Svar: Vågen flere gange om natten 15 måneder!
4. november 2014
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Rigtig mange børn vil i jeres drengs alder protestere, når de skal sove, ligesom de kan vågne op om natten og være kede af det. Det handler ofte om den udvikling de går igennem netop her og I vil derfor opleve, at jeres dreng klynger sig ekstra til jer, han har brug for at I sidder hos ham, når han skal sove.
Man oplever ofte lidt samme reaktion i 8-10 måneders alderen, hvor barnet begynder at kravle og nu sker det så igen - fordi han nu er igang med at øve sig i at gå mere rundt. Det at han motorisk begynder at bruge sig selv mere, opleve verden mere på egen hånd er et stort udviklingsspring og han klynger sig, fordi han har brug for at "føle sig knyttet til", for at kunne separere sig. Faktisk kan man i denne alder tale om en "separation-gentilnærmelses-fase" hvor han på den ene side skubber jer væk, vil selv, prøve selv og på den anden side klynger sig, vil op på arm og så med det samme ned igen. Og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvordan man egentlig hjælper ham bedst:)
Det vil være en rigtig god idé a I lige nu prioriterer at sidde hos ham, når han skal sove om aftenen og måske skal I prøve at putte ham lidt senere. Lige nu puttes han kl 19, men sover ofte først efter 30-45 minutter og det vil være en god idé, hvis I kunne prøve at putte ham ca 19.30-19.45 i stedet. Jeg vil også anbefale jer at I atter forsøger at give ham en godnatgrød i køkkenet, som en fast del af hans putteritual. Den vil ligge godt i maven og være med til at give en fysisk ro og et behov for at ligge mere stille "at slå mave" og det kan hjælpe. Et bad kan på samme måde hjælpe til fysisk ro, hvis det ligger godt en time før putning og en aftenrytme kunne derfor se således ud:
Aftensmad kl 17.30-18. Herefter kommer han i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov osv. Så tilbydes han godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk, som evt. er lunet her er klokken måske 19.15, så får han børstet tænder og så bliver han puttet 19.30-19.45… Evt med flaske som nu, men stille og roligt kan den undværes fordi han få grød og mælk af kop i stedet. Godnathistorie bibeholdes og det samme med godnatsangen, det er rigtig fint.
Hvis han slet ikke er til grød, så kan I prøve med en banan i stedet. Han må også gerne få en havregrynsbolle, grahamsbolle eller lignende med lidt smør.. Og hvis intet af det dur, så må det være sådan:) Han skal naturligvis ikke tvinges til at få et godnatmåltid, hvis han ikke er til det.
I må også gerne putte ham med en bamse, putteklud eller lignende. Han kan have den hos sig imens I sidder med ham og den følger så med ham over i sengen. Han får måske læst lidt højt på skødet, flyttes over i seng, hvor I så læser lidt videre eller synge for ham og han putter sig med bamse/klud. Holder hænderne på ham, lader ham mærke at I er der, så han oplever at falde i søvn i sin seng og på afstand af jer, uden at han føler at I forsvinder.
Han er aldersmæssigt lige på grænsen til at han begynder at kunne forstå, at I er der, når han ikke kan se jer. Han forstår stadig ikke helt at I er i stuen når han ligger på sit værelse og når I går, bliver han derfor ked af det, fordi han føler sig forladt. Han er mest tryg, når han kan se jer. Derfor er det en god idé, at I lige nu prioriterer at være der, samtidig med at I holder fast i de gode rutiner I allerede har med at sove i sin seng og falde i søvn med historie og sang:)
Og så spiller tandfrembrud osv. højst sandsynligt også ind - og ja, det kan give rigtig meget rod om natten. Nogle børn reagerer ikke på at tænderne bryder frem, man opdager pludselig at de er der og hos andre børn, gør de bare rigtig ondt. Det kan være nødvendigt at behandle med lidt smertestillende 1-2 døgn, hvis han har ondt for tænder.
Og så drømmer han også rigtig meget i øjebliket, for alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten og lige nu oplever han verden større og suger rigtig mange indtryk til sig - det gør det svær at slippe dagen og overgive sig til søvnen og det gør det også sværere at sove roligt.
I skal være opmærksomme på hvordan I hjælper ham om natten. Hvis han har ondt, kan han som sagt have brug for smertestillende, men det er vigtigt at I hjælper ham med så lidt aktivitet som muligt fra jeres side. Det vil sige, at I f.eks. gerne må hjælpe ham med stillingsskift, beroligende ord eller lignende, men I skal helst ikke begynde at gå rundt med ham, tage ham op og vugge ham eller begynde at give ham flaske flere gange i løbet af natten. Det er vigtigt, at bibeholde de gode vaner, som I allerede har fået skabt og ikke få lavet nogle rutiner som bliver uhensigtmæssige fremover - men naturligvis gøre det, som gør ham tryg og som gør, at han forbinder det at sove med noget dejligt og rart. Jo mere tryg han er, jo bedre er det for hans søvn fremover, jo mere har I at bygge videre på:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der foregår hos jer lige nu :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske