Svar: Ingen rytme efter flytning!

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære håbefulde mor

Tak for dit brev :)

Jeres dreng har nået en alder, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han er godt igang med separationsfasen, og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han motorisk meget aktiv. Han begynder nu at kravle, bevæger sig mere rundt på egen hånd, rejser sig ved tremmerne i sengen osv. og han sidder således ikke længere så meget på skødet, han har ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.

Han har dog stadig et stort behov for nærhed og fysisk kontakt og netop om aftenen viser dette sig. Når roen skal falde over ham, når han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed, som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.

Hans store motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er helt normalt, at han øver sig motorisk imens han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra, og han har brug for jeres hjælp til at blive lagt ned igen. Nogle gage skal I lade ham tumle rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Andre gange er I nødt til at være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.

Når I putter ham og han protesterer så skal I prøve at finde ud af, hvad det handler om. Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at I putter ham, sidder hos ham, lægger hænderne beroligende på ham og på den måde rent fysisk lader ham mærke at I er der og han så trygt kan falde søvn. Græder han, hvis I går fra ham, så skal I blive hos ham, lytte til hans gråd og være der, så han hele tiden føler sig tryg. Virker han oprigtigt ked af det, så skal I ikke gå fra ham, ej heller skælde ham ud, men tage ham op, give ham fysisk kontakt og nærhed og putte ham i seng igen.

Det kan være en rigtig god idé, at I forsøger at holde fast i, at han skal falde i søvn i sin seng, altså der hvor I gerne vil have ham til at sove om natten. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Det kan godt være dette som er sket i forbindelse med at I er flyttet. Han er jo i en periode blevet puttet sammen med jer og lige pludselig skal han sove i sin egen seng, i et helt nyt værelse med nye lyde, dufte, skygger osv. Det er ikke genkendeligt og dermed er det utrygt for ham - og han protesterer. Derfor skal han gøres tryg ved sengen og ved stedet.

Nogle gange vil det faktisk være en fordel at koble hans seng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver jer mulighed for at putte ham i egen seng, så han lærer at sove i den, samtidig med at du kan ligge i din seng, være tæt på ham, give ham en beroligende hånd at holde i osv. så han trygt falder i søvn og ikke føler sig alene. Og ...

Annonce

... har han brug for ekstra nærhed i løbet af natten, kan han kravle ud af sengen og putte sig ind til dig - uden at du behøver stå op og gå ind til ham… Det kan være meget rart, når man skal kunne klare sit arbejde om dagen og ikke lige kan lægge sig med ham til en middagslur.

Derudover så tænker jeg, at I er nødt til at starte dagen tidligere. Du skal starte på arbejde om godt en uge og jeres dreng skal hjælpes til en rytme, som kan fungere med dette. Det betyder, at du skal vække ham om morgenen, så han kommer op og får tilbudt morgenmad senest kl 7.30. Du skal naturligvis vække ham kærligt, ved at trække gardinet fra, så lyset kommer ind i rummet, tale sødt til ham, kærtegne ham, løfte ham op, nusse og berolige, lægge ham på puslebordet, hvor han får en ren ble osv. Og så ned at sidde i den høje stol og få morgengrød.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (uden flaske)

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntssagsmos, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer osv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand eller mælk af kop. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød.

Jeres stå op tidspunkt og hele dagens rytme har naturligt indflydelse på, hvordan aftenen og natten forløber, ligesom det også spiller ind på hans evne til at overgive sig til søvnen. Derfor vil det med stor sandsynlighed hjælpe jer, at du begynder at stå tidligere op med ham og får rykket hans rytme frem:)

Og det kan faktisk også spille ind på hans lyst til at "rive dig", fordi han ikke når at blive overtræt.. Det lyder lidt som om at han særligt gør det, når han er rigtig træt og ikke kan finde ro. Du skal ikke skælde ham ud, men i stedet prøve at holde hans hænder, så han ikke kan rive dig. Du må samle dit hår, så han ikke kan få fat i det. Og så skal du prøve at tilbyde et alternativ, som han kan rive i, pille i. Det kan være en klud, en bamse, slaskedukke, en aflagt t-shirt der dufter af dig eller lignende, så han stadig har noget at nulre:) Afledning, afledning, afledning :)

Det samme gælder, når han i løbet af dagen rør ved ting, som I ikke vil have han får fat i - afled ham, flyt ham væk og tilbyd ham noget andet, et alternativ. Giv ham f.eks. hans egen skuffe med plastikbøtter, plastiklåg, grydeskeer eller andet, så når han åbner en af jeres skuffer, så kan I sige "se din skuffe er her skat", så han ikke får et nej eller får skæld ud, men vises hvor hans ting er, hvad der er okay for ham at lege med.

Jeg vil anbefale jer rigtig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den får I et indblik i hvordan jeres dreng lærer og hvorfor han gør som han gør - og hvordan I kan møde ham bedst :) Rigtig mange fædre har sagt til mig, at de er glade for netop den bog:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder