Brev:
Søvn og atter søvn - 5 måneder
13. november 2014
Alder:
5 mdr.
Søvn og atter søvn - 5 måneder
Kære Helen
Tak fordi din brevkasse findes og dine altid brugbare svar :-)
Jeg skriver igen, fordi jeg brug for at vende et par ting vedr vores drengs søvnmønster.
Vores første problematik omhandler dagssøvnen. Det sidste 1 ½ måned har vores dreng konsekvent vågnet efter 40 min, både når han sover til formiddag og eftermiddag. Synes efterhånden at jeg har prøvet alt for at få ham videre i søvnen.
Han bliver puttet i sin barnevogn, enten blot med sutten og lidt trillen hvis han ikke er sulten eller efter amning hvor han bliver lagt mens han lige er registrerer at han bliver lagt, han smiler og ligger sig derefter til at sove. Har travet rundt i flere timer de sidste par uger for at holde ham sovende, men han vågner 9 ud 10 gange efter 40 min og vil ikke sove videre. Herefter brokker han sig indtil jeg slår kalechen ned eller tager ham i bæreselen – verden skal opleves :-)
Jeg har også forsøgt blot at trille ham på altanen men det ender altid med at han bliver mere og mere urolig og til sidst tager jeg ham op og ligger mig med ham i sengen og ammer ham indtil han falder i søvn. Den sidste løsning virker næsten altid for han er ikke udhvilet efter de 40 min og bliver hurtig træt efter 30 min oppe og så er tiden lang til at jeg kan få ham til at sove igen med en lille dreng uden det store overskud. Jeg har også forsøgt at starte med at trille ham efter 30-35 min for på den måde evt. at kunne hjælpe ham videre i søvnen. Det virker desværre også kun meget sjældent.
Det optimale søvnbehov om formiddagen er ca. 5 kvarter til 1.5 time, sover han det er han i hopla indtil næste lur. Så både til formiddag og eftermiddag ender det altså med at jeg ligger med ham i vores seng og ammer ham 1-3 gange i løbet af hans lur for at få ham til at sove videre. Jeg kan så lirke ham af brystet og enten give ham sutten eller han sover videre uden efter 5-10 min (han spiser ikke i mere end et par min) og så starter hele møllen forfra igen efter ca. 40 min indtil han til sidst vågner glad efter ca. 2-2.5 time om eftermiddagen. Jeg er bange for at det er ved at blive til en dårlig vane og jeg føler mig samtidig lidt fanget derhjemme fordi jeg ikke kan få ham til at sove videre på andre måder.
Jeg kan ikke gøre det samme når vi er ude for der er det alt for spændende med et nyt soveværelse og han kan ikke finde roen. Jeg synes jo at det er synd for min dreng at han skal berøves sin søvn hvis vi er ude og han så hurtigt herefter bliver træt og pjevset. Samtidig ville det også være rigtig dejligt, hvis han kunne sove lidt længere stræk uden hjælp eller blot kunne hjælpes videre i sin søvn i barnevognen, så jeg kunne få noget fra hånden derhjemme især nu hvor jeg delvis må påbegynde noget skrivearbejde under barslen.
Så mit spørgsmål er: Er der andet jeg kan gøre for at hjælpe ham videre ? Er vi på vej ud i at få skabt en rigtig dårlig vane her eller vil det blot med tiden blive bedre og skal vi bare sige at nu er det som det er og jeg må tage ham med ind i sengen og håbe at det hele løser sig når han bliver ældre?
Han er startet på grød og mos da han var ca. 5 ½ måned og det går fint med at spise, vejer 8.6 kg og er 70 cm lang nu. Derudover ammes han stadig og jeg føler at han er mæt og tror umiddelbart ikke at det er sult eller tørst der vækker ham efter de 40 min. Han er motorisk meget godt med, kan trille begge veje, men det der fylder rigtig meget er at han kan krybe og nu kan komme op på alle 4 i kravleposition og her står og rokker frem og tilbage. Desuden har han virkelig fundet sin stemme og hviner, råber og skriger så vi næsten har brug for høreværn herhjemme :-) Han er næsten altid glad og græder meget sjældent i løbet af dagen og er på alle måder bare en dejlig dreng.
Nu til mit andet spørgsmål vedr nattesøvnen. Den sidste måned er vi gået fra at han bliver lagt i sin egen seng på eget værelse og så sov han indtil han meldte sig første gang til nu at vågne op til flere gange hvor han græder og er helt utrøstelig. Han vågner nu flere gange efter han er lagt hvor han græder voldsomt og hverken kærtegn, sut, vuggen i seng eller sang kan hjælpe. Det eneste der hjælper er at tage ham op og holde ham lidt. Ved ikke om det er mareridt da han ikke virker rigtig vågen. Jeg forsøger ikke at ligge ham til, da jeg ikke vil vende ham til flere amninger om natten og han virker heller ikke sulten. Herefter sover han ofte ca. 3 timer fra kl 24 eller 01 og så vågner han for at spise hvorefter han vågner flere gange indenfor den næste time og græder men vi kan få ro på ham ved at give sutten og han sover så videre til kl 05-07 og herefter kommer ind til os hvor jeg ammer ham.
Han har fået sin første tand for 3 uger siden og få 1 uge siden fik han tand nr 2. Det skabte stor uro om natten hvor han tydeligvis var generet og græd og måtte sove hos os for at nogen af os fik sovet lidt. Han fik her lidt panodil for at få sovet lidt sammenhængende timer. Inden tænder var vi inde i en rigtig god periode hvor han sov fra kl ca. 20 til 04-04.30 og igen til ca 7.30. Han vågnede stadig et par gange inden kl 22 men kunne nemt sove videre med lidt hjælp og sut.
Vi er selvfølgelig begge efterhånden trætte, men mest frustreret fordi vi ikke ved hvordan vi bedst hjælper vores dreng om natten og fordi problemet med de mange opvågninger bliver værre og værre. Nu er det både de første timer efter han er lagt og også i løbet af natten. Det hjælper ikke at tage ham ind i soveværelset hvor vi har en bed-side seng, han vågner stadig og en beroligende hånd hjælper ikke.
Kan det være mareridt ? Er det fordi der sker så meget motorisk med ham og skal vi bare slå koldt vand i blodet og håbe at det hele løser sig med tiden ? Det skal siges at han mellem tand 1 og 2 sov fint om natten. Tand nr 2 er brudt helt frem nu. Jeg ved ikke om det kan være øreproblemer, han græder dog ikke når han sover om dagen, men vi kan selvfølgelig altid selv forsøge at tjekke det (vi har et otoskop) eller tage ham med til en ørelæge. Han har ikke været syg/forkølet og er blevet vaccineret som gav lidt feber og muskelømhed i 2 dage. Han kan endnu ikke selv falde i søvn til natten. Hvis vi ligger ham mens han stadig er vågen, men træt bliver han mere og mere urolig trods sang, holde i hånd og sut. Han skal være der hvor han næsten går omkuld før vi kan ligge ham.
Vores dagsplan ser pt sådan ud:
Op mellem 7.15 og 08 afhængig af hvor hård natten har været samt hvornår han bliver lagt til natten.
½ del frugtmos med jern kl 08.30 eller 09.
Ammes og puttes mellem 09.30-10.30. Sover mellem 5 kvarter til 1.5 time.
½ del grød kl ca. 11.30 eller 12.00
Ammes og puttes til middagslur mellem 13.30-14.30 – sover 2-2.5 time.
Herefter leg og hygge. Får endnu ikke mos til aften men starter op her i næste uge.
Bad hver anden dag, nattøj på og børste tænder.
Godnat kl 19.30-20.45 afhængig af hvor lang eftermiddagsluren er og om han tager en lur sen eftermiddag/tidlig aften.
Vågner midt nat og får flaske af far – tidlig morgen bliver ammet i sengen. Tidspunktet varierer mellem 02 og 04.30 får flaske.
Så kære Helen håber du kan finde hoved og hale i det hele og vil dele lidt tanker med os.
Tillæg:
De to sidste nætter har jeg set lidt nærmere på, hvad der sker herhjemme om natten. Vi følger den samme aften rutine og han ammes i sofaen og tages fra når jeg ser at han er ved at falde hen og herefter forsøger vi at ligge ham i hans egen seng. Så snart han rammer madrassen vågner han og græder. De hjælper ikke med kærtegn og heller ikke med sut. Vi tager ham op og så får han ligesom sin anden luft og det tager snildt en time at få ham til at falde ned (han er helt klart overtræt). Det samme sker hvis vi putter i barnevognen.
Vi kan godt forsøge at ligge ham i sin seng med et vågelys tændt, men efter kort tid bliver han ked af og begynder at græde. Der er ingen problemer om dagen hverken med at sove i barnevognen eller i egen seng. Hvis han pga træthed tilsidst alligevel falder i søvn er det helt sikkert at han vågner efter de 40 min og så græder han helt ulykkeligt som vi aldrig har oplevet før. Han er ikke rigtig tilstede og det eneste der hjælper er at amme ham. Det samme skete igen i nat kl 02. Det er oftest kun mor der duer. Det er stadigvæk ikke sult der er årsagen og maven fungerer fint med daglig afføring x flere. Vi har desuden bestil tid til ørelægen for at udelukke det som årsag.
Vi er rigtig kede af at han græder så voldsomt og ulykkeligt og samtidig er jeg frustreret over at det kun hjælper at amme ham. Han græder aldrig sådan om dagen og er så glad og nem indtil vi når til at aftentid og dermed sovetid. Kan se i dine andre svar at man ikke skal amme, give sut eller andet når de vågner for at de ikke bliver afhængig af en og vi forsøger virkelig også at gøre dette og om dagen går det nogenlunde, men om natten går det helt galt når vi simpelthen ikke kan få ham til at falde til ro uden amning. Skal vi blot forsøge at trøste uden bryst? Vi har prøvet at en af os sover med ham – han vågner dog stadig min. et par gange og græder utrøsteligt. Det er svært at hjælpe ham videre i søvnen med kærtegn og stillingsskifte når han næsten ikke er tilstede under hans grådanfald. Det skal siges at der aldrig før har været problemer med at sove i egen seng. Kan det være en fase hvor han har brug for mere tryghed og nærhed ?
Nu er han snart 6 mdr og skal starte på morgengrød. Jeg vil derfor forsøge at få ham op til samme tid hver dag så der måske kommer en endnu bedre rytme på dagen. Tingene forskubber sig jo lidt når han som nu først sover kl 21.30 og dermed står senere op.