Svar: Baby på 9 mdr. sover stadigvæk dårligt

22. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie og Asger

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes rytme:)

Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer:)

Det første som falder mig i øjnene, når jeg ser dagsplanen er antallet af flasker. Det ser ud som om at jeres datter ikke får flaske før sin middagslur og ej heller før hun puttes til natten? I stedet får hun flaske kl 23 og 02.30/03 og vand derimellem. Med den alder hun har, vil jeg anbefale at hun får 3 flasker i døgnet svarende til ca 550 ml mælk og jeg vil anbefale at de 3 flasker ligger enten før middagslur, aften og sen aften eller aften, sen aften og tidlig morgen. Det er vigtigt, at jeres datter får mælk nok for at hun ikke behøver søge det midt nat.

Det vand hun får om natten - hvordan får hun det? Får hun det af flaske? I skal være opmærksomme på, hvordan hun falder i søvn. Hvis hun er afhængig af at have flaske i munden for at sove eller afhængig af at være i jeres favn, blive vugget osv. for at kunne sove, så vil dette kunne være forklaringen på hendes opvågninger i løbet af natten. Det er vigtigt, at hun får sin mælk, men flasken bør fjernes før hun sover helt. Det kan være en fordel, at I tilbyder hende flasken, imens hun ligger i sin seng, fordi hun så ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned i sengen - et skift, som hun lyder til at protestere over. Det kan derfor være en idé, at I putter hende med flasken direkte i sengen, og så skal I forsøge at lirke flasken ud af munden, før hun sover helt. Så I når dertil, hvor hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og falder i søvn. I må gerne elevere hendes hovedgærde ved f.eks. at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras, så hele madrassne løftes lidt op ved hovedet.

I skal altså prøve at finde balancen mellem at hun stadig skal have flaske før hun puttes til natten, så hun får sit mælk-/væskebehov tilstrækkeligt dækket, samtidig med at hun skal kunne falde i søvn uden at have flasken i munden.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis I om aftenen kunne give hende et bad. Badet må meget gerne ligge en times tid før hun skal sove, så har det bedst effekt. Og badet må også meget gerne afsluttes med en godnatgrød, så hun får det ekstra mellemmåltid før natten. Badet vil være med til at give hende større fysisk ro, så hun bedre kan ligge stille og finde ro i kroppen, og grøden vil ligge godt i maven og give følelsen af behov for at "ligge ned og slå mave", samtidig med at den kan mætte hende lidt ekstra og sikre, at hun ikke vågner for tidligt om morgenen, fordi hun er reelt sulteen.

Jeres datter er derudover i separationsfasen nu og det betyder, at hun har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og også har svært ved at sove roligt. Hun er igang med at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Hun øver sin selvstændighed og øver sig i at være lidt på afstand af jer forældre, og det betyder, at hun i denne periode også vil være lidt mere tryghedssøgende, pylret og klynkende. Og man ser det ofte om aftenen, der hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger hun ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt.

Når børn i denne alder skal sove om aftenen vil de således helst ikke ned i seng, de græder, protesterer, har ofte brug for at sidde lidt længere tid på skødet, blive holdt i hånden osv. Om natten kan hun også vågne, fordi hun får sig lagt i en stilling hun ikke kan komme væk fra, og hun har igen brug for jeres hjælp, til at komme videre i søvnen. Nogle gange er I nødt til at tage hende op, trøste, evt. give lidt ekstra mælk eller lidt vand, som nu, men andre gange er det bedre at hjælpe hende med at blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen over sig, blive kærtegnet osv. og på den måde lullet videre i søvnen - uden at hun får en flaske eller sut i munden hver gang og uden at I behøver tage hende op.

I fortæller, at I har forsøgt at lægge hende i jeres seng og også i hendes egen seng, når hun skal sove, men at hun bliver meget ked af det, når I lægger hende - hun rejser sig fortvivlet… Er det kun tidlig morgen eller er det også om aftenen? Har hun haft ondt i ørerne? Det kan være forklaringen, for det gør ondt at ligge ned, hvis man har øreproblemer.. Har hun oplevet at I er gået fra hende, hvor hun har været ked af det? Det kan være forklaringen på, at hun lige nu er rigtig ...

Annonce

... bange for at I går og derfor græder blot I næsten nærmer jer sengen…

Det er vigtigt, at I gør hende så tryg ved at sove som muligt. Tryghed er alfa omega og hvis I oplever, at hun lige nu rejser sig, strækker armene op mod jer og signalerer "tag mig op", "gå ikke fra mig", så er det meget vigtigt, at I ikke går - det er det tydeligste signal hun kan sende om, at hun har brug for jer, brug for jeres nærhed.

Hvis I kan putte hende i hendes egen seng med flaske og på den måde få ro på hende vil det være rigtig godt, men hvis hun har brug for mere nærhed, så vil det være en rigtig god idé at koble hendes seng til jeres seng. I kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det har den fordel, at hun kan lære at falde i søvn i egen seng, men at I kan ligge lige ved siden af hende, give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, så hun hele tiden kan mærke at I er der, at hun ikke er forladt, at I ikke går fra hende. Og om natten kan I på samme måde berolige hende med en hånd og lidt beroligende ord, ligesom hun kan kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, hvis det er det hun har behov for.

I skal også medtænke om hun måske puttes en lille smule for tidligt.. Hun sover sen middagslur, står ofte først op kl 16.30 og puttes allerede kl 19… Det er måske lidt for tidligt for hende og det kan også være forklaringen på at hun protestere. En aftenrytme kune s således ud:

17.30-18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, evt. creme osv. og gøres klar natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.15, får børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til natten med flaske og godnatsang kl ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre

For at undgå opvågningen og flytningen til barnevogn kl 04 kan I forsøge at putte hende i barnevognskassen, men stille den i sengen. På den måde kan hun lære at sove i sin seng, men har i starten sin kasse og trygheden ved den omkring sig - og stille og roligt skal hun så hjælpes videre i søvnen direkte i sengen. Omgivelserne, måden I putter hende på osv. er altså som det plejer at være - men nu forsvinder barnevognskassen. I kan overveje om I vil prøve med barnevognskassen allerede når natten begynder og ikke først kl 04, for at se om I på den måde kan få hende til at sove bedre og derfra komme helt væk fra den. I kan også tage en beslutning om, at når hun vågner kl 04, så hjælpes hun videre i egen seng og kommer ikke længere over i sin barnevogn… Det er bestemt en mulighed, for lige nu lyder det som om at barnevognen har været med til at gøre, at hun faktisk kan sove videre og der r derfor noget at bygge på og mulighed for at lære hende, at hun sover videre i sin seng. Så hun skiftes, pakkes sammen i mørket og puttes tilbage i tremmesengen. I skal gøre det, som I lige nu fornemmer vil give jer alle tre de bedste og mest roligt nætter.

Der kan godt være en sammenhæng mellem hendes opvågninger om natten mellem kl 03/04 og det faktum, at hendes middagslur ligger mellem kl 14.30-16.30. Det er nemlig sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også dette i deres rytme og da jeres datter sover middagslur mellem kl 15-16, så er det nærliggende at tænke, at hun så vi have et peak kl. 03/04 om natten. Man kan hos jer derfor også arbejde på at flytte lidt på hendes dagsrytme, så hun bliver puttet tidligere til sin middagslur, fordi det godt kan gøre en forskel for nattens forløb. Det vil i givet fald kræve, at I starter dagen til samme tid hver dag og at hun således kommer op hver dag kl ca 7 og ikke får lov til at sove til kl f.eks. er 8.30 selvom hun nogle gange kan det…

Der er, som I kan se, mange faktorer som spiller ind, og jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre :) I første omgang tænker jeg, at I skal prøve med bad, grød og lidt senere putning om aftenen og arbejde på at få hende videre i tremmesengen, når hun vågner kl 04 - og give flaske før hun puttes til natten - og hvorvidt det så bliver nødvendigt at flytte på middagsluren kan komme efterfølgende…

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.