Svar: Svært ved at falde i søvn og sove
8. november 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor til to skønne piger
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar.
Det er helt rigtigt, at der udviklingsmæssigt sker meget med jeres yngste datter lige nu. Hendes søvn ændrer sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn have behov for lidt mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre, når de spiser (som du også så fint beskriver) og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt.
Derfor er det rigtigt godt, at du er opmærksom på at hun skal fyldes tilstrækkeligt op med mælk i løbet af dagen, så hun ikke behøver søge brystet hyppigt hele natten igennem, ligesom det er rigtig fint, at I nu er startet med lidt skemad.
Netop skemaden vil ofte være med til at give lidt mere rytme og lidt mere struktur i løbet af dagen og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor din datter stille og roligt tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes mælk før hun skal sove igen. På den måde bliver hun fyldt tilstrækkeligt op hele dagen igennem og vil stille og roligt begynde at kunne sove lidt længere stræk i løbet af natten. Du må gerne øge hende til 2 måltider skemad dagligt (formiddag eller frokost og aften) og når hun så bliver omkring 6 måneder, så kan du øge hende til 3 måltider, hvilket betyder at du så her kan introducere en morgengrød. Sammen med grød og mos skal hun tilbydes vand af kop og så skal hun som sagt ammes før du putter hende til lur.
Det er rigtig fint at jeres datter sover 3-4 lure dagligt. Det er helt alderssvarende. Det er også helt okay at hun har en tidlig søvnfase - altså at hun går tidligt i seng og står tidligt op. Det vil naturligt betyde, at hendes lure i løbet af dagen også ligger tidligt og det må de gerne. Det lyder som om at rytmen egentlig fungerer meget godt hos jer. Det kan dog være en god idé at arbejde på at hun måske sover en lidt længere formiddagslur, kommer op, får lidt grød/mos, får mælk og så puttes til middagsluren lidt senere - det kan på sigt godt være med til at gøre, at jeres datter lettere vil kunne overgive sig til søvnen og også vil sove mere roligt.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Dette måltid introduceres, når hun er omkring 6 måneder. Lige nu vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende en ekstra gang her i stedet.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 8.30. Du må gerne trille hende en tur, for at se om hun kan sove en lidt længere lur her:)
Frokost 10.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 14.30: Ammes
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur, har evt. brug for en ekstra amning før, så hun både ammes, når hun vågner og ammes, når hun puttes igen.
Aften 17: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til naten som nu ca kl 19
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre
Midt nat 03: Ammes
Som du kan se indgår der i denne plan ca 8 amninger, hvilket er mange amninger i løbet af dagen. Nogle af dem vil være måltider, andre tørstslukkere og lige nu tænker jeg at den hyppige amning er nødvendig. Lige nu lyder det dog som om at du ammer betydeligt mere, og hvis hun har brug for det, så er det naturligvis okay, men prøv at vurdere om du ved at følge en fast plan, kan få skruet antallet af amninger lidt ned. Det kan også være med til at give hende lidt mere ro i maven.
Det er også rigtigt, at hun sagtens kan søge brystet om natten fordi det er tryghed for hende. Her skal du prøve at vurdere om en beroligende hånd, det at mærke dig, at du hjælper hende med stillingsskift osv. vil være nok, så hun lærer at sove uden at hun behøver brystet, men hvor det er nok, at hun mærker dig. Det er super fint, at I sover i sammen rum og at hendes tremmeseng er ved siden af dig, så du netop kan berolige og betrygge hende.
Når dette er sagt så er det dog også begrænset, hvor meget hun vil kunne sove om dagen, når hun går tidligt i seng - hendes søvnbehov er ca 15 timer i døgnet og det betyder at hvis hendes nattesøvn ligger fra kl 19 til 06 - så sover hun 11 timer om natten og så vil hun om dagen kun sove 4 timer. Denne søvn vil meget fint kunne fordeles på 3 lure, så hun f.eks. sover 1.5 time om formiddagen, 2 timer til middag og så sover ½ time om eftermiddagen…
Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at I giver vælling eller grød inden sengetid. Det vil ofte have den modsatte effekt, at hun sover mere uroligt. I første omgang vil det være rigtig fint at give grød fast til frokost og så starte op med lidt mos om aftenen omkring kl 17 (jf. planen). Små mængder, max ½ dl. sammen med vand af kop og så brystet før hun puttes. Du må om aftenen gerne amme hende hyppigt som nu, hvis du fornemmer at det er behovet.
Det lyder som om at hun drømmer rigtig meget. Og hendes søvn begynder nu at indeholde flere stadier. Derfor vil hun godt kunne have svært ved at komme fra et stadie til et ande, hvor hun har brug for din hjælp, lige skal trilles lidt, mærke dine hænder, have dynen puttet om sig eller lignende - og det er helt super at hjælpe hende med dette. Det du skal passe på med er ,at du ikke per automatik giver hende brystet eller at du begynder at tage hende op i dine arme, gå rundt med hende osv. fordi du så vil vænne hende til dette. Hun skal så vidt muligt hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Det er meget fint at arbejde på at hun kommer til at sove i egen seng på eget værelse, når hun er 6-7 måneder gammel. Her vil hun være så godt igang med skemaden at hun kan begynde at lære, at skulle sove uden bryst midt nat og således begynde at lære at sove måske 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30-05:)
Du kan sagtens prøve at putte pigerne sammen. Hvis storesøster er med på det og synes det er hyggeligt, så er det en god idé. Hun vil måske synes det er lagt mere fair at børnene sover sammen, når mor og far sover sammen. Hvis I sover sammen og hun skal sove alene, vil hun naturligt kunne blive ked af det.
I starten skal du naturligvis ind til lillesøster om natten og storesøster vil måske vågne af lillesøsters lyde. Her skal du bare berolige og betrygge "det er bare lillesøster, jeg er her, sov du bare videre skat" eller lignende. På den måde lære storesøster at sove videre, selvom hun i begyndelsen måske bliver vækket.
Det er vigtigt at du lytter til din datters uro om farlige dyr. Du skal anerkende, at hun kan være bange. MEN, det er vigtigt, at du ikke forstærker hendes uro. Det er f.eks. en dårlig idé at tage hende med rundt i huset, vise hende at dørene er låst og der er hasper for vinduerne osv. Hvis du gør det, så er du med til at bekræfte, at der er noget at være bange for og at I låser og lukker døre og vinduer for at beskytte jer mod det farlige. Det kan derfor være bedre at du stille og roligt forklarer "der er ikke nogen farlige dyr" og "jeg passer på dig, du kan trygt sove" eller lignende.
Det er rigtig dejligt, at I er igang med at gøre værelse i stand og storesøster er med i den proces. Din plan med at læse lidt historie for begge piger, synge en godnatsang eller lignende og sidde der, betrygge og berolige lyder rigtig fin. Alt efter hvordan det går, kan du skrive til mig igen:)
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad".
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske