Svar: Vil ikke sove om dagen - 5 mdr.

14. januar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til H

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive.

Når man har en lille dreng som jer, der tydeligvis ikke er glad for at overgive sig til søvnen, og hvor man fornemmer, at han kæmper trods det, at han har rigtig meget brug for søvnen, så kommer man let ind i en rutine, hvor det meste af dagen kommer til at handle om, at få ham til at sove. Og jeg tror det er sket hos jer.

Du fortæller at han ofte sover ca 2 timer i løbet af dagen, og han virker ikke udhvilet når han vågner, han viser mange træthedstegn hele dagen igennem, du fortæller at han let bliver overtræt, hvilket ikke gør det lettere for ham at sove. I forsøger at putte ham, han stritter imod, du har forsøgt forskellige metoder - at lade ham græde, at lægge dig med ham, trille ham i vognen osv. og intet synes at virke. Det lyder som en rigtig dum cirkel I er havnet i. Om natten sover han dog ofte 11-12 timer fra kl 21 til 08/09, så samlet set er får han 13-14 timers søvn i døgnet...

Min umiddelbare tanke er, at du nu skal prøve at se dagen mere inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor han skal sove. Lige nu er han vågen i 1.5 time af gangen, og så forsøger I at putte igen og det trækker ud, han bliver frustreret, I bliver frustrerede og det hele kører af sporet… Jeg tænker at han faktisk godt må være vågen i 2-2.5 time af gangen og at du skal forsøge at hjælpe ham med at bruge sig selv, være motorisk og mentalt aktiv, netop når han er vågen.

Når han gaber, skal du altså ikke se det som behov for at blive puttet, men nogle gange se det som udtryk for at han keder sig og derfor lige lege og tumle lidt ekstra med ham og så i stedet prøve at putte ham ½ time senere end du ellers ville have gjort.

Du skal forsøge at arbejde på en rytme, hvor han får tre lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal ikke have fokus på varigheden af hver lur, men lige nu arbejde mere på rytmen med de tre lure.

Det kan derudover være en rigtig god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi det er med til at aktivere ham motorisk og mentalt og give ham en længere vågenperiode og så kan han blive ammet og puttet til en god middagslur.

I må gerne begynde at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt, så han får skemad både formiddag/frokost og om aftenen, sammen med vand af kop. Ligesom mælk/brystet stadig skal indgå som en fast del af hans putteritual.

I må gerne putte ham i en voksipose, drømmepose, slee-bee osv. om dagen, fordi den vil være med til at sikre, at hans arme ikke ...

Annonce

... flagrer og dermed hjælpe ham til større fysisk ro og lettere ved at overgive sig til søvnen. Og du må faktisk gerne skifte ham, putte ham i soveposen og så amme ham imens han ligger i sin sovepose og først derefter putte ham i barnevognen, fordi du så hjælper ham med at overgive sig bedre til søvnen og skiftet mellem din favn og ned hvor han skal sove bliver ikke for voldsomt for ham.

Derudover så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag - og at I godt må forsøge at stå lidt tidligere op. Det er helt okay for hans alder, at han ofte først sover kl 21, men prøv om I kan stå op senest kl 8, så natten for det første ikke bliver alt for lang og derudover også for at få skabt lidt mere fast rytme for dagen. Normalt anbefaler jeg først et fast stå op tispunkt fra ca 6 måneder, men hos jer tænker jeg faktisk, at man godt kan gøre en undtagelse…

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Dagen starter med en lille ekstra amning omkring kl 7.30 og herefter står I op.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10

Vågner af sin formiddagslur - har måske behov for at få lidt at drikke, når han vågner. Kommer i bad, bruger sig selv både motorisk og mentalt, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet her vil variere efter hvor lang en formiddagslur han tager, men hvis han vågner af sin formiddagslur ca. kl 11, så vil han måske være parat til at sove igen efter 2-2.5 times vågenhed og aktivitet med bad.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Ammes

Har behov for en lille ekstra lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Tidspunktet afhænger af hvornår han er stået op fra sin middagslur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes efter behov i løbet af aftenen og puttes til natten ca 20.30-21.

Sen aften 24: Ammes rigtig godt

Midt nat 03: Ammes igen og sover videre

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og at dagsplanen giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen. Måske vil det hos jer hjælpe lidt at se lidt på klokken mere end på, hvornår jeres dreng gaber og viser træthedstegn. Ikke fordi I skal holde ham vågen mod hans vilje, og han derfor vil blive overtræt - bestemt ikke, men for at give jer lidt idé om, hvordan I måske kan forlænge hans vågne perioder og ramme det tidspunkt, hvor han er parat til at sove og derfor ikke protesterer helt så meget mod søvnen…

Fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.