Svar: Mange opvågninger med gråd om natten

17. december 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Signe

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

For at begynde med dit sidste spørgsmål først - så ja, det kan være en god idé, at du nu arbejder på at lade dagen starte til samme tid hver dag. Et fast stå op tidspunkt kan med fordel introduceres netop ved 6 måneders alderen. Jo mere ens dagen starter, jo mere ens vil resten af dagen ofte forløbe.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han som udgangspunkt får morgengrød kl 7.30-8. Og hvis han ikke vågner af sig selv til at kunne nå dette, så må du gerne vække ham. Naturligvis kærligt og omsorgsfuldt ved at trække gardinerne fra, tænde lyset, småpludre lidt med ham osv. så han vågner på en rar måde.

Det er rigtig fint, at I tilbyder ham skemad 3 gange dagligt og også er begyndt med lidt frugtmos. Og det vil være rigtig fint at give ham 1 dl. grød eller mos af gangen, følge efter med vand og stadig tilbyde ham brystet før han så skal sove. Det er som du har læst vigtigt, at han tilbydes en mængde skemad, som mætter ham samtidig med at det giver plads nok i maven til mælken. Han må godt spise 1.5 dl, hvis han kan og har lyst til det - men det er meget vigtigt, at han stadig drikker nok, både vand og mælk. Især fordi han har hård mave.

Og faktisk tror jeg at et er et problem hos jer - hvis han får skemad 3 gange dagligt + frugtmos, så går der for længe mellem hans afføringer, hvis han har afføring en gang om ugen. Derfor bør I begynde at give ham noget laktulose, så han får sat lidt gang i maven. Når han søger brystet så hyppigt om natten, som han gør og ikke altid virker sulten, så kan det forklares med at han har ondt i maven. Det at sutte virker beroligende og samtidig sætter det gang i tarmbevægelserne. Det hjælper altså maden igennem systemet og dermed ro i maven - bortset fra, at han jo får en masse mælk med ned hver gang og igen risiko for ekstra uro. Laktulose dagligt vil bestemt være et forsøg værd og gerne to gange dagligt morgen og aften. I kan købe laktulose på apoteket og han må få op til 1 ml pr kg i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så kan han få 3.5 ml morgen og 3.5 ml aften. I begyndelsen kan I give ham lidt mindre end hans udregnede behov og se hvordan det virker og så sætte dosis op eller ned alt efter, hvordan afføringen ser ud.

Laktulose virker ikke med det samme, men over flere timer, og det vil virke ved at gøre afføringen blød, så den er lettere at komme af med. Hvis han får tynd mave, så får han får meget laktulose og mængden skal sættes lidt ned og modsat, hvis han fortsat har hård mave, så skal dosis øges.

Det er helt fint med 3 lure dagligt og at han sover en længere lur midt på dagen og 2 kortere lure af ca 45 minutters varighed. ...

Annonce

... Det lyder alderssvarende.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos (laktulose), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her ca 45 minutter, sover han mere, må han naturligvis gerne det.

Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden og tilbydes f.eks. øllebrød eller grøntsagsmos. Stille og roligt skal begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Må her gerne sove 1.5-2 timer eller mere, hvis han kan og vil…

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til dagens 3 lur, som måske varer 45 minutter

Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet kan variere lidt efter, hvor lang og hvor sent dagens 3 lur ligger.

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Denne amning skal stille og roligt trappes ud i takt med at mængden af skemad sættes op i løbet af dagen.

Du spørger om det kan være en idé at flytte ham på eget værelse og ja, det kan det godt, hvis du fornemmer, at I forstyrrer hinanden. Hvis du har tendens til at reagere på alle små lyde han laver om natten og per automatik lægger ham til brystet, så kan det være et forsøg værd, at I sover hver for sig. Det kan på samme måde være en god idé at du efter amning putter ham over i egen seng og lader ham sove videre der, så han ikke ligger tæt med dig og fri adgang til brystet. Jo mere han dufter og fornemmer din mælk og dit bryst, jo mere vil det naturligt friste og jo mere vil han søge det.

Du må gerne tage ham op sen aften før du selv går i seng og amme ham rigtig godt af der. Du kan forsøge at amme ham i søvne - mange børn vil automatisk spise, hvis man tager dem op og lægger dem til. Du kan også vælge at skifte hans ble, så han på den måde vågner lidt ekstra op, derefter amme ham rigtig godt og så putte ham tilbage i egen seng igen, hvor han så skal kunne sove et længere søvnstræk før han igen behøver mad. Et længere søvnstræk vil hos jer lige nu være 4 timer, men stille og roligt skal han lærer at sove længere tid uden mælk og således lære at sove fra f.eks. 23.30 til 05…

Hvis I tror at slyngevuggen vil give alle bedre søvn, så må I naturligvis gerne bruge den:) Hvis han kan falde i søvn, sove længere tid og lære at sove uden brystet om natten, fordi han sover i den, så lyder det som en god idé:)

Jeg håber I kan bruge dette videre:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder