Svar: Ulykkelig når far skal putte
3. november 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Far
Tak for dit brev, dejligt at du skriver :)
Jeres datter bliver ked af det, når du putter hende, fordi hun er vant til at blive ammet. Hun er vant til brystet, hun er vant til mors favn, hun er vant til duften og smagen af mors mælk - det er sådan hun er falde i søvn fra hun var få minutter gammel og derfor er det dette, som gør hende tryg. Og det kan du jo af gode grunde ikke tilbyde hende, men du kan så meget andet:)
For at du kan komme mere på banen, så vil det være rigtig godt, hvis I breder putteritualet ud, så du gør alt det du kan op til, at hun skal sove. Det vil sige, at du f.eks. bader hende om aftenen, frotterer hende godt i håndklædet, smører hende med creme, giver hende ren ble og nattøj på osv. Og også meget gerne giver hende godnatgrød i køkkenet, læser for hende, synger osv. Det eneste mor gør er at amme hende - men alt det andet gør du.
Jo mere du er omkring jeres datter om aftenen og gør alt det, som ikke har med amning at gøre, jo mere vil du kunne tage over, hvis mor f.eks. ikke er hjemme en aften. Og stille og roligt i takt med at amningen trappes ud og stopper, så skal et nyt ritual sættes i stedet - det vil være puttebamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang osv. Og på den måde får jeres datter efterhånden en substitut for brystet og for mor.
Lige nu er det vigtigt, at I begge siger godnat til hende, og at du som sagt forsøger at være en del af alt det putteritualet er - bortset fra amning, så du på den måde hen af vejen stille og roligt kan tage mere og mere over, uden at det bliver en kamp. De handler om at jeres datter skal lære at sove med et nyt ritual, nogle nye rutiner og dem skal du naturligvis være en del af.
Nogle gange handler det om, at jeres datter måske ikke er afhængig af brystet men ligeså meget af at blive vugget, være i mors favn og dufte mor. Hvis det er tilfældet hos jer, så kan den putteklud hun puttes med f.eks. være mors aflagte t-shirt, så den dufter af mor og du kan så lægge dig med jeres datter, så hun stadig får nærheden og den tætte fysiske kontakt og fornemmer mor - men hvor det er far som beroliger, betrygger og er der for hende. Og nogle gange må mor så sove i et andet rum, fordi duften af mors mælk og mors nærhed bliver for meget, men når mor ikke er der og amning er udelukket, så vil hun måske (kun måske) kunne falde til ro hos far.
Andre gange er løsningen en flaske med mælk, fordi det er dette, som minder allermest om brystet, men med den alder jeres datter har, vil det ikke være nogen god idé at introducere en flaske. I stedet kan du måske prøve med lidt lun mælk af en kop…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske