Svar: Manglende søvn - 7 mdr.

31. oktober 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev:)

Jeres dreng har altid haft rigtig svært ved at sove sammenhængende - og der kan naturligvis godt være tale om en fase, men hos jer lyder det snarere som om, at han aldrig rigtig helt har lært at sove sammehængende og det kan der være mange gode forklaringer på.

Det kan sagtens spille ind at han er født før tid. Han er måske blevet vækket, skulle have taget blodprøver, målt temperatur, har fået lagt sonde, blivet vækket af apnøalarmer osv. og har på den måde fra starten aldrig rigtig fået lov til at sove.

Han kan også have haft ondt, har været forkølet, haft ondt i ørerne eller andet, som har vækket ham. Så er der naturligt i løbet af de sidste halve år også sket en masse udviklingsmæssigt med ham, som også spiller ind på søvnen og hvor det naturligt har været svært for jer. Så hos jer, er det måske en blanding af flere forskellige ting, som gør, at det med søvnen bare er svært, og det ene har ligesom afløst det andet, og tingene er derfor ikke blevet så meget bedre…

Hvorom alting er, så er det vigtigt at se på, hvad du kan gøre nu og her. Og det ser ud som om, at I så småt er ved at få lidt rytme. I hvert fald sover jeres dreng nu 3 lure dagligt og han lyder også til at være igang med skemaden. Der er dog lidt I kan arbejde med nu:

For det første vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at starte dagen til fast tid. Du skriver at han nogle gange vågner kl 05 og andre gange først kl 07 og det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor dagen starter ens. Du må her meget gerne tage udgangspunkt i en dag, hvor han sover længere end til kl 05 og måske arbejde på, at han står op omkring kl 06.30-07 hver dag, hvor han så starter dagen med morgengrød. Han kan få mælk kl 05:)

Jo mere fast stå op tidspunktet er, jo mere ens vil hans formiddagslur naturligt også ligge og dermed også resten af dagens tider - hans skal have mad til faste tidspunkter og sove til faste tider dagen igennem, så du på den måde hjælper ham på vej.

Hans nattesøvn er faktisk ret lang, hvis han nogle gange sover fra f.eks. 19-07 - det er 12 timers nattesøvn og hans døgnbehov er 14.5 time i døgnet. Det betyder, at når han sover så lang en nattesøvn, så vil hans dagssøvn samlet ikke være mere end 2.5 time og det kan være forklaringen på, at han nogle dage sover meget lidt om dagen. De dage, hvor han står op kl 05, vil han måske sove mere om dagen, fordi han så samlet får sit behov dækket, men det er ikke sikkert. Det kan også være, at han så blot bliver overtræt og får sværere ved at sove. Igen kommer det faste morgentidspunkt altså ind.

Det er rigtig vigtigt, at han fortsat tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Mad har også betydning for at sove godt - mad han ...

Annonce

... spiser, sammensætningen af mad har betydning for søvnens kvalitet, ligesom tidspunkterne for mad påvirker rytmen og dermed også søvnrytmen. Jf, tidligere dagsplan.

I kan overveje om det måske vil hjælpe jer, at bade ham mellem formiddagslur og middagslur. Et bad her kan forlænge hans vågenperiode lidt og samtidig køre ham træt både motorisk og mentalt, så han efterfølgende vil sove bedre middagslur. Alt efter middagslurens længde vil han så have brug for sin powernap tidig aften eller begynde at kunne springe den over. Han må dog fortsat gerne få en powernap mellem kl 17-18 - i givet fald vil det så være godt hvis I kan prøve at putte ham lidt senere til natten, så nattesøvnen bliver kortere og så det samlede indtag af søvn kommer til at passe med de ca 14.5 times søvn i døgnet.

Og så kan det jo også være, at I skal indstille jer på, at han er en dreng, som ikke sover lange lure om dagen, men samlet får sin søvn og hvis han trives med det, så er det helt okay, at han sover sådan. At han er motorisk urolig hører alderen til. Han bruger sig selv rigtig meget motorisk og får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt i sengen igen, blive vendt om på den anden side, blive trukket væk fra sengekanten og ind midt på madrassen, få dynen om sig, som han har sparket af osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mentalt sker der også en masse og netop når der er gået et halvt år føler mange forældre, at det hele er lidt hårdt. Det er følelsen af at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der. Han kan virke ekstra pylret, ked af det, han øver sin stemme og kan skrige meget højt - ikke utilfredshed men mere som stemmetræning. Når han motorisk flytter på sig selv, så bliver han frustreret og græder - han kommer længere væk fra legetøjet, kan ikke få fat i det osv. og bliver ked af det. Han har brug for at se jer, have sig ved siden af sig hele tiden, vil helst ikke alene på legetæppet - og lige nu så drømmer han også meget og kan derfor godt vågne og græde om natten, præcis som I oplever.

Faktisk oplever mange forældre også at deres børn netop i 7 måneders alderen kan have en periode, hvor de pludselig ligger vågne om natten og ligger og pludrer. Som om at de pludselig udnytter de mørke stille nattetimer til at øve deres stemme og høre sig selv tale….

Så på mange måder er det en urolig periode, hvis det kan hjælpe jer at vide dette. Det er dog en god idé, fortsat at forsøge at skabe en rytme for dagen og nu forsøge med et fast stå op tidspunkt, fordi det vil hjælpe jer fremover.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn. Tak :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet