Svar: Ville ikke sove lur

8. november 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære H

Tak for dit brev :)

Jeg tror de fleste forældre har prøvet at babyalarmen ikke har virket og pludselig kommer man ud til et grædende barn og får det selvfølgelig rigtig rigtig dårligt. Men det er, hvad der sker, og så længe det kun sker få gange, så er det okay.

Det er det Edward Tronick kalder for "the bad". Der er "the good", "the bad" and "the ugly". Det gode er, når vi som forældre reagerer på vores barn. Når der er gensidig interesse og fornemmelse for hinanden. Det dårlige er, når der sker noget, som ikke er godt, men hvor barnet kan komme sig over det. Din datter oplevede, at du ikke kom, at du ikke reagerede, men så kom du og I var sammen, du trøstede, beroligede, så hende og viste hende, at du var tilbage - jeres kontakt og nærhed blev skabt igen. Og du/I kan gøre dette fordi jeres udgangspunkt er "det gode". Det grimme, the ugly, er når barnet ikke får nogen chance for at vende tilbage til det gode.

Og ja, din datter kan godt have en "kropslig erindring" - at hun forbinder det med at være i barnevognen ...

Annonce

... med noget som ikke er rart og derfor i en periode kan protestere mod at skulle sove der - men hun vil glemme det, som du skriver, og lige nu er det derfor rigtig godt, at du prøver at være der, give hende tryghed osv. når hun skal sove lur. Du kan evt. være nødt til at lægge dig med hende midt på dagen et par dage, for at se om du så kan få hende til at sove. Du kan også med fordel trille ture i barnevognen, hvor hun ikke nødvendigvis skal sove, men så hun oplever, at det stadig er helt okay og sjovt at være i sin barnevogn:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så vil der være dage, hvor tingene bare går op i hat og briller. Hvor hun ikke får sin søvn, hvor hun er så træt, at hun ikke når aftensmaden og igen - de dage skal der naurligvis ikke være for mange af, men det er helt okay og helt normalt, at de er der. Vågner hun og er helt vildt sulten om natten, så må du give hende lidt at spise, men ellers må du prøve at give hende ro, hjælpe hende med at sove, og så må I stå op og spise en god portion morgengrød dagen efter…

Jeg ved, at du gør det rigtig godt! Knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder