Svar: Længere lure og længere nætter
8. december 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Herlevvitten:)
Tak for jeres brev - og det lyder som om at det går rigtig fint med at køre ind i vuggestue, stille og roligt og med tid - super!:)
I skriver, at jeres datter er begyndt at kravle. Det er rigtig flot, at hun kravler allerede. Men det betyder naturligt, at hun vil have en stor motorisk uro og derfor svært ved at finde ro, når hun skal sove. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, hun kan ikke selv finde ud af at lægge sig tilbage i en rar stilling, hun får sparket dynen af osv. Og derfor har hun brug for jeres hjælp, når hun skal sove og undervejs i søvnen. Hun har brug for, at I hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, få dynen på sig osv. Hendes motoriske uro og alder spiller altså ind på hendes søvn, så urolige nætter og lure er altså til en vis grad naturligt:)
I skriver, at hun "får grød, så vidt det er muligt". Det er rigtig vigtigt, at hun nu får grød og mos og mad i hånden - efter fast skema og flere gange dagligt. Hun skal stadig ammes og det er rigtig godt, at mor er glad for at amme hende, men hun skal have rigtig mad nu og det er vigtigt, at hun tilbydes mange måltider til fast tid hver dag. Jo mere fast rytme, jo mere vil det naturligt også hjælpe på hendes søvn.
Det vil være rigtig godt, at hun ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. De dage, hvor hun er i vuggestue midt på dagen, kan personalet forsøge at tilbyde hende en flaske modermælkserstatning, så hun stadig får mælk inden hun skal sove. Da hun ikke er ældre end hun er, vil det være en god idé at forsøge med en flaske her - det vil være trygt og dejligt for hende og personalet vil naturligt lettere kunne putte hende. Hjemme kan hun naturligvis ammes, som hun plejer.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det vil ofte være sådan at formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren en lidt længere lur, men gør hun det omvendt er det helt okay. Lige nu skal I forsøge at fokusere på rytme, flere måltider og lidt struktur i løbet af dagen og så vil søvnen naturligt passe sig ind:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
- Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske