Svar: Sove indenfor?
29. november 2014
Alder:
18 mdr.
Kære Helle
I forhold til søvn, så gælder kun den regel at du skal gøre det, som du fornemmer vil få din datter til at sove bedst - og hvis du lige nu skønner, at hun sover bedst indenfor, så skal du putte hende indenfor.
Det kan være en god idé at du åbner vinduet på værelset, hvor hun skal sove - før hun kommer derind, så rummet fyldes med frisk kølig luft, før hun puttes. Derudover kan det være en god idé at bruge mørklægningsgardiner, som holder dagslyset ude dermed og stimulerer til dannelsen af søvnhormon - og ofte kan det, med den alder din datter har, være en god idé med et lille mellemmåltid før luren. Det kan blot være en banan og en kop lun mælk, det kan have god effekt.
Du kan overveje om du skal putte hende og prøve at gå fra hende, for at se om hun så kan sove selv. Du kan også vælge at lægge dig med hende og lade som om at du sover, fordi hun måske vil spejle sig i dig og det du gør. Og så kan du også vælge at putte hende, læse lidt historie, synge en sang, tænde for en musikbamse eller lignende - igen - gør det, som du fornemmer vil hjælpe hende bedst til at sove midt på dagen.
Og nej - jeg synes ikke du skal kæmpe med hende i 2.5 time. Hvis hun ikke sover inden for ca 30 minutter, men blot hopper rundt, protesterer, tydeligt viser tegn til ikke at ville sove, så må du stoppe forsøget og lade hende lege - og ja, nogle gange vil hun måske så sove senere, andre gange springe luren over, men må så i stedet komme tidligere i seng… Og jeg ved godt, at hun er en lille pige og at hun som udgangspunkt skal have sin dagssøvn, men du skal ikke kæmpe i flere timer, det har ingen af jer glæde af og det kan i sidste ende gøre, at hendes putning om aftenen, så også bliver svær, fordi hun begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er rart…
Det er vigtigt, at du stadig holder fast i dagsrytmen, så puttetidspunkter osv. er som det plejer at være - jo mere ens rytme hun har, jo mere stabilt vil hendes indre ur køre og dermed hendes fornemmelse for at have behov for en lur, når hun puttes…
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske