Svar: Søvn ift dagsplanen

19. januar 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad og anbefaler den til andre :) Tak!

I 8 måneders alderen vil mange forældre opleve, at deres børn begynder at protestere over at skulle sove. De er tydeligt trætte men kæmper imod. Derfor vil man ofte opleve at puttetidspunkterne kan rykke sig lidt og at barnet i løbet af dagen sover lidt senere end det plejer i denne, fordi barnet hellere vil lege, søger underholdning og synes at alt andet end at sove er mere spændende. Derfor vil mange børn i denne alder først sove middagslur omkring kl 13.30, hvor de måske tidligere har kunne sove lidt før - det er altså et udviklingstrin, som spiller ind på søvnen og som man kan være nødt til at tage hensyn til.

Når det er sagt, så afhænger puttetidspunkterne om dagen naturligt af, hvor tidligt barnet står op, ligesom det også afhænger af, hvor lange lure barnet tager. Skal jeg sætte timer på, så vil jeg sige at de fleste børn ikke kan være vågne i mere end ca 3 timer af gangen, først på dagen nogle gange kortere tid og sidst på dagen lidt længere tid, men igen afhænger det af, hvor længe og hvor godt de har sovet før de er aktive.

Gennemsnitligt vil søvnbehovet i 8 måneders alderen være ca 14 timer. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Nattesøvnen vil ofte vare ca 11 timer og dagssøvnen ca. 3 timer samlet. Det kan f.eks. være en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer og så putning til natten kl 20 og sove til kl 7 næste morgen.

En plan kan se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hendes indtag af mme), vand af kop.

Puttes til formiddagslur - ca 9.30 - altså her ca 2.5 time efter hun er stået op. Og sover her måske en times tid

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30, det vil sige ca. 2.5-3 timer efter hun er stået op. Sover her et par timer

Eftermiddag 16: ½ bolle ...

Annonce

... med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, mad med mere smag og bid - f.eks. pasta med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, frikadeller, lasagne osv. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet vil kvikke hende lidt op, men en times tid efter badet vil hun ofte blive træt og parat til at sove.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mælk af kop. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - altså ca 4 timer efter hun er vågnet af sin middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.

Hvis jeres datter står tidligere op og f.eks. allerede starter dagen kl 06, så vil hun naturligt sove formiddagslur tidligere og hendes middagslur vil ofte også ligge tidligere ligesom puttetidspunktet kan rykke sig frem. Hun kan også have en rytme, hvor hun sover f.eks. 4 timer i løbet af dagen og også her kan hendes rytme derfor være lidt anderledes. Min dagsplan er for at give et overblik og et billede af, hvordan en dag kan skrues sammen, men man skal ikke være rigid og hvis hun trives bedre med en anden rytme, så er det helt okay. Så længe hun sover som hun har behov for og virker glad og tilfreds og udvikler sig i god retning, så er det godt:)

Det vil være passende med 3 flasker i døgnet, når hun er 8 måneder - og jeg anbefaler at de ligger inden middagslur, aften og sen aften jf. planen. Samlet meget gerne ca 600 ml. Hun behøver dog ikke nå op på dette, hvis hun ikke kan. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan få mindst 400 ml mme i hende, fordi det sikrer hendes behov for jern. Hvis hun ikke får 400 ml mme dagligt, så skal du give hende jerntilskud.

Som supplement til mme kan hun få ost, som også er en vigtig kilde til kalk og hun må også gerne få lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt, som du selv søder med lidt frugt. Du bør også stadig bruge mme i hendes grød og mos. Hvis du laver sovsede rettere får hun også lidt mælk den vej igennem:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!