Svar: Urolig ved putning
6. januar 2015
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)
Du har helt ret - det er den store udvikling, som han går igennem lige nu, der spiller ind på hans søvn. Både hans evne til at overgive sig til søvnen og også hans evne til at sove roligt, når han først sover.
Det er super dejligt at høre, at han er så godt igang motorisk. Skønt at han nu rejser sig og går ved tingene, går med sin gåvogn osv. Det er skønt! Det giver dog en stor motorisk uro, når han skal sove. Han har rigtig svært ved at slappe af i kroppen, har svært ved at ligge stille, det er som om at ben og arme skal være igang hele tiden og det er derfor han har svært ved at finde fysisk ro. Samtidig øver han sig også, når han skal sove og sengen er et godt sted at øve sig. Den faste plane madras og tremmerne er et godt sted at øve sig.
Og så oplever han jo også verden større nu og får langt flere input end tidligere. Der sker rigtig meget og det er naturligt svært at skulle koble fra, sige farvel til dagen og alle oplevelserne og derfor ekstra svært at skulle sove. Og når han så endelig sover, så skal alle oplevelserne bearbejdes og derfor drømmer han lige nu også ekstra meget og sover af den grund, så også ekstra uroligt…
På mange måder er det altså helt naturligt at søvnen lige nu giver udfordringer og et eller andet sted, så arbejder tiden for jer. Når det er sagt, så er det dog en god idé at holde fast i de gode søvnrutiner, som I allerede har - at han f.eks. får aftenbad, godnatgrød, puttes i seng med sin flaske, at I sidder der, holder hænderne på ham, beroliger og betrygger og lærer ham fortsat at sove i egen seng - og at I f.eks. ikke begynder at gå rundt med ham osv. om aftenen, men holder fast i at han naturligt godt kan sove, hvor han er og som han plejer.
Juniordyne anbefales normalt først fra 1 års alderen, men hvis han er en fysisk stor dreng, så vil han måske kunne have glæde af en større dyne nu. Den vil lægge sig omkring ham på en anden måde og kan hjælpe til større fysisk ro.
Nattøj i uld kan nogle gange hjælpe. Hvis han tumler meget rundt, så kommer han til at svede. Ulden vil suge sveden og samtidig gøre, at han føler sig tør og varm. Det kan hjælpe til en bedre søvn.
Nogle gange vil han have brug for at tumle lidt rundt selv, uden at du behøver at sidde hos ham. På den måde kan han komme af med lidt overskudsenergi og efter 15-20 minutter er han så måske klar til at sove. Her kan I så sidde hos ham, hjælpe med beroligende hænder på kroppen, synge godnatsang eller lignende. Andre gange vil han blive oprigtigt ked af det, hvis I prøver at gå og er det tilfældet skal I naturligvis blive siddende:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske