Svar: Søvn ift dagsplanen
19. januar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære N
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad og anbefaler den til andre :) Tak!
I 8 måneders alderen vil mange forældre opleve, at deres børn begynder at protestere over at skulle sove. De er tydeligt trætte men kæmper imod. Derfor vil man ofte opleve at puttetidspunkterne kan rykke sig lidt og at barnet i løbet af dagen sover lidt senere end det plejer i denne, fordi barnet hellere vil lege, søger underholdning og synes at alt andet end at sove er mere spændende. Derfor vil mange børn i denne alder først sove middagslur omkring kl 13.30, hvor de måske tidligere har kunne sove lidt før - det er altså et udviklingstrin, som spiller ind på søvnen og som man kan være nødt til at tage hensyn til.
Når det er sagt, så afhænger puttetidspunkterne om dagen naturligt af, hvor tidligt barnet står op, ligesom det også afhænger af, hvor lange lure barnet tager. Skal jeg sætte timer på, så vil jeg sige at de fleste børn ikke kan være vågne i mere end ca 3 timer af gangen, først på dagen nogle gange kortere tid og sidst på dagen lidt længere tid, men igen afhænger det af, hvor længe og hvor godt de har sovet før de er aktive.
Gennemsnitligt vil søvnbehovet i 8 måneders alderen være ca 14 timer. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Nattesøvnen vil ofte vare ca 11 timer og dagssøvnen ca. 3 timer samlet. Det kan f.eks. være en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer og så putning til natten kl 20 og sove til kl 7 næste morgen.
En plan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hendes indtag af mme), vand af kop.
Puttes til formiddagslur - ca 9.30 - altså her ca 2.5 time efter hun er stået op. Og sover her måske en times tid
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30, det vil sige ca. 2.5-3 timer efter hun er stået op. Sover her et par timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, mad med mere smag og bid - f.eks. pasta med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, frikadeller, lasagne osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet vil kvikke hende lidt op, men en times tid efter badet vil hun ofte blive træt og parat til at sove.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mælk af kop. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - altså ca 4 timer efter hun er vågnet af sin middagslur
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.
Hvis jeres datter står tidligere op og f.eks. allerede starter dagen kl 06, så vil hun naturligt sove formiddagslur tidligere og hendes middagslur vil ofte også ligge tidligere ligesom puttetidspunktet kan rykke sig frem. Hun kan også have en rytme, hvor hun sover f.eks. 4 timer i løbet af dagen og også her kan hendes rytme derfor være lidt anderledes. Min dagsplan er for at give et overblik og et billede af, hvordan en dag kan skrues sammen, men man skal ikke være rigid og hvis hun trives bedre med en anden rytme, så er det helt okay. Så længe hun sover som hun har behov for og virker glad og tilfreds og udvikler sig i god retning, så er det godt:)
Det vil være passende med 3 flasker i døgnet, når hun er 8 måneder - og jeg anbefaler at de ligger inden middagslur, aften og sen aften jf. planen. Samlet meget gerne ca 600 ml. Hun behøver dog ikke nå op på dette, hvis hun ikke kan. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan få mindst 400 ml mme i hende, fordi det sikrer hendes behov for jern. Hvis hun ikke får 400 ml mme dagligt, så skal du give hende jerntilskud.
Som supplement til mme kan hun få ost, som også er en vigtig kilde til kalk og hun må også gerne få lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt, som du selv søder med lidt frugt. Du bør også stadig bruge mme i hendes grød og mos. Hvis du laver sovsede rettere får hun også lidt mælk den vej igennem:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske