Svar: Vågner hver anden time om natten

11. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev og alle dine tanker og dejligt at indkøringen i vuggestue ser ud til at forløbe godt!:)

Der er, som jeg ser det, især tre ting der hos jer især kan forklare, hvorfor jeres dreng vågner så hyppigt om natten:

1. Det er nødvendigt med mad og mælk/væske nok hele dagen, for at kunne undvære mælk om natten.
2. Start i vuggestue giver naturligt ekstra udfordringer og dårligere søvn.
3. Hans alder og udvikling.

Ad 1: Du har ret - der kan sagtens være kulturelle forskellige omkring søvn og hvad man synes er acceptabelt og hvad man ikke synes. Min holdning, ud fra min erfaring er, at et barn i 6 måneders alderen kan lære at sove 5-6 timer uden mælk. Det vil være et realistisk mål. Og igen er børn forskellige, så nogle børn kan faktisk sove lidt mere og andre så lidt mindre:)

For at sikre ham både mad og mælk/væske nok om dagen vil det ofte være nødvendigt at indføre små mellemmåltider nu, så han får tre hovedmåltider dagligt morgen, frokost og aften. Og formiddag og eftermiddag tilbydes han så mellemmåltider ofte i form af frugt. Han skal have mad i hånden, som han kan gumle på selv, ligesom han skal begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen, have en større variation af grøntsager, tilbydes grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og lignende. Og så skal han til alle måltider tilbydes vand af kop, ligesom vand også kan bruges som tørstlukker ind i mellem.

Deruover vil det ofte være nødvendigt med 6 amninger i døgnet. De fleste børn har i 6 måneders alderen behov for mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, ud over den mængde skemad de spiser og vand de drikker af kop. Det er en hel del mælk og når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet får, men ofte vil behovet være dækket, hvis man ammer 6 gange: Tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Amningen midt nat begynder således at kunne springes over i 6 måneders alderen - det vil sige, at du f.eks. ammer kl 20, kl 23.30 og kl 05.

Ad 2: Det er en meget stor omvæltning at starte i vuggestue. Det er en bombardement af sanser og oplevelser. Og selvom han klarer det super flot, så vil hans mængde af stresshormoner i kroppen være forhøjet. Det stresser ham, at blive passet af fremmede og skulle undvære dig. Han ved ikke, hvor du er og kan ikke forholde sig til tid og ved derfor heller ikke om du blot er væk i 5 minutter eller i 5t timer - du er forsvundet. Derfor er det også rigtig godt, at du er tryg ved de voksne og oplever at der er en fast pædagog på ham og at han stille og roligt er ved at udvikle tryghed ved hende. De to skal knytte bånd, så hun kan trøste ham og hjælpe ham, så han kan finde ro hos hende:)

Men det tager tid (læs måneder) og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Derfor vil han lige nu drømme rigtig meget og sove meget uroligt. Det ka være svært for ham at falde i søvn, det kan være svært at slippe dagen og alle oplevelserne, ligesom det er svært for ham at sove roligt, når han først sover. Nogle gange vil han klynke i søvne, andre gange kan han også grine i søvne. Og det er helt naturligt, at han vil virke brystsøgende, fordi det er det mest trygge og nære han kender, det er sådan han falder bedst til ro.

Ad 3: Han har en alder, hvor han drømmer meget og hvor han motorisk også udvikler sig meget. Han triller omkring, får fat i sine fødder, kan bruge sine hænder bevidst, ...

Annonce

... føre dem til munden osv. Og han øver sig motorisk hele dagen og også om natten, når han sover. Han vil derfor få sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Derfor vil han have behov for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han har brug for at du hjælper ham med stillingskift, med lige at blive lagt om på den anden side, få dynen på som han har sparket af osv.

Du skal derfor forsøge at sikre dig, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem, så du derved sikrer dig, at han ikke søger brystet midt nat, fordi han er reelt sulten. Derudover skal du forsøge at finde ud af, når han vågner, om han har brug for brystet eller om du hjælper ham bedre med stillingsskift, en beroligende hånd, så han kan mærke at du er der, lidt beroligende ord, så han kan høre dig osv. Lige nu lyder det som om at du ofte næsten per automatik lægger ham til brystet og nogle gange, så dier han meget kort og falder helt til ro i dine arme - og netop i disse situationer skulle han ikke have haft brystet, men i stedet være hjulpet videre med kærtegn og nærhed. Du må altså gerne nogle gange lige prøve at trække tiden lidt og se, om han kan sove videre uden at han kommer op i favn og uden bryst.

Og hvis han så har brug for brystet, så må du give ham det, men stille og roligt skal han så lære at komme videre i søvnen uden at få mælk. Det lærer du ham ved at afkorte amningerne mere og mere, så han får mindre og mindre mælk. Du skal altså, hvis han vågner og søger brystet i løbet af natten, starte med at give ham det, men stille og roligt trække brystet til dig. Forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet igen og igen - og det får han, men når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han lære at falde i søvn, uden at han har brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé, hvis du kan ligge ned og amme ham. På den måde får han din nærhed, kan mærke at du er der og du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig. Ha mærker at du er der, det er ikke dig der forsvinder, men brystet der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - ofte kan det være en fordel at koble tremmesengen til dobbeltsengen ved at fjerne den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når jeres senge står sammen, så har du mulighed for at blive liggende i din egen seng, samtidig med at han ligger i sin seng og du kan berolige ham med dine hænder og kærtegn og lære ham at komme videre i søvnen uden at komme op i favn, uden at vugge ham i dine arme og uden at han får brystet.

Du er altså nødt til at acceptere at han lige nu vil sove meget uroligt - og at han nogle nætter pludselig sover rigtig godt og meget er dejligt - nyd det! Det skyldes sandsynligvis han er simpelthen er så træt af alt det nye, at han er gået fuldstændig omkuld. Disse nætter er dog stadig gode at tage udgangspunkt i og du har naturligt mere overskud til at skabe nye rutiner efter en nat, hvor du selv har fået lidt mere sammenhængende søvn:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder