Svar: Rytme med barn nummer tre

27. november 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Hvor dejligt at høre fra dig igen! Og stort tilykke med nummer 3 - og velkommen tilbage:)

Det lyder som om at I har fået jer en rigtig dejlig lillesøster og at I som udgangspunkt trives med at være en familie på fem - selvom der naturligvis er lidt at se til og mange bolde der skal holdes i luften:)

Du skal være opmærksom på at lillesøster godt kan have behov for at blive fyldt ekstra op med bryst om dagen. Det er helt okay, at du er begyndt med lidt skemad, men det må ikke erstatte hendes mælkeindtag. Hun skal have ligeså meget mælk, som hun plejer.

Derudover så vil mange børn i 4 måneders alderen have tendens til både at slatspise og slatsove lidt. Hun er langt mere bevidst og oplever mere af verden nu, hun registrerer om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er på mange måder langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at hun lader sig forstyrre, når hun skal spise og derfor slatspiser lidt - og hos jer er der jo masser af liv i huset og det er naturligt sjovere at kikke på de større søskende end at spise.

Derfor skal du være opmærksom på, at hun godt kan søge brystet ekstra hyppigt om natten, fordi hun der indhenter den mælkemængde, som hun ikke helt har fået i løbe af dagen, men stadig har behov for…

Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan du gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen.

Det vil også være en rigtig god idé at du prøver at amme hende to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger hende til når hun vågner og lader hende spise det hun vil der. Derefter leger du med hende, tumler med hende, stimulerer hende rigtig godt både fysisk og mentalt og inden hun så skal sove igen, så lægger du hende til modsatte bryst. Her vil hun så måske tage toppen og det er fint, det fylder hende lidt ekstra op og så sover hun også bedre. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme der, hvor hun sluttede sidst, leger og aktivere og så tilbyder du modsatte bryst inden hun så skal sove igen.

Hyppigheden af amning vil øge din mælkemængde og derfor vil det give ekstra mælk, hvis du nogle gange ammer to gange mellem hver lur, samtidig med at det sikrer din datter ekstra mælk i maven, så hun sover bedre og du får skabt en rytme, hvor det bliver naturligt at hun får mælk inden hun skal sove og hvor hun ikke behøver efterspørge brystet hele natten.

Du kan ...

Annonce

... naturligvis også overveje om du vil supplere med en flaske f.eks. om aftenen eller sen aften i håb om at modermælkserstatning kan mætte hende lidt mere og hun så derefter sover et lidt længere søvnstræk - men i første omgang synes jeg du skal prøve at fylde hende lidt ekstra op om dagen og se om ikke det kan gøre en forskel hos jer.

Det er svært at lave en præcis dagsplan, men et forslag kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder - måske har hun brug for den, måske ikke.

Ammes og puttes i barnvognen og I triller af sted for at aflevere jeres mellemste barn og lillesøster sover imens. Hun må gerne sove 1.5 time om formiddagen

Formiddag ca 10: I er hjemme - hun vågner af sin lur - ammes igen

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - her er klokken måske 12.30 - hvad tid hun er klar til at blive puttet til middagslur afhænger af, hvor lang en formiddagslur hun tager. til middag må hun gerne sove f.eks. 2.5 time eller lidt mere, hvis hun kan.

Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af sin middagslur

Og ammes igen, før hun så puttes til dagens 3. lur som måske ligger omkring kl 17 og her sover hun måske en times tid…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18.30: Her spiser I normalt og på sigt vil hun få lidt skemad her, men lige nu ammes hun efter behov.

Ammes og puttes til natten ca kl 20.30-21 - det afhænger af, hvornår hun har sovet dagens 3. lur og hvor lang den er

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Det er normalt at børn i jeres datters alder ikke går til ro for natten før klokken er 21.30-22 som du beskriver. Og grunden til at jeg har rykket tidspunktet i jeres datters dagsplan frem skyldes, at du fortæller, at du gerne vil have mulighed for at aflevere jeres mellemste barn i børnehave mellem kl 8-9 om morgenen. Hvis lillesøster skal sove sin første lur allerede her, så vil hun naturligt sove lidt tidligere hele dagen igennem og hendes puttetidspunkt om aftenen vil ofte også rykke sig frem - derfor er planen lavet med udgangspunkt i dette… MEN hvis det hos jer er sådan, at lillepigen måske sover en ekstra lille powernap sidst på dagen eller sover en senere eller længere middagslur, så puttetidspunktet er senere, så er det helt okay.

Sammenlagt vil hun have behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Jeg tænker, at det er fint fordelt sådan, at hun f.eks. sover fra kl 21 til 07 = 10 timer om natten og sover 5 timer om dagen f.eks. 1.5 time om formiddagen, 2.5 time til middag og 1 time sidst på eftermiddagen.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Og rigtig god weekend! Glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.