Svar: Længere lure og længere nætter

8. december 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Herlevvitten:)

Tak for jeres brev - og det lyder som om at det går rigtig fint med at køre ind i vuggestue, stille og roligt og med tid - super!:)

I skriver, at jeres datter er begyndt at kravle. Det er rigtig flot, at hun kravler allerede. Men det betyder naturligt, at hun vil have en stor motorisk uro og derfor svært ved at finde ro, når hun skal sove. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, hun kan ikke selv finde ud af at lægge sig tilbage i en rar stilling, hun får sparket dynen af osv. Og derfor har hun brug for jeres hjælp, når hun skal sove og undervejs i søvnen. Hun har brug for, at I hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, få dynen på sig osv. Hendes motoriske uro og alder spiller altså ind på hendes søvn, så urolige nætter og lure er altså til en vis grad naturligt:)

I skriver, at hun "får grød, så vidt det er muligt". Det er rigtig vigtigt, at hun nu får grød og mos og mad i hånden - efter fast skema og flere gange dagligt. Hun skal stadig ammes og det er rigtig godt, at mor er glad for at amme hende, men hun skal have rigtig mad nu og det er vigtigt, at hun tilbydes mange måltider til fast tid hver dag. Jo mere fast rytme, jo mere vil det naturligt også hjælpe på hendes søvn.

Det vil være rigtig godt, at hun ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. De dage, hvor hun er i vuggestue midt på dagen, kan personalet forsøge at tilbyde hende en flaske ...

Annonce

... modermælkserstatning, så hun stadig får mælk inden hun skal sove. Da hun ikke er ældre end hun er, vil det være en god idé at forsøge med en flaske her - det vil være trygt og dejligt for hende og personalet vil naturligt lettere kunne putte hende. Hjemme kan hun naturligvis ammes, som hun plejer.

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Det vil ofte være sådan at formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren en lidt længere lur, men gør hun det omvendt er det helt okay. Lige nu skal I forsøge at fokusere på rytme, flere måltider og lidt struktur i løbet af dagen og så vil søvnen naturligt passe sig ind:)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)

- Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine