Svar: Søvn og rytme hos en 6 måneders baby

30. november 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :) Jeg har lige sendt dig en dagsplan i mit svar til dit forrige brev, men du har nu givet mig lidt tidspunkter at arbejde med, så derfor får du en ny dagsplan i dette svar. Jeg vil dog starte med at svare på alle dine spørgsmål:

Ad 1: Det er helt okay at jeres datter sover som hun gør. Hun lyder til at stortrives på alle måde - hun er en fysisk stor pige, vejer 9.5 kg så hun vokser som hun skal. Hun er rigtig godt igang motorisk - hun kryber og viser allerede tegn til at kravle! Hun har overskud, lyder til at være glad, smilende, pludrende - og lyder ikke til umiddelbart at mangle søvn.

Når det er sagt, så kan det dog være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt og hvor middagsluren er dagens længste lur og ja - den må gerne vare 1.5 time. Når den har denne længde, så sikrer du at hun kommer igennem alle søvnens stadier og det er vigtigt og godt for hende - altså at hendes søvn har en god kvalitet:) Samtidig sikrer den lange middagslur, at eftermiddagen ikke bliver for lang og at hun derfor kan nøjes med sine 3 lure. Det passer godt for rytmen fremover og sikrer hende vigtige afbræk i løbet af dagen.

Det vil være rigtig fint at putte hende i barnevognen og trille hende en tur - derudover kan det nogle gange hjælpe at give hende et bad mellem formiddagslur og middagslur. Et bad stimulerer hende ekstra både motorisk og mentalt, så hun efterfølgende sover bedre. Du kan også prøve at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, og sove sammen med hende midt på dagen, for at se om hun så kan holde sig sovende. Og så skal hun have mere mad, flere måltider, hvilket også vil påvirke hendes søvn.

Ad 2: Nej "løbet er ikke kørt". Der sker ændringer med hendes søvn hele tiden, rent fysiologisk ændrer søvnen sammensætning og der sker også mange ting med hende udviklingsmæssigt - så hun kan sagtens få en anden rytme på sigt. Tiden arbejder også for jer:)

Ad 3: Nej - hvis hun ikke sover og du tydeligt fornemmer, at hun ikke har brug for at sove mere, så skal du ikke kæmpe med hende, men derimod tage hende op. Hvis hun føler sig presset til at sove, og ikke kan sove, så vil hun blot blive frustreret og det er vigtigt, at hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Ad 4: Hvis hun en dag sover meget korte lure og står meget tidligt op, så må hun naturligvis have sine fire lure, men ellers vil det være rigtig fint, hvis du nu kan forsøge at arbejde på en rytme med tre lure dagligt. En rytme med 3 lure dagligt, vil være passende for alderen og vil samtidig passe ind med den rytme hun forventes at skulle have senere hen, når hun f.eks. skal starte i vuggestue:)

Ad 5: Hmm.. ikke noget helt entydigt svar her. Det du lige nu kan gøre er at starte dagen til samme tid hver dag, så hun får morgengrød til fast tid hver morgen. Jo mere fast stå op tidspunktet er, jo større sandsynlighed er der for at formiddagsluren og resten af dagens rytme passer sig ind. Og så i seng til fast tid hver aften. Det vil sige at lige nu så vil jeg umiddelbart prioritere de faste spise- og sovetider og se mindre på hvor lange eller hvor korte hendes lure er.

Ad 6: Som udgangspunkt er mindst én lur dagligt af 1.5 times varighed eller mere en rigtig god ting - men når det er sagt, så er det også vigtigt at se på, hvordan barnet ...

Annonce

... trives - og jeres datter lyder som sagt til at stortrives på alle måder:)

Ad 7: De fleste bør vil af sig selv, når man begynder at arbejde på et fast stå op tidspunkt, giver mad til faste tider, putter til faste tider osv. selv begynde at sige fra, hvis de ikke har behov for søvnen. Det er derfor sandsynligt at jeres datter stille og roligt selv vil vise sig at trives med 3 lure i stedet for 4 og at hun derfor ikke vil virke til at mangle søvn - men naturligvis kan hun godt blive lidt træt og have behov for at sidde lidt mere på skødet eller måske brug for at blive puttet 20-30 minutter tidligere i seng om aftenen…

Ad 8: I skal ikke sløjfe den 3. lur før hun viser behov for det og det kan vise sig på forskellig vis - det tager vi til den tid. Lige nu er det godt, at arbejde på at hun netop får 3 lure i stedet for 4… Og forhåbentlig vil hun så stille og roligt begynde at sove en lidt længere middagslur og af sig selv vise at hun trives med den nye rytme.

Ad 9: Og ja - her kommer så et forslag til en rytme, lavet ud fra dine angivne tider - og det er et forslag, som I skal arbejde hen imod i løbet af de næste 2-3 uger:

Tidlig morgen 06: Ammes og forsøg at få hende til at sove lidt videre i mors seng.

Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop

Ammes og puttes til lur i barnevognen og jeg vil foreslå, at I triller af sted, for at aflevere storebror. Da hun er en fysisk stærk pige, så prøv at lade hende sidde op og kikke og lad hende falde i søvn, når hun viser sig parat. Det kan også gøre, at hun så sover lidt senere end nu og på den måde rykker rytmen sig og hun vil bedre kunne nøjes med de 3 lure dagligt

Hjemme igen - tilbydes lidt frugtmos og vand af kop, når hun vågner.

Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv, og du følger efter med lidt grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur måske kl 12 og hjælpes til at sove en lidt længere lur enten ved at du lægger dig med hende eller triller hende i barnevognen.

Eftermiddag 14: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, samt vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3 lur

Aften 17-17.30: Tilbydes igen lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 02: Evt amning - Denne amning trappes stille og roligt ud i takt med at indtaget af skemad om dagen øges og det vanlige antal amninger om dagen bibeholdes. Hvis hun har en tidlig søvnrytme, så hun går tidligt i seng, så vil hendes sene aftenamning ofte ligge tidligere og dermed også den tidlige morgenamning - det vil således godt kunne være sådan, at hun ammes kl 22.30 og igen kl 04, men det er okay. Så kan hun stille og roligt trappe ud af amningen kl 06 og i stedet starte dagen med lidt morgengrød… det må tiden vise.

Jeg håber, du kan bruge dette videre og vil her anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori du kan læse om søvn, søvnproblemer i forskellige aldre og også læse om, hvordan du lærer din datter at sove uden brystet om natten netop i 6 måneders alderen…

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder