Svar: Søvnproblemer igen
1. november 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev:)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Jeres datter har det man kalder for en sen søvnfase - det betyder, at hun sover længe om morgenen, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Det er lige nu helt okay, det må hun gerne have, det lyder som om at det er sådan man gør I Ægypten og det er helt fint. Det kan dog på sigt godt være, at hun vil have behov for en rytme, hvor I står tidligere op og hvor hun kommer tidligere i seng - og det kan faktisk godt have noget at sige i forhold til hendes overskud osv. i løbet af dagen.
Når det er sagt, så spiller alderen naturligt også ind. Der sker rigtig meget med jeres datter lige nu både motorisk og mentalt. Hun er rigtig godt igang med at øve sin stemme, hun pludrer, kvidrer, brummer dybt, skriger højt - nogle gange så højt, at hun forskrækker sig elv. Hun oplever verden meget intenst, skelner mere og mere tydeligt om I er hjemme eller ude, om I er sammen med fremmede eller mennesker hun kender og hun drømmer meget om natten, for alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover.
Hun er også rigtig godt igang motorisk, triller, kryber, - får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme fra og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Og så er jeres datter ret fremmelig på dette punkt. I fortæller at hun allerede kravler og er i stand til at sætte sig selv op og nu kan sidde selv. Det er meget meget flot og rigtig dejligt - men det giver desværre lidt ekstra uro. For motorisk er hun så godt igang, at hun tankemæssigt, hjernemæssigt faktisk ikke altid kan følge med - og så bliver hun naturligt ekstra pylret, vågner mere om natten, har svært ved at overskue dagen osv. Så man kan sige at det hele på den måde bliver lidt forstærket hos jer - ikke at det er problematisk, men så kender I forklaringen:)
Og så er der jo det med maden. Det er rigtig dejligt og super flot, at du har kunne amme hende så længe og sikre hendes behov og det er helt efter anbefalingerne at amme hende fuldt til hun er 6 måneder gammel - men nu skal I så også igang med skemaden, og det er vigtigt ikke at vente for længe. Det er vigtigt ikke at passere det tidspunkt, hvor hun interesserer sig for skeen og for at få noget andet i munden end mælk og bryst…
Hun bliver ammet rigtig meget. Du ammer hende døgnet rundt og det er sandsynligvis ekstra varmt hos jer, så hun har brug for ekstra væske, samtidig med at du dækker hendes behov for mad. Men nu skal I have skabt en anden rytme og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, som fremover er sådan, at hun får skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes hun brystet, før hun skal sove igen. På den måde sikrer du hende mad nok og mælk nok og i takt med at hun bliver fyldt godt op med både mad og mælk hele dagen igennem, vil hun begynde at kunne undvære mælk om natten.
Skemad og introduktion af skemad bør ske til faste tidspunkter i løbet af dagen, hvilket også vil være med til at skabe mere rytme for jer - og finde det tidspunkt, hvor hun vil være parat til at sove, når hun bliver puttet og dermed ikke græder så meget, når hun bliver lagt. Hun skal være fyldt op med mad og mælk i maven og puttes, når tidspunktet er rigtigt og her hjælper en fast dagsplan jer. Hun skal i løbet af de næste ca 3 uger have tilbudt skemad 3 gange dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad og derudover kommer så også mellemmåltider. I skal naturligvis starte stille og roligt op og ikke give hende for store portioner af gangen, men stille og roligt skal antallet af måltider øges - og rytmen skabes.
Jeg ved ikke hvordan I har det med at skulle starte dagen tidligere? Vække hende om morgenen f.eks. kl 08, så hun starter med at få morgengrød og hjælpes til at få en tidligere rytme hele dagen igennem, og dermed også gå tidligere i seng. Hvad passer til jeres liv og livsstil hvor I bor - hvad vil I alle trives bedst med? Og hvad er planen fremover - skal mor være hjemme hos hende eller skal hun passes ude osv. Det har alt sammen betydning for, hvordan I vælger at skabe rytme nu.
Et forslag lavet ud fra jeres nuværende tider kan se således ud:
Morgen 8: Ammes og sover videre
Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Tilbydes evt. frisk blød frugt i hånden at sutte på selv.
Ammes og puttes til første lur kl ca 11.30 som nu
Frokost 13.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 2. lur ca kl 15.30
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes igen lidt agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til sin 3. lur - hvis hun har behov for den. Måske vil hun hen af vejen blive puttet til natten omkring kl 20 i stedet og dermed også stå tidligere op og hele dagen rykker sig frem..
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til natten.
Midt nat 03: Ammes efter behov lige nu
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Som du kan se er rytmen her lavet sådan, at hun får skemad sammen med vand af kop og derudover ammes i forbindelse med at hun skal sove. Det vil være rigtig godt at introducere skemad morgen og frokost først og når dette fungere, så introducere mosen om aftenen. Derudover skal du holde mængden af skemad nede, så hun ikke får ondt i maven. I begyndelsen er der tale om smagsprøver og stille og roligt øger du hendes indtag, men giv max ½ dl. her i starten, så hendes mave kan følge med.
Som I måske kan fornemme, så tænker jeg, at det vil hjælpe jeres datter til bedre søvn og mere rytme, hvis I kan starte dagen lidt før - så hun ikke som nu sover fra kl 24 til 09.30, men måske i stedet begynder at kunne sove fra kl 20.30 til 07 - en nattesøvn på måske 10-10.5 time og så to dagslure på i alt 3.5 time. Så hendes tredje lur begynder at kunne undværes og så tidspunktet som lige nu er til den tredje lur i stedet bliver til hendes puttetidspunkt for natten…. De fleste børn vil trives med netop to lure i 6-7 måneders alderen. Og hele rytmen for dagen, mad, tidspunkter osv. vil naturligt være med til at gøre, at hun er parat til at sove, når hun puttes.
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske