Svar: Sove ude på skiferie?
7. januar 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Bertrams mor
Det lyder dejligt med en skiferie i Sverige:)
Jeres dreng må gerne sove ude, når I er på skiferie. Dog ikke hvis det er mere end minus 10 grader - og når I vurderer temperaturen, så skal I ikke kun se på, hvad termometeret viser, men også vurdere det, man kalder chill-faktor.
Det betyder, at hvis det f.eks. blæser meget, så kan det godt føles koldere end det egentlig er. Termometeret kan altså godt vise minus 6 grader, men det føles som minus 12 grader, og så bør han ikke sove ude.
I skal også sikre jer, at hans barnevogn eller sovested er i læ for vinden, regn, rusk osv. Ligesom vognen han ligger i skal være isoleret i bunden og være vindtæt.
Han skal have tøj på som passer til vejret og temperaturerne, og når I mærker ham i nakken og på brystkassen, må han ikke føles hverken svedig eller kold.
Hvis det er koldt, så bør han ikke sove ude i mere end 2 timer af gangen, og I skal tjekke ham mange gange, for at sikre, at han er okay :)
Hvis han lider af astma, astmatisk bronkitis, mellemørebetændelse eller andet, så skal han ikke sove ude, hvis det er koldt og tåget.
Håber du kan bruge dette videre og rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske