Svar: Er mine piger klar til kun 1 lur?

7. november 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Grith

Tak for dit brev:)

De fleste børn begynder først at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, når de er mellem 12-18 måneder gamle, og dine piger er aldersmæssigt ikke helt der endnu.. Samtidig lyder det som om, at de faktisk har rigtig meget brug for deres middagslur. De er godt nok lidt svære at få til at sove, men falder forholdsvist hurtigt i søvn, hvis du triller dem en tur, og så sover de ofte en god lur, når de først sover…

Generelt kan man sige, at jeres børn normalt vil have brug for to lure dagligt, hvis:

- De er under 12 måneder gamle.
- De leger måske lidt, når de bliver puttet, men falder til ro og sover måske en time.
- Deres humør og overskud er større, når de får to lure i forhold til kun at sove én.
- De falder konsekvent i søvn om eftermiddagen, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue eller måske har været oppe at handle.

Jeres børn vil ofte kunne nøjes med én lur dagligt, hvis:

- De er mere end 18 måneder gamle.
- De leger i 30 minutter eller mere, når de puttes om formiddagen og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt.
- Deres humør er godt, de leger, virker ikke trætte, selvom formiddagsluren springes over.
- De sover fint og falder fint i søvn, når de puttes til middagslur.
- De falder ikke i søvn, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue eller når I har været oppe at handle.

Hos jer afhænger det lidt af, hvor lang tid du skal bruge på at putte dem og hvor lang tid de normalt ...

Annonce

... sover, når de bliver puttet.

Hvis du bruge mere end 30 minutter på at få dem til at sove, og de tilmed sover en kort lur, når de så falder i søvn, så kan det være en udmærket idé, at du forsøger at putte dem senere og arbejde på at lade formiddagslur og middagslur smelte sammen til en længere lur midt på dagen. Men hvis de falder hurtigt i søvn, hvis du triller dem og de med kun en lur dagligt, begynder at falde i søvn om eftermiddagen, så er det en god idé at du fortsat putter dem om formiddagen. Hvis de har brug for to lure, to afbræk i løbet af dagen, så er det bedre at lurerne ligger formiddag og middag og ikke middag og eftermiddag.

Hvis de har tendens til at falde hurtigt i søvn, men sove kortere formiddagslur, så kan du også udnytte dette og forsøge at skabe en rytme, hvor netop formiddagsluren bliver kortere og kortere og til sidst springes over. Så de måske ikke sover 1.5 time her, men kun 45 minutter og på sigt så ikke længere behøver denne lur. Sådan kan det også nogle gange være - men hos jer lyder det lidt som om at det er første løsning som vil passe bedst. At de måske stille og roligt skal puttes senere og senere og til sidst så kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der vil ofte være tale om en overgang. Det vil sige, at de nogle dage vil have behov for to lure og andre dage kun behøver en lur og den fleksiblitet er nødt til at være der.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke! Og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor