Svar: Urolig ved putning

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)

Du har helt ret - det er den store udvikling, som han går igennem lige nu, der spiller ind på hans søvn. Både hans evne til at overgive sig til søvnen og også hans evne til at sove roligt, når han først sover.

Det er super dejligt at høre, at han er så godt igang motorisk. Skønt at han nu rejser sig og går ved tingene, går med sin gåvogn osv. Det er skønt! Det giver dog en stor motorisk uro, når han skal sove. Han har rigtig svært ved at slappe af i kroppen, har svært ved at ligge stille, det er som om at ben og arme skal være igang hele tiden og det er derfor han har svært ved at finde fysisk ro. Samtidig øver han sig også, når han skal sove og sengen er et godt sted at øve sig. Den faste plane madras og tremmerne er et godt sted at øve sig.

Og så oplever han jo også verden større nu og får langt flere input end tidligere. Der sker rigtig meget og det er naturligt svært at skulle koble fra, sige farvel til dagen og alle oplevelserne og derfor ekstra svært at skulle sove. Og når han så endelig sover, så skal alle oplevelserne bearbejdes og derfor drømmer han lige nu også ekstra meget og sover af den grund, så også ekstra uroligt…

På mange måder er det altså helt naturligt at søvnen lige nu giver udfordringer og et eller andet sted, så arbejder tiden for jer. ...

Annonce

... Når det er sagt, så er det dog en god idé at holde fast i de gode søvnrutiner, som I allerede har - at han f.eks. får aftenbad, godnatgrød, puttes i seng med sin flaske, at I sidder der, holder hænderne på ham, beroliger og betrygger og lærer ham fortsat at sove i egen seng - og at I f.eks. ikke begynder at gå rundt med ham osv. om aftenen, men holder fast i at han naturligt godt kan sove, hvor han er og som han plejer.

Juniordyne anbefales normalt først fra 1 års alderen, men hvis han er en fysisk stor dreng, så vil han måske kunne have glæde af en større dyne nu. Den vil lægge sig omkring ham på en anden måde og kan hjælpe til større fysisk ro.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nattøj i uld kan nogle gange hjælpe. Hvis han tumler meget rundt, så kommer han til at svede. Ulden vil suge sveden og samtidig gøre, at han føler sig tør og varm. Det kan hjælpe til en bedre søvn.

Nogle gange vil han have brug for at tumle lidt rundt selv, uden at du behøver at sidde hos ham. På den måde kan han komme af med lidt overskudsenergi og efter 15-20 minutter er han så måske klar til at sove. Her kan I så sidde hos ham, hjælpe med beroligende hænder på kroppen, synge godnatsang eller lignende. Andre gange vil han blive oprigtigt ked af det, hvis I prøver at gå og er det tilfældet skal I naturligvis blive siddende:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"