Svar: Søvnproblemer!
2. december 2014
Alder:
7 år
Kære C
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at I forsøger at finde ud af, om der sker noget i skolen eller på SFO´en, som jeres datter er ked af og bekymrer sig om, og at det er derfor, at hun ikke kan sove. Du fortæller, at hun ikke har haft problemer med at sove før, men at det er kommet efter at hun er begyndt i skole og det er nærliggende at tænke, at der må være en sammenhæng her.
Du har naturligvis ret i at de lange dage godt kan udmatte hende, ligesom nye krav både fagligt og socialt naturligt kan spille ind - men det er vigtigt at sikre, at der ikke er andre ting, - drilleri, mobning og lignende. Det viser sig netop ofte om aftenen, når børn skal sove. For når man sover, så går tiden jo hurtigt og når de vågner, så starter det hele forfra … derfor vil man godt kunne opleve at børn som er udsat for mobning eller lignende ikke vil eller kan lægge sig til at sove…
I skal naturligvis tale med jeres datter og spørge ind til, hvordan det går i skolen. Prøv også at tale med hende om følelser og om hvordan man mærker eller ser om andre er kede af det og hvad der kan gøre hende ked af det og hvad der gør hende glad. I kan evt. vise hende billeder af forskellige angsigtsudtryk og tale om, hvad personerne signalerer - hvordan man ser om de er kede af det, vrede, overraskede, bange osv. I kan også med fordel tale med hende om, at man kan se anderledes ud uden på end man føler sig indeni.
Nogle børn vil i jeres datters alder have lettere ved at forholde sig til forskellige smileys - en glad, en neutral, en ked af det - og vil på den måde kunne peje på den smiley som viser det de føler og på den måde kan I måske kredse jer lidt ind på, hvordan hun har det i forskellige situationer i skolen.
Det kan også være en rigtig god idé at læse historier om børn, der bliver drillet eller holdt udenfor. Det kan være lettere at tale om andre og hvordan de får løst tingene end at tale om sig selv - og på den måde kan hun stadig få hjælp eller vil måske fortælle nogen ting.
Hun er også stadig så lille, at hun ikke ved, hvad hun kan forvente og hvad er er okay og hvad der ikke er. Hun ved måske ikke, at det hun oplever er forkert, det føles ikke rart, men hun tror måske, at det er sådan at gå i skole.. Hun ved sandsynligvis heller ikke, at man kan skifte skole, hvis man ikke har det godt, hvor man er…
Og når alt dette er sagt, så lyder det rigtig godt at I læser, taler om dagen, hjælper hende med at slappe af, masserer hende osv. Og det er rigtig fint, at hun ligger stille, prøver at slappe af og forsøger at sove - men hvad skal der til? I er nødt til at gøre det, som I lige umiddelbart fornemmer vil hjælpe hende bedst. Kan det f.eks. hjælpe, at hun får lov til at falde i søvn i soveværelset på en madras på gulvet eller måske i stuen? Så kan hun hjælpes på toilettet og derfra ind i sin egen seng, når I selv går i seng…
Undgå for meget lys, da det kan appellere til vågenhed og undgå derfor at se film eller lade hende spille på ipad eller lignende. Måske kan det hjælpe hende at ligge og lytte til en historie eller noget beroligende musik? Hun kan måske også ligge og løse rebus, lave små opgaver osv. Noget som kræver koncentration og derfor kører hende træt - laver hun disse opgaver, skal I gå ind og slukke lyset efter ca 15 minutter eller hun skal lave dem i meget svag belysning.
Måske har hun selv en idé til, hvad der kan hjælpe hende - lyt til hendes forslag og se om noget af det hun sige kan lade sig gøre…
Pres hende ikke til at sove. Prøv at undgå sætningen "Du skal sove nu!", hun vil prøve, men vil ligge og sige til sig selv "jeg kan ikke, jeg kan ikke" og så kan hun naturligvis ikke. Ingen kan sove på kommando. Prøv derfor at fjerne presset om at skulle sove og gør det legalt bare at hvile sig, så når hun siger "jeg kan ikke sove", så svarer I "det er okay, du behøver ikke sove, bare ligge og hvile dig" eller lignende.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske