Svar: Nattesøvn - 18 mdr.

6. december 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pyllermor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen:)

Det er et rigtig fint putteritual I har, og det er helt fint, at I sover i samme værelse. Det må I gerne fortsætte med, ingen problemer her. Det er også rigtig fint, at han kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter og det er super, at I har lavet et ritual med lidt massage og spilleko:) Det lyder til at virke rigtig godt lige nu og det skal I derfor holde fast i.

Som du selv er inde på, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og netop i 18-20 måneders alderen vil mange forældre opleve, at deres børn sover dårligt. De har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen og ofte vågner børn i denne alder også om natten, græder, nogle skriger næsten, og kan virke til at have mareridt. Og de har brug for hjælp til at komme videre i søvnen om natten.

Det handler om, at jeres dreng nu begynder at have mere farefornemmelse. At han oplever verden større og mere farlig - han bevæger sig hurtigere omkring hun, løber, klatrer, falder og slår sig. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle børn bider måske, og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.

Derfor er det lige nu rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra. Og samtidig så skal alt hvad han oplever bearbejdes, og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder netop ofte græde, sætte sig op og virke meget tryghedssøgende.

Det er vigtigt at I holder fast i hans rytme om dagen. Jo mere fast døgnrytme han har, jo mere vil han naturligt føle sig parat til at sove, når han bliver puttet. Derfor er det godt at holde fast i samme stå op tidspunkt hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Når I står op til samme tid hver dag, så er der størst sandsynlighed for at han også er parat til at sove middagslur til samme tid og er parat til at blive puttet og klar til at sove, når han så puttes om aftenen.

Det kan også være en god idé at læse lidt for ham eller at tale om dagen, så I hjælper ham med at få bearbejdet nogle af dagens oplevelser, så han bedre kan sove derefter.

Og så er der hos jer en udfordring omkring sutten. Du fortæller, at ...

Annonce

... "Indimellem må vi ind og give ham sutten fordi han er ked af det" og du fortæller også, at "I løbet af natten vågner han som oftest 2-3 gange, er ked af det og kan hjælpes til at sove videre med sutten. Hvis han ikke får sutten, når han at vågne helt op, og er sværere at få til at sove igen." Og det lyder for mig som om at jeres dreng har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.

Det handler netop om sutten. Det lyder som om, at jeres dreng har lært, at han skal have sutten i munden for at sove - både når han puttes til natten, men også når han har sine små opvågninger i løbet af natten - og det er fair nok, men han har også lært, at hver gang han taber sutten, så kommer I og giver ham den igen… Når I konsekvent giver ham sut i munden, så udløser det et behov hos ham om, at sutte skal være der, for at han kan sove. Han lærer at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer I og giver ham sutten.

Når jeres dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis I har fået skabt en vane, med at give ham sutten i munden, hver gang han vågner, så er det problematisk og det er derfor vigtigt, at I nu lærer ham at finde sutten selv. Det kan han godt lære med den alder han har.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I første omgang skal han lære det om dagen. I skal vænne jer til at lægge sutten på bordet foran ham eller give ham sutten i hånden, og så skal han selv tage den i munden. Når han kan dette om dagen, så kan I begynde at komme et par sutter i hans seng, evt. koble dem på en puttebamse, putteklud eller lignende. Og når han så vågner og savner sin sut om natten, så hjælper I ham med at søge efter den, og han skal så selv putte den i munden.

Det er helt naturligt at han har mange små opvågninger om natten. Det har vi alle sammen - faktisk vågner vi ofte mellem 10-20 gange hver nat, vender os om på siden, sparker dynen af, retter på puden, vender os igen, tager dynen om os osv. Men det er vigtigt, at jeres dreng nu kan finde roen og komme videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt og herunder, at han kan finde sin sut selv, når han vågner og har brug for den:) Og som sagt er det fint, at I sover i samme værelse, det kan også berolige ham at høre, at I er der og at han ikke er alene, netop med den alder han har og den udvikling, som han går igennem lige nu:)

Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor