Putte og søvn

18. november 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Putte og søvn

Hej Helen.

For 3 måneder siden fødte jeg tvillinger. Jeg skriver til dig fordi min datter græder rigtig meget inden hun skal sove. Specielt inden den første søvn på aftenen fra kl. ca. 19:30. Når hun først er faldet i søvn sover hun for det meste godt, men det er som om at jo mere hun græder des bedre sover hun. Den første måned sov hun uden brok, når vi lagde hende, men desværre bliver gråden voldsommere og varer længere jo ældre hun bliver.

Vi har ikke faste putte tidspunkter, men de bliver lagt når de er trætte. Vi ruller dem i deres dyner og putter dem sammen i en slyngevugge. De sover i vuggen eller i barnvognstur om dagen og i hver deres lift i vores seng om natten.

Så snart jeg lægger dem i dynen begynder de at græde. De kan have været nok så glade men så snart de kommer i dynen så græder de. Han kun kort inden han falder i søvn, men hun græder længe og ulykkeligt. Jeg kan se på hende hun er træt. Jeg har prøvet at lægge hende ved første træthedstegn og at vente til hun er rigtig træt, men lige meget hvad jeg gør så ender det med samme resultat og hun græder ulykkeligt.

Han får en sut og en klud foran ansigtet og så sover han. Hun falder altid i søvn på siden med hovedet helt ind i dynen og en sut, men vi kan vende hende mange gange, tale trøstende til hende, vugge hende i armene inden vi lægger hende, synge for hende, inden hun falder i søvn og det er som om hun ikke kan sove uden at græde. Jeg synes det er synd hun skal græde hver gang inden hun skal sove og jo senere på dagen det er des voldsommere er hendes gråd og efterhånden synes jeg det ...

Annonce

... er rigtig hårdt at putte dem begge for hun når også at vække ham mange gange inden hun selv falder i søvn. Fra kl. 17 starter det, og varer til ca. halv 20 - 20. Om natten falder hun i søvn efter hver amning uden gråd.

Hver dag efter en lur ammer jeg dem, pusler dem, leger, synger eller de ligger på legetæppe og efter ca. 1,5 - 2 timer er de trætte og bliver lagt. Deres lure er alt for 10 min - 3 timer. Men næsten altid sover de så uroligt at jeg skal sidde lige ved siden af imens da jeg skal give sut, vippe gyngen o.lign. Det er rigtig ærgerligt at jeg ikke lige kan få en pause i løbet af dagen. Fra kl. 17 er jeg begyndt at amme dem igen inden jeg lægger dem, sådan de bliver ammet før og efter en lur.

Fra fødslen var vores søn en lidt sart og følsom fyr, der havde brug for en masse tryghed og omsorg, og jeg kan mærke at vi gør det rigtige for ham og han er blevet gladere og mere tryg. Men med hende er jeg meget i tvivl, og føler ikke vi er gode nok til at læse hende eller se hvad det er hun har brug for. Det er også meget svært for mig at trøste hende når hun græder og jeg føler jeg gør noget forkert nu hvor jeg stadig efter 3 måneder ikke har lært at trøste hende eller fundet ud af hvordan jeg kan lægge hende til at sove uden hun skal igennem den store grædetur.

Min kæreste mener det er naturligt at børn græder inden de skal sove, jeg synes det er synd og ville ønske vi kunne finde en måde hvor på vi kan putte dem begge uden det ender med at hende og jeg afslutter hver dag med at blive ulykkelige.

Jeg håber du har nogle gode råd eller forslag til os.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren