Svar: Dagsplan, søvn og mad

4. december 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor og far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres skønne dreng! Det lyder som om at der er fart over feltet hos jer og det lyder også som om, at jeres dreng har brug for sin dagssøvn. Han har brug for de afbræk og fornyet energi, som lurerne om dagen giver ham og som udgangspunkt skal han have lov til at sove.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer i døgnet. Og det betyder naturligt at hvis jeres dreng sover 4 og nogle gange 5 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn naturligt være kortere og ofte ikke vare mere end 9-10 timer. Hvis han bliver puttet til natten ca kl 19-20, så er det altså naturligt, at han ofte ikke kan sove til længere end kl 05…

Man skal altid vurdere, hvad der vil fungere bedst og man skal ikke ændre noget, som fungerer. Det betyder, at hvis jeres dreng trives med den rytme han har, så skal han i princippet have lov til at have den rytme - og det er helt okay at sove 4-5 timer om dagen og 9-10 timer om natten. Men hvis han begynder at øge sin dagssøvn og afkorte sin nattesøvn yderligere, så kan det være en god idé at vække ham om dagen, så han hjælpes med at være vågen og aktiv i dagtimerne og sove længere nattesøvn. Men man skal passe på med at vække ham, for det er rigtigt - dagssøvnen kan reparere på en dårlig nattesøvn og ikke omvendt.

Kvaliteten af dagssøvn er rigtig god. Når jeres dreng sover om dagen, så udskiller han væksthormon, han bearbejder oplevelser, han lagrer stimuli, bliver fysisk og mentalt stærk - han bliver "klogere af at sove" siger man, og hvis han sover dårligt en nat, så kan dagssøvnen styrke ham og dermed reparere på nattesøvnen. Men man kan ikke springe en lur om dagen over og så satse på, at han vil sove godt og få samme kvalitet ud af nattesøvnen. Derfor er det vigtigt, at man ikke fjerner dagssøvnen for tidligt fra børn, men lader dem sove til middag, så længe de har brug for det.

Hvis han en dag har sovet mindre, er blevet vækket fordi I har været i byen eller der er sket andre ting, som har gjort at hans dagssøvn er blevet forstyrret, så vil han sagtens kunne have behov for at komme lidt tidligere i seng. Og søvnen vil her naturligt være god og vigtig for ham - men ikke fordi kvaliteten af søvnen egentlig er bedre, mere fordi han så sover en længere nattesøvn, bliver puttet når han er træt og sammenlagt når op på de timers søvn, som han har behov for, for at være og føle sig veludhvilet. På den måde kan han altså godt indhente sit søvnbehov ved at sove mere lidt længere nattesøvn en enkelt nat, ligesom han også vil kunne sove ekstra om dagen, hvis han har sovet mindre om natten. Og det er ikke sikkert, at han står tidligere op den efterfølgende dag - det afhænger helt af dagsrytmen, hvad der er sket osv. Ligesom vi voksne også nogle gange kan have brug for at gå tidligere i seng eller pludselig sover længere end vi plejer, så vil børn også kunne have dette behov og det skal der naturligvis være plads til:)

Og ja - nogle gange vil man faktisk godt kunne opleve, at jeres dreng kan have behov for en lille powernap sidst på eftermiddagen og viser han behov for dette, må han naturligvis gerne få den ekstra lur. Det vil så ofte gøre, at han går senere i seng og den fleksibilitet skal der naturligvis være. Nogle gange vil man dog også kunne opleve, at han begynder at få en ekstra vågenperiode midt nat, eller står meget tidligt op - det sker ofte efter 1 års alderen, men kan godt ske allerede nu… Og det handler om, at søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen. Der kan derfor være noget fornuftigt i at forsøge at skabe en rytme, hvor han sover formiddagslur og middagslur og kommer op fra sin lur før kl 16 - men igen, viser han behov for noget andet, så prøv at følge ham, se hvad der sker. Han har jo ikke læst bogen og ved derfor ikke, hvordan "reglerne er":)

Jeres drengs dagsplan ser umiddelbart fin ud og han lyder ikke til at mangle mad. Med den alder han har, vil det ofte være rigtig godt med 2 flasker modermælkserstning, og de kan ligge enten inden middagslur og før putning om aftenen eller de kan ligge aften og ...

Annonce

... sen aften. Samlet i alt 400 ml som bla. sikrer ham hans behov for jern indtil han er 12 måneder gammel. Og måske skal I hos jer prøve at tilbyde lidt vand af kop evt. sammen med lidt frugt eller lignende og så bibeholde flasken sen aften…

Lige nu er han så træt og lyder ikke til at have overskud til en godnatgrød og det er helt okay - men så vil han måske have ekstra behov for den flaske sen aften og I kan derfor overveje om det vil hjælpe jer alle, hvis I kunne give ham en flaske før I selv gik i seng - og med modermælkserstatning (eller evt. vælling) og ikke fortyndet mælk, så han får den næring, som han har behov for:)

Ellers er det en god idé at trappe ud i mængden, så han får mindre og mindre af gangen og tilsidst kan undvære - ofte netop samtidig med at der gives en godnatgrød, så han mættes med den. Sammen med flasken må I også gerne give ham en klud, kærtegne ham, synge for ham eller lignende så dette ritual stille og roligt tager over samtidig med at mængden af mælk trappes ned.

Det at få mælk er trygt for ham og sikrer ham stadig en stor del væske, som han naturligt har behov for, og det lyder som om at han falder godt i søvn med sin flaske. Det lyder ikke som om, at han vågner og søger flaske igen og igen hele natten igennem og dermed ikke som om at han er uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske. Det lyder ikke som om at flasken er blevet en uhensigtsmæssig søvnassociation for ham, men egentlig som et reelt behov for væske/mælk… Og jeg synes ikke at en kold tyrker er nogen god idé. Det er bedre enten at give ham flaske aften og sen aften og tilbyde noget andet inden middagslur eller trappe langsomt ud af den sene aftenflaske og sætte klud, kærtegn i stedet.

Han må også gerne få en sut sen aften, hvis det kan hjælpe ham til ro, men pas på ikke at tilbyde sut hele natten igennem. Det samme med hensyn til at tage ham op, gå rundt med ham i armene og vugge ham - det vil være rigtig godt, at I forsøger at berolige ham med jeres hænder, kærtegn, nærhed men enten i sengen, hvor han ligger eller i jeres seng, så han stadig lærer at når han skal sove, så skal han ligge ned og ikke være i bevægelse. Det er jeres nærhed og det at føle, at I er der, at I ikke er forsvundet, som hjælper ham videre i søvnen. Er han helt ulykkelig og må op, så skal I naturligvis tage ham op, og når der så er ro på ham igen, så putter I ham tilbage i seng, beroliger med hænder, kærtegn osv. og luller ham igen til ro. Som tommelfingerregel skal I hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt og hvor han stadig føler sig tryg.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mellemmåltider er ofte brød og frugt. Han må dog også gerne få tykmælk, yohurt eller lignende og du kan komme rugbrødsdrys på eller revne æbler. Du kan også servere en gammeldags frugtgrød med lidt sødmælk. Om eftermiddagen vil det også nogle gange være en idé at tilbyde lidt grønt og måske en frikadelle fra aftenen i forvejen - så behøver du ikke bekymre dig så meget, hvis han til aftensmaden spiser mere pasta end andre fødevarer:)

Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder stor motorisk aktivetet og også stor drømmeaktivet. Og når han vågner og skriger, så skyldes det højst sandsynligt drømme. Nogle gange vil det her være nok at lægge ham ned på siden, putte dynen om ham, holde hænderne på ham, kærtegne ham og sige "sssh-ssshh". Andre gange vil I være nødt til at tage ham op, berolige og betrygge og når han så virker rolig, så putte ham tilbage i seng igen.

Nogle gange kan det i denne alder være en fordel at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Tage den ene side af tremmerne og sætte de to senge sammen - naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han stadig blive puttet i egen seng, men I kan være lige ved siden af ham, holde hænderne på ham, så han kan mærke jer og er helt tryg ved at sove - og når og hvis han vågner i løbet af natten, så er I der med det samme, ligesom han også kan kravle ud af sengen og putte sig ind til jer, hvis det er dette han har behov for….

Håber at I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København