Svar: Baby 7 måneder sover dårligt (opfølgning)

6. december 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og rigtig godt, at I skriver tilbage :)

Der er skeet store fremskridt hos jer - stort skulderklap, det er rigtig godt gået på blot 10 dage - 7, 9, 13 - krydsere fingre for at den gode gænge fortsætter:)

Jeres datter må gerne sove sin længste lur om formidagen, da hun trives med denne rytme. Hendes middagslur ligger fint i forhold til putningen om natten og hun kan ofte puttes mellem kl 19-20 og det er super. Så lige nu lyder dagen til at fungere og det er godt.

Den tidlige morgenvågning mellem kl 04-05 lyder det som om at I har fået lidt styr på. Den lur hun sover fra kl 05-07 er en forlængelse af hendes nattesøvn og ikke en lur der hører til dagen og det er super. Det som er vigtigt nu er, at hun begynder at afkorte sin vågenperiode mere og mere, så hun så vidt muligt ikke er vågen i en time mellem kl 04 og 05, men i stedet måske er vågen i 50 minutter, så 40 minutter, 30, minutter, 20 minutter osv. og tilsidst måske blot vågner for at få bryst eller flaske og så falder i søvn igen og sover videre.

Jeg tænker derfor, at I lige nu skal forsøge at afkorte den opvågning hun har om natten mere og mere og meget gerne arbejde på at hendes mælkeindtag lægges der, hvorefter hun så sover videre. I første omgang kan det godt være at I er nødt til at stå op med hende, men prøv at minimere aktiviteterne mere og mere ...

Annonce

... og prøv tilsidst at nå dertil, hvor I holder det mørkt, bliver på værelset, ikke tale for meget osv. så hun lærer at der ikke sker nogen form for aktivitet på det tidspunkt - eneste aktivitet er at få mælk og så sove videre.

Da barnevognen lige nu lyder til at have en god effekt hos jer, så kan I overveje at tage barnevognen ind om natte og bruge den indenfor tidlig morgen, så når hun vågner, kommer hun op, flyttes over i barnevogen, får sin flaske der og lulles videre imens I vugger vognen lidt - og på den måde lærer at sove videre. Og når hun kan det, så kan hun hjælpes til at sove videre i sin seng - eller barnevognskassen kan evt. stilles i sengen, så hun stadig har det trygge ved barnevognen, men nu lærer at sove uden at skulle være i bevægelse. Små skridt og hvad der nu virker til at kunne afkorte hendes opvågning mellem kl 04 og 05 mest muligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være passende med 4 amninger eller flaske med den alder hun har nu, og de vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hun kan således meget fint blive tilbudt bryst eller flaske f.eks. kl 23.30 og så igen kl 04 og derefter sove videre, vågne og starte dagen med morgengrød og så få mælk igen før hun puttes til sin middagslur. Det vil være aldersmæssigt helt relevant og passende:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire