Svar: Putte og søvn

18. november 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med jeres lille dreng og pige:)

Din kæreste har til dels ret, når han siger at det er normalt, at børn græder inden de skal sove. Nogle børn græder faktisk lidt - man siger, at de lukker overskudsenergi ud og når de har gjort det, så er de klar til at overgive sig til søvnen. Her kan der godt være tale om en frustreret gråd, men den går hurtigt over og med lidt vuggen eller trillen i barnevognen, falder barnet i søvn.

Andre børn græder, fordi de har rigtig svært ved at give slip på verden og alle oplevelserne. De har svært ved at koble fra og lukke af for lyde, lys, stemmer osv. Det kan være svært at finde den rette mængde stimulation. På den ene side har barnet brug for at blive taget op, trøste og beroliget af forældrene og på den anden side kan dette nogle gange næsten virke som ekstra stimulation, så de bliver overstimulerede og derfor øges gråden og frustrationen…

Og der kan naturligvis sagtens være forskel på jeres børn, så den ene har lidt mere brug for skærmning, ro og hjælp for at overgive sig til søvnen, end den anden har - og det er okay.

Men når det er sagt, så er det dog i 3 måneders alderen en rigtig god idé at begynde at arbejde på en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige en 3-lurs-rytme, hvor jeres børn hjælpes til at sove formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. I 3-4 måneders alderen gennemgår børn en stor udvikling. De er meget mere opmærksomme på verden, hvad der sker omkring dem og vil nu skelne mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor/far eller en fremmed og de suger indtryk til sig.

Deres søvn begynder rent fysiologisk at indeholde flere stadier, så søvnen i sammensætning begynder at minde lidt om den søvn vi voksne har - hvor vi døser hen, falder i søvn, sover dybere og dybere, sover lettere, drømmer osv. Og det betyder at mange børn har svært ved at sove sammenhængende, at barnet pludselig begynder at powernappe - det er svært at komme fra et søvnstadie til et andet.

Og så er det også sådan, at mange børn i denne alder let lader sig forstyrre, når de skal spise. De dier, slipper brystet, smiler til dig, dier igen, slipper, pludrer, tager fat og dier igen, men slipper for at kikke efter far eller noget andet og så er det pludselig ikke så spændende at spise og de lader sig ligesom nøjes med lidt.

Og det hele gør, at børn i 3-4 måneders alderen kan komme ind i en rytme, hvor de begynder både at slatspise og slatsove lidt - og det skal du prøve at hjælpe dem med at undgå:) Og som sagt, ved at skabe en rytme med tre lure dagligt, men også meget gerne ved at give dem mælk af to omgange - så de både får mælk, når de vågner, men også får mælk før de skal sove igen. Det du er begyndt på at gøre efter kl. 17, skal du forsøge at gøre fra ...

Annonce

... morgenstunden…

Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor de får mælk fast før de skal sove - det er helt naturligt, at mælk indgår som en fast del af deres putteritual, og at de ikke skal overgive sig til søvnen uden mælk… og måske er det netop mælken de mangler og dermed årsagen til at de græder. Det at få mælk hjælper med at koble fra overfor verden, den tætte fysiske kontakt, det at die ved brystet, hud mod hud, stimulerer til dannelsen af oxytocin, som giver afslapning og ro og samtidig giver det at maven er fyldt op en fornemmelse af behov for at sove og slappe af.

Stille og roligt i løbet af de næste måneder vil de naturligt skulle igang med skemad og her vil det netop være en rigtig god idé, at de starter med at få skemad, når de vågner af en lur og stadig tilbydes mælk før de så skal sove næste lur. På den måde sikres bedst plads i maven til begge dele og mælken hjælper dem stadig til at overgive sig til søvnen. At forsøge at skabe en sådan rytme nu kan derfor være en rigtig god idé, fordi det også vil hjælpe jer på sigt.

Du skal ikke være bange for, at du får skabt dårlige vaner og at børnene bliver afhængige af brystet - det vigtigste lige nu er, at de begynder at forbinde det at skulle sove med noget trygt og rart. Det skal være dejligt - og her vil brystet hjælpe dem. Og de må gerne falde i søvn med brystet, hvis det gør, at de overgiver sig til søvnen på en tryg og god måde, uden kamp og uden gråd. Og det betyder også, at hvis det f.eks. kan hjælpe, at du lægger dig ned og ammer dem i din seng, så skal du gøre det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at se på deres øjne og put dem først fra dig, når du kan se at de næsen sover, men stadig lige registrerer at de puttes i seng eller barnevogn. Lyt din deres vejrtrækning og læg dem først fra dig, når du fornemmer at de er lige ved at falde i søvn. De skal altså ikke lægges vågne til at sove, men skal være næsten sovende, når de flyttes fra din favn. Skift her brystet ud med en sut og flyt dem forsigtigt. Svøb dem evt. så skiftet fra favn og ned hvor de skal sove ikke føles for stort og for voldsomt. Stå ved dem, hold dine hænder på dem, så de kan mærke, at du er der, lul dem i søvn hvor de ligger enten med dine hænder eller ved at trille barnevognen lidt.

Da de ofte allerede bliver kede af det, når du svøber dem eller putter dem i soveposen, så kan det være en god idé, at du svøber dem først og ammer dem bagefter - altså imens de er svøbt. Det kan her naturligvis være svært at amme dem samtidig og så må du amme en af gangen - men det kan være en god måde, at få dem til at synes om putningen på og acceptere soveposen - og samtidig gøre dem mere trygge ved at blive flyttet fra favn og ned i seng.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København