Manglende søvn - 7 mdr.

31. oktober 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Manglende søvn - 7 mdr.

Hej Helen

Så skriver jeg igen igen.

Manglende søvn tager virkelig hårdt på vores lille familie.

Info:
Vores søn 7 mdr (korrigeret 6) har næsten lige siden han blev født vågnet efter de berømte 30 minutter, hvorefter han skal hjælpes i søvn igen. Da han var helt lille snakkede vi med sundhedsplejersken om det og hun sagde at det er en fase. Men han vågner stadigvæk efter ca. 30 minutter og der er ingen undtagelser. Og det tager efterhånden rigtig lang tid at putte ham igen anden gang. Første gang han skal puttes går det 90% af gangene nemt og godt. Ved godt at nogen børn skal hjælpes med at falde i søvn når de går fra det ene stadie til det andet, men kan det passe at det skal fortsætte.

Søvnrytme når den er god er den ca. således:
formiddagslur 8(9)-10(11)
Eftermiddaglur 13-15
Powernap 17-17.30
Nat 19.00
Godmorgen kl 5, 6, 7 (meget forskelligt)

Vores store problem er at han konstant vågner om natten (er også begyndt på det om dagen). Det er nærmest hver time. Og ...

Annonce

... det har stået på i lang tid nu. Vi har overvejet om det er søgen efter tryghed, men han vågner selvom han sover med os i sengen eller ved siden af os i sin egen seng.

Vi overvejer om det er mareridt, men det er kun nogen gange han er ked af det.

Han virker ekstrem urolig og han har svært ved at finde ro. Arme og ben køre bare derud af. Han er en glad dreng når han er vågen, men han er naturligvis lidt pylret ind imellem netop fordi at nætterne også er hårde for ham.

Han bliver ikke ammet i søvn. Han er vågen når vi går ud af værelset. Vi laver det samme korte putteritual hver aften. Både min kæreste og jeg kan putte ham.

Jeg har netop købt din bog om søvn. Både jeg og min kæreste er rigtig presset pga. søvnen. Vi hjælper hinanden så godt vi kan.

Men hvorfor er han så urolig?
Hvorfor vågner han efter de 30 min stadigvæk?
Hvorfor vågner han hver time om natten og nogle gange oftere?

Med hvorfor, men jeg nok mest om du kan guide/hjælpe os :-)

Med venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin