Svar: Ville ikke sove lur
8. november 2014
Alder:
17 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Jeg tror de fleste forældre har prøvet at babyalarmen ikke har virket og pludselig kommer man ud til et grædende barn og får det selvfølgelig rigtig rigtig dårligt. Men det er, hvad der sker, og så længe det kun sker få gange, så er det okay.
Det er det Edward Tronick kalder for "the bad". Der er "the good", "the bad" and "the ugly". Det gode er, når vi som forældre reagerer på vores barn. Når der er gensidig interesse og fornemmelse for hinanden. Det dårlige er, når der sker noget, som ikke er godt, men hvor barnet kan komme sig over det. Din datter oplevede, at du ikke kom, at du ikke reagerede, men så kom du og I var sammen, du trøstede, beroligede, så hende og viste hende, at du var tilbage - jeres kontakt og nærhed blev skabt igen. Og du/I kan gøre dette fordi jeres udgangspunkt er "det gode". Det grimme, the ugly, er når barnet ikke får nogen chance for at vende tilbage til det gode.
Og ja, din datter kan godt have en "kropslig erindring" - at hun forbinder det med at være i barnevognen med noget som ikke er rart og derfor i en periode kan protestere mod at skulle sove der - men hun vil glemme det, som du skriver, og lige nu er det derfor rigtig godt, at du prøver at være der, give hende tryghed osv. når hun skal sove lur. Du kan evt. være nødt til at lægge dig med hende midt på dagen et par dage, for at se om du så kan få hende til at sove. Du kan også med fordel trille ture i barnevognen, hvor hun ikke nødvendigvis skal sove, men så hun oplever, at det stadig er helt okay og sjovt at være i sin barnevogn:)
Og så vil der være dage, hvor tingene bare går op i hat og briller. Hvor hun ikke får sin søvn, hvor hun er så træt, at hun ikke når aftensmaden og igen - de dage skal der naurligvis ikke være for mange af, men det er helt okay og helt normalt, at de er der. Vågner hun og er helt vildt sulten om natten, så må du give hende lidt at spise, men ellers må du prøve at give hende ro, hjælpe hende med at sove, og så må I stå op og spise en god portion morgengrød dagen efter…
Jeg ved, at du gør det rigtig godt! Knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske