Brev:
Vågner hver anden time om natten
11. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Vågner hver anden time om natten
Kære Helen.
Godt nytår!
Jeg har læst i din bog om søvn og en del af dine svar til andre om lignende problemer, men jeg kan stadig ikke helt gennemskue, hvad der sker på søvnfronten hos os lige nu.
Min dreng er nu lige knap 6,5 måneder, og de sidste tre-fire uger har vi ind i mellem haft nogle hårde nætter. Overordnet set er det egentlig gået fremad, og han er blevet rigtig god til at falde i søvn selv i sin seng og altså uden at have brystet i munden og faktisk også uden at være ked af det. Han ligger lige og snakker lidt, så begynder han at virre med hovedet fra side til side, og så falder han i søvn. Jeg har, mens vi har trænet dette, altid siddet ved siden af ham, så han følte sig tryg, og det har altså virkelig lønnet sig. Om dagen kan han vågne efter ca. 40 minutter og ligge og snakke lidt for så at falde i søvn igen, og det er jo bare rigtig dejligt! Men om natten er det nogle gange en anden sag.
Hvis han vågner før midnat eller kort efter, kan jeg være næsten sikker på, at resten af natten bliver med opvågninger hver anden time. Han græder (ikke voldsomt) og spjætter med arme og ben og falder først til ro, nå han er i mine (far dur slet ikke, selvom vi har prøvet) arme og får brystet. Nogle nætter drikker han meget og virker altså reelt til at være sulten/tørstig, andre nætter er der helt klart tale om tryghed, og han falder i søvn, nærmest som han griber om brystet.
Jeg er startet på arbejde igen i torsdags, så det ville være rigtig rart, hvis vi kunne få lidt mere ro på om natten. Hvad jeg ikke kan gennemskue er dog, at der tilsyneladende ingen sammenhæng er mellem de mest indlysende forhold som madindtag om dagen og måden han er faldet i søvn på. Forleden var han f.eks. så træt, at jeg ikke nåede at fange ham, inden han faldt i søvn, så han kom i seng uden at registrere, at han blev lagt. Det var første halve dag i vuggestuen efter indkørsel, og det havde påvirket hans appetit, så han havde ikke fået så meget at spise. Den nat sov han fra 19.30-3.30, fik mælk og sov videre til 6.45, hvor jeg vækkede ham, da vi skulle op.
Næste dag havde han en god appetit, spiste godt til morgen og spiste frokost i vuggestuen plus sin mælk til de sædvanlige tider, om aftenen drak han af begge sider, kom vågen (glad og tilfreds) ned i sengen, hvor han faldt i søvn efter 5 minutter, mens jeg sad ved siden af, men uden at jeg ellers gjorde noget. Og så vågnede han kl. 22.15, 00.45, 2.45, 4.15 og 5.45 og søgte brystet og drak nogle gange meget, andre gange næsten ikke.
Jeg er godt klar over, at vuggestuestart kan have stor betydning lige nu, men problemet startede allerede før jul. Og det er som sagt ikke hver nat, det forløber sådan her. Jeg synes, at vi har fået en god dagsrytme, hvor vi står op til samme tid, han kommer i seng til samme tid med det samme putteritual, og putningen foregår gnidningsløst, da det nu er meget nemt at læse, hvornår han er klar – også om dagen. Jeg ammer ham før hver lur (også i vuggestuen), og han får så mos eller grød, når han vågner, som du har anbefalet. Han sover to eller tre lure om dagen – jeg tror, at vi er i en overgangsperiode, hvor han er ved at gå mod to lure af længere varighed (ofte 2-2,5 timer) frem for de tre lidt kortere, som han gjorde i 5-måneders alderen.
En af pædagogerne i vuggestuen nævnte, at han måske har kunnet mærke, at jeg har været nervøs over vuggestuestart, og at det har påvirket ham. Bedsteforældrene siger straks tænder, men det burde vel ikke påvirke søvnen i så lang tid?
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal tackle opvågningerne - ikke mindst fordi både vores børnelæge og egen praktiserende læge mener, at ethvert raskt barn, der vejer over 5,5 kg bør kunne sove igennem uden mælk fra putning til næste morgen, og mener altså, at jeg skal tage en kold tyrker fra natamning. Jeg er helt klar over, at det er et kulturelt spørgsmål, og i mine øjne er det hul i hovedet, men jeg undrer mig jo så alligevel over, at det åbenbart kan lykkes for nogen. Skal jeg sætte tid på og beslutte, at hvis han vågner før der er gået f.eks. 4 timer, så skal jeg insistere på at lulle ham tilbage i søvn? Det har jeg prøvet et par gange, men han bliver stiktosset og skriger i vilden sky, så der har jeg hurtigt givet op og lagt ham til.
Skal jeg acceptere, at det er sådan lige nu og bare vente på bedre tider? Jeg synes, at det er svært at gennemskue, fordi der er så lidt mønster i det. I nat sov han fra 19.30-00.45, blev ammet, skiftet og ammet igen, og alligevel vågnede han kl. 3.15 og 5.45 og søgte brystet.. sidste gang stort set uden at tage noget. Har det noget at sige, at han om natten nærmest drikker i søvne og altså kommer tilbage i seng i ikke-vågen tilstand? Jeg ved godt at tre amninger er hvad man kan forvente, men de burde vel i princippet ikke ligge så tæt op ad hinanden?
Det skal siges, at der er gået over al forventning i vuggestuen. Han er glad og tilfreds og meget nysgerrig, sover uden at kny og på anden dagen spiste han med god appetit. Det har haft stor psykologisk betydning for mig at vide, at han ikke er ked af det, og jeg føler, at en kæmpe sten er faldet fra mit hjerte, så ja, jeg har klart været meget urolig over det siden midten af december. Efter første dag sagde den pædagog, som ligesom er ”hans” (der er to pædagoger til de seks børn, og de har så tre hver, sådan at det så vidt muligt altid er den samme, der giver mad, lægger i seng, skifter ble, osv), at jeg kunne være meget stolt af ham, og at hun allerede kunne se, at han kommer til at tilpasse sig fint. Og jeg kan se på ham, at han rigtig godt kan lide begge pædagoger, så på andendagen gik jeg faktisk på arbejde med ro i sindet.
Kan du se noget i alt det her, der kan forklare de mange opvågninger, og ikke mindst, hvad kan jeg gøre for at komme det til livs?
Mange hilsner
Christina