Svar: Søvn og atter søvn - 5 måneder
13. november 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng og hvad I har forsøgt :)
Der er ingen tvivl om at hans udvikling spiller ind. Du fortæller, at han generelt er meget opmærksom på omgivelserne og rigtig gerne vil følge med i det hele. Du fortæller også at han ikke blot kryber, men også lægger sig op i kravlestilling og ligger og rokker frem og tilbage - det er hurtigt, han lyder til at være fremmelig, hvilket naturligvis er rigtig dejligt. Men netop når børn udvikler sig rigtig meget motorisk, så vil de naturligt sove meget uroligt. Ha en større rastløshed i kroppen, samtidig med at hans opmærksomhed på verden vil være stor og det kan være rigtig svært for ham at koble fra og overgive sig til søvnen, ligesom han vil drømme ekstra meget, fordi alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme.
Han er stadig en meget lille dreng, ikke fyldt 6 måneder endnu - og jeg er derfor lidt tilhænger af at du lige nu prioriterer at lægge dig med ham og amme ham i søvn, når han skal sove. Det er lige nu vigtigt at hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, hjælpe ham med at koble fra overfor verden og også meget gerne holde ham sovende, så han får den søvn, du tydeligt fornemmer, at han har behov for og trives bedst med. Det er en god prioritering i stedet for at træne, at han skal lære at sove alene.
Så ja - lige nu tænker jeg faktisk, at der med dine egne ord "sker så meget med ham motorisk, at I nu må slå koldt vand i blodet og håbe at det løser sig med tiden" - eller måske snarere - tage det roligt og se om ikke tiden også arbejder lidt for jer, samtidig med at I holder fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt. Det er her en rigtig god idé at fortsætte med jeres dagsplan og rigtig fint, at du nu begynder at tilbyde skemad fast 3 gange dagligt, så han får morgen, frokost og aften. Giver vand af kop og ammer ham før han skal sove.
Og ja, hvis kun brystet eller din favn og nærhed kan få ham til at komme videre i søvnen, så må det være sådan lige nu - til gengæld får du så en dreng der er rolig ved at skulle sove, som får en mere fast rytme, hvor han får de lure og den søvn han viser behov for og hvor sengetiden ikke kommer til at skifte med 1-2 timers forskel, men holdes nogenlunde fast fordi han får lov til at blive ammet i søvn og finde roen på denne måde. Og senere må I så igen arbejde på at lære ham at sove, hvor han fysisk er mere og mere på afstand af jer.
Du skriver, at han helst "skal være der, hvor han næsten går omkuld før I kan lægge ham" - og det er helt rigtigt og måske er det netop her jeres udfordring er. Han har måske været for vågen og er blevet for ked af det, når I har prøvet at putte ham. Han skal netop ikke være vågen, men døsig og lige nu vil det være rigtig fint, hvis du kan lægge dig med ham, amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der. Gerne nå dertil hvor han dier, slipper brystet, kikker på dig, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og så lad ham ligge indtil sen aften, hvor du så ammer ham igen - evt. ammer ham, skifter ham og ammer ham, så han bliver fyldt ekstra godt op til natten og herefter lægger du ham så over i egen seng, hvor han så sover til han igen har behov for amning - gerne et sted mellem 3-5 timer… De fleste børn er dog mellem 6-7 måneder, før de helt kan undvære brystet midt nat og således blive ammet kl 23.30 og sove til klokken måske er 05… Men det kan være noget I arbejder hen imod.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos med jerntilskud, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 og her arbejde på at han sover mellem 5 kvarter og 1.5 time som nu.
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 13.30 og sover her gerne 2-2.5 time som nu.
Eftermiddag 16-17: Ammes i løbet af eftermiddagen
Hvis han ikke har sovet så lang en middagslur, vil det være naturligt at han har brug for en powernap om eftermiddagen.
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, eller tilbydes flaske og hjælpes videre i søvnen.
Midt nat 03: Evt. amning (eller flaske)
Det kan være en rigtig god idé at I indføre et drømmemåltid sen aften, så uanset om jeres dreng vågner og søger bryst eller flaske, så tilbyder I ham mælk her. Herefter kan han så stille og roligt lære at sove sammenhængende indtil næste morgen tidlig, hvor han kan tilbydes mælk igen - og på den måde lære at sove igennem om natten.
Da han både ammes og får flaske, så kan det nogle gange også være en fordel at tilbyde ham flasken i sengen eller i barnevognen eller for den sags skyld ved siden af jer liggende i dobbeltsengen - eller hvor I ligger i sengen og han ligger i sin bedside crip, så han får mælken der, hvor I ønsker han skal sove. Igen er det her vigtigt, at I giver flasken, lader ham få mælken og falde til ro, men forsøger at få ham til at slippe flasken, før han sover helt. Så han her også lærer at overgive sig til søvnen uden at have flaske i munden. Flaske kan altså gives på samme måde som brystet, sutte, slippe, trille om på siden og falde i søvn.
Jeres udfordring hænger altså sandsynligvis sammen med at han udviklingsmæssigt er meget lagt fremme og derfor har ekstra meget drømmeaktivitet og motorisk uro - og dermed får I ekstra urolig søvn. Det er dog en rigtig god idé at I får ham tjekket igennem og også får hans ører set igennem - men det lyder som om at tiden hos jer spiller ind… hvis det er en trøst at høre det…
Da I tydeligt fornemmer at det er nærheden og den fysiske kontakt han søger og har brug for, så må I give ham det. Det at han allerede kryber og viser tegn til at kravle og på den måde motorisk øve sig i rent fysisk at bevæge sig væk fra jer, vil naturligt gøre, at han også vil være ekstra tryghedssøgende. Man ser ofte først dette hos børn fra ca 8 månedersalderen, men det kan sagtens spille ind hos jer, med den beskrivelse I giver af ham og det gør det naturligt ekstra udfordrende lige nu at være forældre, fordi han har rigtig svært ved at slippe jer. Det bedste er dog at vise ham, at I er der 100 pct for ham og at I ikke forsvinder, så han igen sover godt:)
I spørger om I skal forsøge at trøste uden bryst - og nej, egentlig ikke. Lige nu skal I give ham brystet, når I fornemmer at det er nødvendigt og det er det eneste som virker. Det er som I også selv skriver "en fast, hvor han har ekstra brug for tryghed og nærhed" - og det er rigtig godt, at I lytter til det I fornemmer. I lyder til at være rigtig gode forældre, meget opmærksomme forældre og I skal lytte til jeres mavefornemmelse - det, der føles rigtigt, vil ofte også være rigtigt:)
Håber I kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen!
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske