Svar: Rytme - 18 mdr.
21. januar 2015
Alder:
18 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er synd at vække jeres datter om morgenen, hvor hun sover allerbedst og som udgangspunkt skal børn også have lov til at sove, når de sover. Man kan sige at børn sover, når de har brug for at sove og vågner, når de ikke har brug for mere søvn…
MEN, hverdagen skal også fungere og når man ikke er ældre end 1.5 år gammel og skal have overskud til vuggestue og leg og udvikling hele dagen, så kan tingene ikke hænge sammen, hvis man først sover kl 22. Derfor er der noget fornuftigt i at jeres datter lærer at sove allerede kl 20. For at lære hende dette, så skal I putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne sove og stille og roligt rykke hendes puttetidspunkt frem - jf. mit tidligere brev. Men samtidig med at I gør dette, så skal hendes dagsplan holdes. Det er nemlig ikke meningen at nattesøvnen skal forlænges om morgenen - den skal forlænges om aftenen. Ligesom hendes dagssøvn heller ikke skal forlænges. Hun skalk ikke pluddelig begynde at sove 5 timer om dagen og 8 timer om natten, hun skal hjælpes ind i en rytme, som vil være god for hende og den hverdag hun jo har.
Og det betyder faktisk at I skal vække hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv, så dagen ikke nogle gange starter kl 07 og andre gange kl 10. Jo mere fast stå op tidspunkt hun har, jo mere fast vil hendes middagslur også ligge, ligesom hun vil have faste spisetider, faste legetider osv. Det vil alt sammen påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for hvornår hun har brug for at sove og hvornår det er tid til at være vågen og aktiv - og dermed vil hendes puttetidspunkt om aftenen også stille og roligt passe sig ind.
En plan for dagen, som vil passe til hendes alder og den rytme hun sandsynligvis forventes at skulle passe ind i i vuggestuen kan se således ud:
Tidlig morgen - vækkes, hvis hun ikke vågner af sig selv, så hun er parat til at spise morgenmad samme tid hver dag.
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Afleveres i vuggestuen
Formiddag 9: Tilbydes lidt brød og frugt, vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskellige pålæg, det kan også være varm mad. Variation mellem kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur - sover f.eks. fra 12-14
Eftermiddag 15: Frugt og brød, måske lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt grønt, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19-19.30, letmælk af kop. Får børstet tænder.
Puttes med godnathistorie, sang osv. som nu og ca kl 19.30-20 og sover uden mælk eller vand til næste morgen tidlig, hvor hun så vækkes stille og roligt, hvis hun ikke vågner af sig selv, så hele rytmen ikke skrider.
Det betyder også at I skal passe på i weekenden. Når hun ikke er ældre end hun er vil hun have meget svært ved at variere sin rytme. Det vil derfor være en god idé, at I forøger at holde samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis hun i weekenden får lov til at sove til f.eks. kl 9 (selvom det kan være super dejligt), så vil hele rytmen ændre sig og så har I problemer igen, når hverdagen starter mandag morgen…:)
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske