Svar: Baby 7 måneder sover dårligt (opfølgning)
6. december 2014
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og rigtig godt, at I skriver tilbage :)
Der er skeet store fremskridt hos jer - stort skulderklap, det er rigtig godt gået på blot 10 dage - 7, 9, 13 - krydsere fingre for at den gode gænge fortsætter:)
Jeres datter må gerne sove sin længste lur om formidagen, da hun trives med denne rytme. Hendes middagslur ligger fint i forhold til putningen om natten og hun kan ofte puttes mellem kl 19-20 og det er super. Så lige nu lyder dagen til at fungere og det er godt.
Den tidlige morgenvågning mellem kl 04-05 lyder det som om at I har fået lidt styr på. Den lur hun sover fra kl 05-07 er en forlængelse af hendes nattesøvn og ikke en lur der hører til dagen og det er super. Det som er vigtigt nu er, at hun begynder at afkorte sin vågenperiode mere og mere, så hun så vidt muligt ikke er vågen i en time mellem kl 04 og 05, men i stedet måske er vågen i 50 minutter, så 40 minutter, 30, minutter, 20 minutter osv. og tilsidst måske blot vågner for at få bryst eller flaske og så falder i søvn igen og sover videre.
Jeg tænker derfor, at I lige nu skal forsøge at afkorte den opvågning hun har om natten mere og mere og meget gerne arbejde på at hendes mælkeindtag lægges der, hvorefter hun så sover videre. I første omgang kan det godt være at I er nødt til at stå op med hende, men prøv at minimere aktiviteterne mere og mere og prøv tilsidst at nå dertil, hvor I holder det mørkt, bliver på værelset, ikke tale for meget osv. så hun lærer at der ikke sker nogen form for aktivitet på det tidspunkt - eneste aktivitet er at få mælk og så sove videre.
Da barnevognen lige nu lyder til at have en god effekt hos jer, så kan I overveje at tage barnevognen ind om natte og bruge den indenfor tidlig morgen, så når hun vågner, kommer hun op, flyttes over i barnevogen, får sin flaske der og lulles videre imens I vugger vognen lidt - og på den måde lærer at sove videre. Og når hun kan det, så kan hun hjælpes til at sove videre i sin seng - eller barnevognskassen kan evt. stilles i sengen, så hun stadig har det trygge ved barnevognen, men nu lærer at sove uden at skulle være i bevægelse. Små skridt og hvad der nu virker til at kunne afkorte hendes opvågning mellem kl 04 og 05 mest muligt.
Det vil være passende med 4 amninger eller flaske med den alder hun har nu, og de vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hun kan således meget fint blive tilbudt bryst eller flaske f.eks. kl 23.30 og så igen kl 04 og derefter sove videre, vågne og starte dagen med morgengrød og så få mælk igen før hun puttes til sin middagslur. Det vil være aldersmæssigt helt relevant og passende:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske