Svar: Er mine piger klar til kun 1 lur?
7. november 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Grith
Tak for dit brev:)
De fleste børn begynder først at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, når de er mellem 12-18 måneder gamle, og dine piger er aldersmæssigt ikke helt der endnu.. Samtidig lyder det som om, at de faktisk har rigtig meget brug for deres middagslur. De er godt nok lidt svære at få til at sove, men falder forholdsvist hurtigt i søvn, hvis du triller dem en tur, og så sover de ofte en god lur, når de først sover…
Generelt kan man sige, at jeres børn normalt vil have brug for to lure dagligt, hvis:
- De er under 12 måneder gamle.
- De leger måske lidt, når de bliver puttet, men falder til ro og sover måske en time.
- Deres humør og overskud er større, når de får to lure i forhold til kun at sove én.
- De falder konsekvent i søvn om eftermiddagen, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue eller måske har været oppe at handle.
Jeres børn vil ofte kunne nøjes med én lur dagligt, hvis:
- De er mere end 18 måneder gamle.
- De leger i 30 minutter eller mere, når de puttes om formiddagen og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt.
- Deres humør er godt, de leger, virker ikke trætte, selvom formiddagsluren springes over.
- De sover fint og falder fint i søvn, når de puttes til middagslur.
- De falder ikke i søvn, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue eller når I har været oppe at handle.
Hos jer afhænger det lidt af, hvor lang tid du skal bruge på at putte dem og hvor lang tid de normalt sover, når de bliver puttet.
Hvis du bruge mere end 30 minutter på at få dem til at sove, og de tilmed sover en kort lur, når de så falder i søvn, så kan det være en udmærket idé, at du forsøger at putte dem senere og arbejde på at lade formiddagslur og middagslur smelte sammen til en længere lur midt på dagen. Men hvis de falder hurtigt i søvn, hvis du triller dem og de med kun en lur dagligt, begynder at falde i søvn om eftermiddagen, så er det en god idé at du fortsat putter dem om formiddagen. Hvis de har brug for to lure, to afbræk i løbet af dagen, så er det bedre at lurerne ligger formiddag og middag og ikke middag og eftermiddag.
Hvis de har tendens til at falde hurtigt i søvn, men sove kortere formiddagslur, så kan du også udnytte dette og forsøge at skabe en rytme, hvor netop formiddagsluren bliver kortere og kortere og til sidst springes over. Så de måske ikke sover 1.5 time her, men kun 45 minutter og på sigt så ikke længere behøver denne lur. Sådan kan det også nogle gange være - men hos jer lyder det lidt som om at det er første løsning som vil passe bedst. At de måske stille og roligt skal puttes senere og senere og til sidst så kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen.
Der vil ofte være tale om en overgang. Det vil sige, at de nogle dage vil have behov for to lure og andre dage kun behøver en lur og den fleksiblitet er nødt til at være der.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke! Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske