Ammede 3 gange fra put til kl. 23.15
23.55-00.15
01.20-01.35
02.45-03.20 v ng
05.25-05.50 h ng
SÅ, hvordan kan jeg få hende vænnet af med at bruge mig som sut om natten, og nøjes med at amme hende når hun virkelig er sulten?
Jeg tænker selv at løsningen må være noget med at lære hende at finde søvnen selv, måske starte projektet om dagen, da hun også her falder i søvn enten ved brystet eller i bæresele til noget musik. Ja ja, vi har ikke gjort det nemt for os selv 😜. Jeg har læst din bog om søvn, men har alligevel brug for dit syn på sagen :-).
Med venlig hilsen
Stine