Brev:
Mange opvågninger med gråd om natten
17. december 2014
Alder:
6 mdr.
Mange opvågninger med gråd om natten
Kære Helen,
Tak for dit tidligere svar :) Købte din bog om børn og søvn, og har siden arbejdet på at sætte struktur på vores hverdag hvad angår både mad og søvn..
Desværre giver det ikke rigtig nogen resultater og siden oktober har vi haft en lillemand der sover rigtig skidt om natten.
Det tager for det første rigtig lang tid at putte ham. Som oftest er der flere omgange med gråd hvor jeg tager ham op igen, indtil han slapper af, så lægger jeg ham igen.. Det kan tage alt fra 1/2 time til 1 1/2 time at få ham til at falde i søvn om aftenen. Vi putter om aftenen omkring kl 19 (men han sover så først som oftes kl.20.), hvor han er godt træt! Vi har prøvet at trække den, men så bliver han bare helt umulig, og får endnu sværere ved at falde hen.
Når han endelig er faldet i søvn går der kun 30-45 min før han igen har brug for hjælp. Typisk skal han lige hjælpes om på siden, så sover han igen. Omkring kl. 22 går jeg selv i seng, og her vågner han ofte 5 min efter, selvom jeg er meget stille. Og denne gang kan jeg kun få ham videre i søvnen hvis han kommer over i sengen til mig og bliver lagt til brystet.
Resten af natten kører med ca.1 time til halvanden times mellemrum, hvor han enten skal ha mad eller har brug for at blive hjulpet videre i søvnen. Og virkelig mange nætter vågner han og græder, vil ikke ha bryst, og kan ikke falde i søvn igen, selvom han er fuldstændig færdig! Vi er nogle gange oppe i 2 timer inden han igen falder i søvn, typisk ved brystet… Jeg lader ham sove i sengen, da jeg ikke længere magter at skulle op og stå hver time!
Vi kører som sagt på 3. mnd med det her nu, og vi er rigtig trætte, men også bekymret for om han kan trives med dette søvnmønster??
Og kunne det hjælpe at flytte ham på eget værelse?
Vi går til kiropraktor, da han har været låst i nakke og lænd. det er løsnet op nu, så det kan ikke være det der generer. Ørerne er også blevet tjekket.. han fejler altså ingenting, og er for det meste også en glad dreng med let til smil og grin - hvilket er rigtig dejligt når han nu har det så hårdt om natten!
Han får 3 grød/grøntsags-måltider om dagen, plus lidt eftermiddags frugtmos. derudover ammer jeg ca. 5-6 gange om dagen og nok næsten det samme de fleste nætter! (hvilket selvfølgelig ikker optimalt! ) Han er en sulten dreng, og har elsket grøden fra start. faktisk græder han når der ikke er mere, men vil pga mavsen ikke give større potioner end du selv anbefaler i bogen. han har tendens til hård mave og kun afføring ca. 1 gang om ugen. Kan det være fordi han er sulten at han ikke kan sove om natten? Også selvom han nogle gange ikke vil have brystet?
Vi har droppet alt hvad der hedder slyngevugge, bold eller lignende hjælp. Vi tog en kold tyrker, da det blev til mere besvær end gavn for os alle. Men vi overvejer efterhånden at trække slyngen tilbage i billedet, vi er så trætte, og ved med sikkerhed at han vil falde i søvn om natten hvis vi lægger ham i den... men er det ikke for dumt at gøre det nu?
Han vil han gerne sove i sin barenvogn om dagen. Her skal han dog rokkes i søvn på altanen, medmindre jeg ruller en tur, så falder han hen af sig selv. Dagene fungerer for det meste fint nok, selvom han kun har 1 ordentlig lur om dagen, resten er 45 min.
Jeg har for øvrigt set du har skrevet til andre at det er godt at have et fast tidspunkt man starter dagen på, vil det sige at man skal vække banditten f.eks. kl 07.00, selvom han sover?
Håber du kan hjælpe os lidt på vej til at få en bedre nat:)
Med venlig hilsen
Signe