Svar: Sove indenfor?

29. november 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

I forhold til søvn, så gælder kun den regel at du skal gøre det, som du fornemmer vil få din datter til at sove bedst - og hvis du lige nu skønner, at hun sover bedst indenfor, så skal du putte hende indenfor.

Det kan være en god idé at du åbner vinduet på værelset, hvor hun skal sove - før hun kommer derind, så rummet fyldes med frisk kølig luft, før hun puttes. Derudover kan det være en god idé at bruge mørklægningsgardiner, som holder dagslyset ude dermed og stimulerer til dannelsen af søvnhormon - og ofte kan det, med den alder din datter har, være en god idé med et lille mellemmåltid før luren. Det kan blot være en banan og en kop lun mælk, det kan have god effekt.

Du kan overveje om du skal putte hende og prøve at gå fra hende, for at se om hun så kan sove selv. Du kan også vælge at lægge dig med hende og lade som om at du sover, fordi hun måske vil spejle sig i dig og det du gør. Og så kan du også vælge at putte hende, læse lidt historie, synge en sang, tænde for en musikbamse eller lignende - igen - gør det, ...

Annonce

... som du fornemmer vil hjælpe hende bedst til at sove midt på dagen.

Og nej - jeg synes ikke du skal kæmpe med hende i 2.5 time. Hvis hun ikke sover inden for ca 30 minutter, men blot hopper rundt, protesterer, tydeligt viser tegn til ikke at ville sove, så må du stoppe forsøget og lade hende lege - og ja, nogle gange vil hun måske så sove senere, andre gange springe luren over, men må så i stedet komme tidligere i seng… Og jeg ved godt, at hun er en lille pige og at hun som udgangspunkt skal have sin dagssøvn, men du skal ikke kæmpe i flere timer, det har ingen af jer glæde af og det kan i sidste ende gøre, at hendes putning om aftenen, så også bliver svær, fordi hun begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er rart…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du stadig holder fast i dagsrytmen, så puttetidspunkter osv. er som det plejer at være - jo mere ens rytme hun har, jo mere stabilt vil hendes indre ur køre og dermed hendes fornemmelse for at have behov for en lur, når hun puttes…

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.