Brev:
Søvnproblemer igen
1. november 2014
Alder:
6 mdr.
Søvnproblemer igen
Kære Helen
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Indtil for seks dage siden havde vi en ok rytme med babys lure i løbet af dagen, men pludselig vil hun nu kun sove 30-45 minutter ad gangen. Hun sover fint om natten, hvor hun ligger i vores seng, så hun kan føle sig tryg, for det var det problem vi havde for tre måneder siden, hvor vi ikke kunne få hende til at falde i søvn til nat.
At putte hende til den første lur går rimelig ok, for hun er træt, når vi starter dagen, selv efter 9,5 times nattesøvn (afbrudt af amninger), men ved de næste to lure har vi store problemer, og hun græder så snart hun bliver lagt i vuggen (hvor hun normalt sover om dagen). Nogle gange hjælper det at lege med hende, og få hende til at grine, når hun græder, indtil hun bliver så træt at vi kan se, hun er ved at falde hen… Men det går jo ikke i længden.
Jeg mistænker, at det er fordi hun er i gang med en stor motorisk udvikling (for to uger siden kom hun i kravlestilling for første gang, og for fire dage siden satte hun sig selv op, og kan nu sidde selv). Men hun gnider øjne og gaber selv lige efter de 30-45 minutters søvn, og hun har mørke rander under øjnene.
Vi prøver at køre en nogenlunde fast rytmen, så vi går ind i seng kl. 23.23.30, så hun sover senest kl. 00 og står op kl. 9.30. første lur ligger allerede kl. ved 11.30-tiden, når hun er træt, anden lur prøver vi forgæves at få omkr. 16-17-tiden, alt efter hvornår hun står op, og den sidste lur ligger ved 20-21-tiden.
Vi skal først starte på skemad om 1 uge (lægens anbefaling, da vi bor i Ægypten). Hun bliver fuldammet og får bryst ca. hver 2 – 2½ time, pga. varmen.
Har du nogle råd til, hvad vi kan gøre for at hun kan sove lidt længere end de 30-45 minutter x 3, og til at hjælpe hende så hun ikke græder, når hun bliver lagt?
Hilsen