Svar: Natteroderi og amning - 8 mdr.
22. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at din dreng sover bedre og nu kan sove uden at have brystet i munden. Det er også dejligt at høre, at han nu spiser mere rigtig mad, at han er begyndt at sove længere om morgenen og at han har fået mere rytme i løbet af dagen. Man kan så diskutere måden du har gjort det på, du har dog naturligt gjort det, som du har fundet nødvendigt, for at nå dertil:)
Så hvad kan du gøre nu? Jo for det første skal du sikre dig, at han ikke vågner så mange gange om natten fordi han har ondt. Det kan være ondt i ørerne eller tandfrembrud eller lignende som generer ham.
Derudover så handler det meget om, at du lige nu skal hjælpe ham til at finde fysisk ro og give ham den nærhed, som han behøver, for at kunne sove og komme videre i sin søvn, når han har sine små opvågninger. Det er derfor rigtig godt, at du lige nu vælger at lægge dig med ham og holder en hånd beroligende på ham, så han kan mærke at du er der og så du netop med nærhed og stillingsskift hjælper ham videre i søvnen - uden at give ham brystet, tage ham op og gå rundt med ham osv. Det er vigtigt at han nu lærer at sove med så lidt aktivitet fra din side som muligt, men hvor han naturligt stadig skal føle sig fuldstændig tryg. Da du er alene med din dreng, er er jo intet i vejen for at han deler dobbeltsengen med dig:)
Din dreng er i separationsfasen. Det betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra dig, han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - du vil kunne mærke, at han har brug for at studere på afstand, finde ud af at jeres gæst ikke er farlig. Han vil kikke på dig, undersøge hvordan du reagerer og når han mærker at du er rolig, så er han også rolig.
Det at han er i gang med at øve sig motorisk, skal begynde at kravle osv. Det øver han sig på hele tiden - ikke kun når han er vågen, men også når han sover. Og derfor får han sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han kan lægge sig op i kravlestilling, vende og dreje sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Han kan også lave det, der hedder "headbanging" hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Det at han motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de drømmer rigtig meget. Han kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen.
Det er altså helt naturligt at din dreng lige nu sover rigtig uroligt og at du oplever, at I stadig har en del natteroderi. Denne fase varer ofte et par måneder og så bliver det bedre igen og som sagt, er det rigtig vigtigt, at du lige nu er opmærksom på, at du ikke får skabt nogle dårlige vaner - at du f.eks. begynder at give ham brystet igen og igen eller tager ham op og begynder at gå rundt med ham om natten.
Tiden arbejder alså lidt for jer:)
Derudover, så kan du godt begynde at tilbyde ham en godnatgrød nu. Det er ofte en god idé at introducere denne netop i 8 måneders alderen. Grøden gives adskilt fra aftensmaden og I kan f.eks. have en aftenrytme, der ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, udgangspunkt er familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Hvis badet ligger ca 1 time før putning, vil det ofte have god effekt og hjælpe til fysisk ro, når han skal sove.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.30, får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes og sover herefter videre uden yderligere mælk.
Det er rigtig fint med de tre amninger aften, sen aften og inden middagslur. De fleste børn vil, når e bliver 10 måneder trives med at få to amninger dagligt. Da han skal i vuggestue om et par uger, vil det være rigtig godt, hvis amningen før middagsluren kan erstattes af noget andet - mælk af kop eller mælk af flaske. Så han stadig får mælk før han skal sove til middag. Alternativt skal du amme ham aften, sen aften og tidlig morgen, men det er uhensigtsmæssigt, når du lige har kæmpet med ham for at vænne ham fra dette.
De to amninger han således vil have brug for i 10-12 måneders alderen vil meget fint kunne ligge aften og sen aften. Det vil samtidig være rigtig dejlig for ham, at han får brystet og nærheden med dig her - fordi I jo er adskilt i løbet af dagen og han naturligt vil savne dig:) Og når han så bliver et år, så kan du fjerne den sene aftenamning og bibeholde amningen før putning så længe både du og han trives med det.
Med hensyn til søvn og lure om dagen, så lyder det rigtig fint med en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på ca 1.5 time. Rigtig mange børn sover ikke mere end ca 2-2.5 time samlet i løbet af dagen i denne alder - tiden skal ikke soves væk:) Til gengæld lyder det jo som om at han er begyndt at sove til kl 07 om morgenen, nogle gange mere, og får derfor måske en nattesøvn på 11-12 timer og det vil være helt alderssvarende hvis han sover ca 14 timer i døgnet…
Håber ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan I kan komme l lidt videre:) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske