Svar: Søvnproblemer igen

1. november 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev:)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Jeres datter har det man kalder for en sen søvnfase - det betyder, at hun sover længe om morgenen, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Det er lige nu helt okay, det må hun gerne have, det lyder som om at det er sådan man gør I Ægypten og det er helt fint. Det kan dog på sigt godt være, at hun vil have behov for en rytme, hvor I står tidligere op og hvor hun kommer tidligere i seng - og det kan faktisk godt have noget at sige i forhold til hendes overskud osv. i løbet af dagen.

Når det er sagt, så spiller alderen naturligt også ind. Der sker rigtig meget med jeres datter lige nu både motorisk og mentalt. Hun er rigtig godt igang med at øve sin stemme, hun pludrer, kvidrer, brummer dybt, skriger højt - nogle gange så højt, at hun forskrækker sig elv. Hun oplever verden meget intenst, skelner mere og mere tydeligt om I er hjemme eller ude, om I er sammen med fremmede eller mennesker hun kender og hun drømmer meget om natten, for alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover.

Hun er også rigtig godt igang motorisk, triller, kryber, - får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme fra og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Og så er jeres datter ret fremmelig på dette punkt. I fortæller at hun allerede kravler og er i stand til at sætte sig selv op og nu kan sidde selv. Det er meget meget flot og rigtig dejligt - men det giver desværre lidt ekstra uro. For motorisk er hun så godt igang, at hun tankemæssigt, hjernemæssigt faktisk ikke altid kan følge med - og så bliver hun naturligt ekstra pylret, vågner mere om natten, har svært ved at overskue dagen osv. Så man kan sige at det hele på den måde bliver lidt forstærket hos jer - ikke at det er problematisk, men så kender I forklaringen:)

Og så er der jo det med maden. Det er rigtig dejligt og super flot, at du har kunne amme hende så længe og sikre hendes behov og det er helt efter anbefalingerne at amme hende fuldt til hun er 6 måneder gammel - men nu skal I så også igang med skemaden, og det er vigtigt ikke at vente for længe. Det er vigtigt ikke at passere det tidspunkt, hvor hun interesserer sig for skeen og for at få noget andet i munden end mælk og bryst…

Hun bliver ammet rigtig meget. Du ammer hende døgnet rundt og det er sandsynligvis ekstra varmt hos jer, så hun har brug for ekstra væske, samtidig med at du dækker hendes behov for mad. Men nu skal I have skabt en anden rytme og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, som fremover er sådan, at hun får skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes hun brystet, før hun skal sove igen. På den måde sikrer du hende mad nok og mælk nok og i takt med at hun bliver fyldt godt op med både mad og mælk hele dagen igennem, vil hun begynde at kunne undvære mælk om natten.

Skemad og introduktion af skemad bør ske til faste tidspunkter i løbet af dagen, hvilket også vil være med til at skabe mere rytme for jer - og finde det tidspunkt, hvor hun vil være parat til at sove, når hun bliver ...

Annonce

... puttet og dermed ikke græder så meget, når hun bliver lagt. Hun skal være fyldt op med mad og mælk i maven og puttes, når tidspunktet er rigtigt og her hjælper en fast dagsplan jer. Hun skal i løbet af de næste ca 3 uger have tilbudt skemad 3 gange dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad og derudover kommer så også mellemmåltider. I skal naturligvis starte stille og roligt op og ikke give hende for store portioner af gangen, men stille og roligt skal antallet af måltider øges - og rytmen skabes.

Jeg ved ikke hvordan I har det med at skulle starte dagen tidligere? Vække hende om morgenen f.eks. kl 08, så hun starter med at få morgengrød og hjælpes til at få en tidligere rytme hele dagen igennem, og dermed også gå tidligere i seng. Hvad passer til jeres liv og livsstil hvor I bor - hvad vil I alle trives bedst med? Og hvad er planen fremover - skal mor være hjemme hos hende eller skal hun passes ude osv. Det har alt sammen betydning for, hvordan I vælger at skabe rytme nu.

Et forslag lavet ud fra jeres nuværende tider kan se således ud:

Morgen 8: Ammes og sover videre

Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Tilbydes evt. frisk blød frugt i hånden at sutte på selv.

Ammes og puttes til første lur kl ca 11.30 som nu

Frokost 13.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 2. lur ca kl 15.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes igen lidt agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv.

Ammes og puttes til sin 3. lur - hvis hun har behov for den. Måske vil hun hen af vejen blive puttet til natten omkring kl 20 i stedet og dermed også stå tidligere op og hele dagen rykker sig frem..

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til natten.

Midt nat 03: Ammes efter behov lige nu

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Som du kan se er rytmen her lavet sådan, at hun får skemad sammen med vand af kop og derudover ammes i forbindelse med at hun skal sove. Det vil være rigtig godt at introducere skemad morgen og frokost først og når dette fungere, så introducere mosen om aftenen. Derudover skal du holde mængden af skemad nede, så hun ikke får ondt i maven. I begyndelsen er der tale om smagsprøver og stille og roligt øger du hendes indtag, men giv max ½ dl. her i starten, så hendes mave kan følge med.

Som I måske kan fornemme, så tænker jeg, at det vil hjælpe jeres datter til bedre søvn og mere rytme, hvis I kan starte dagen lidt før - så hun ikke som nu sover fra kl 24 til 09.30, men måske i stedet begynder at kunne sove fra kl 20.30 til 07 - en nattesøvn på måske 10-10.5 time og så to dagslure på i alt 3.5 time. Så hendes tredje lur begynder at kunne undværes og så tidspunktet som lige nu er til den tredje lur i stedet bliver til hendes puttetidspunkt for natten…. De fleste børn vil trives med netop to lure i 6-7 måneders alderen. Og hele rytmen for dagen, mad, tidspunkter osv. vil naturligt være med til at gøre, at hun er parat til at sove, når hun puttes.

Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år