Brev:
Dagsplan, søvn og mad
4. december 2014
Alder:
10 mdr.
Dagsplan, søvn og mad
Hej Helen
Så skriver vi igen. Vores dreng er lige om lidt 10 måneder.
Hans rytme ser ca. sådan ud, dog med undtagelser og ændringer - kommer længere nede...
5.15-6.30: vågner et sted i dette tidsrum
6.15-6.45: havre/hirse grød med banan, spiser normalt omkring 1 dl og vand af kop.
Ca. 8.30: formiddagsmad, f.eks. en halvt most banan, lidt sveskemos og lidt bolle med smør.
Formiddagslur ca kl 9 og normalt 1,5-2 timer frem.
Frokost: alt efter hvornår han er stået op fra middagslur, frokost i tidsrummet 11-13. Han får rugbrødshapser, som han spiser selv med f.eks. Leverpostej, torskerovn, flødeost, agurk og avokado at gumle på. Han spiser normalt 1/2-1/3 bondebrød.
Flaske ca 1,5-2 timer efter frokost, før middagslur, drikke et sted mellem 150-230 ml.
Lur starter ca kl. 13.30-15, jeg bliver tit nød til at strække ham lidt, for han ikke bliver puttet for tidligt, så dagen hænger sammen. Sover normalt 1,5-2 timer
Eftermiddagsmad: alt efter hvor tæt på aftensmad han vågner, tilbydes han lidt frugt, kiks eller andet. Nogle gange når han det ikke inden aftensmaden.
Aftensmad omkring kl 17.30/18, det vi spiser, f.eks. Kartoffelmos, frikadelle, boller i karry, lasagne mm. MEGET svingende hvor meget han spiser, spiser han godt, spiser han ca 1 dl.
Flaske omkring kl 19, drikke et sted mellem 150-230 ml.
Puttes et sted mellem 19 og 20.15, alt efter hvordan dagens lurer har været, nogle gange er han allerede træt kl 18, men han kommer tidligst i seng kl 19.
Flaske i løbet af natten, den er vi igang med at trappe ud.
Nu kommer spørgsmålene:
Flaske om natten:
Vi har i en længere periode fortyndet det mælk han får om natten, så han nu får 120 ml, med kun 1 ske modermælkserstatning i, så det er meget tynd mælk, nærmest vand. Dette da vi (læs mor) havde rigtig svært ved at tage en kold tyrker med ham, da han spiste omkring 200 ml om natten.
Men hvad gør vi nu, for at komme helt af med flasken? Rent vand vil han ikke rigtig acceptere om natten?
Vores dreng har et stort temperament, også derfor en kold tyrker med 200 ml virkede uoverskueligt. men skal vi tage den nu? Og hvordan bærer vi os an, og hvor længe skal vi forvente skrig og skrål og urolige nætter? Og skal vi tage ham op, give vand, sut eller andet, eller skal vi så vidt mulig holde ham i sengen, så han ikke vænner sig til en anden ting?
Vores dreng er begyndt igen at stå tidligt op, altså omkring kl 5. Han har egentlig den seneste måned sovet til 6-6.30, hvilket passede perfekt til resten af dagen og os som familie, men nu er han igen begyndt at vågne tæt på kl 5, og vil ikke sove mere og sammen med opvågningerne for at give flaske, og måske en sut eller andet måske en- to gange om natten, er kl 5 bare rigtig tidligt, er der noget vi kan gør, eller må vi trække på skuldrene og sige "det er en periode"?
Får vores dreng mad nok, kan det være derfor han er begyndt at vågne tidligere? Dog virker han ikke sulten, og selvom han vågner kl 5- kan vi sagtens vente med at give ham grød til kl 6.20/45 uden der er brok.
Vi har overvejet aftengrøden, men tit er han så træt og irritabel om eftermiddagen og efter aftensmaden, at han ikke kan koncenterer sig om noget, og kun om flasken. Så vi ved ikke hvordan vi skal få det ned inden natten?
Sover han for meget om dagen, er det derfor han vågner så tidligt?
Han er en lille gut hvor der er FULD FART PÅ når han er vågen, han kravler i fuld fart og stiller sig op af alt, og er også begyndt at stå selv, derfor han også tit bliver hurtigt træt. Og derfor jeg bliver nød til at strække ham både før formiddagslur, middaglur og putning om natten, for at få dagen til at gå op - men hvor er det træls at strække en træt og pylret dreng - what to do? Det kan da ikke passe en dreng på 10 måneder skal sove tre lurer vel? Og jeg skal heller ikke vække ham? Nogle gange kan han godt finde på at sove 3 timer til formiddag og 1,5/2 timer igen til middag/eftermiddag og så må vi nogle gange vække ham fordi det bliver tæt på aftensmadstid, og alligevel er han træt senest omkring kl 20.
Skal vi vække ham når han sover længe? Men sover børn ikke kun når de er trætte?
Har du nogle ideer til mellemmåltider?
Synes det er meget ensformigt det vores dreng får til formiddagsmad og hvis han får eftermiddagsmad og vi vil jo gerne det er noget der giver nok mæthed, men heller ikke tage for meget fra hovedmåltiderne! Så mangler ideer?
Vores dreng har i perioder "mareridt" - han skriger og skrigrt pludlig om natten, og virker vågen, men selvom vi tager ham op, tilbyder flaske mm, skriger og skriger han bare, er der noget vi kan gøre? Det er meget forskelligt hvornår det kommer, pludselig tre nætter i træk også går der flere dage/uger uden og pludselig er det der igen.
Vi har både din bog om mad og søvn, og i den med søvn står der, at en dårlig nattesøvn kan repareres med en god dagssøvn, men ikke omvendt.
Så hvis nu vores dreng er blevet vækket fra en af hans lurer eller har kortet dem begge af en dag, så dagen ikke går op, og han f.eks.er træt allerede 18/18.30, så hjælper det ham ikke at komme tidligere i seng, og han sover ikke mere den nat? Er det sådan det skal forståes? Også risikerer man bare han står tidligere op den efterfølgende dag?
Venlig hilsen
Mor og far