Svar: Putning og amning om natten

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu og jeg tænker, at det er dette, som du lige nu derfor oplever. Det er nemlig sådan, at søvnen rent fysiologisk ændrer sig i 4 måneders alderen.

Jeres datters søvn begynder at indholde flere stadier, som minder mere om den søvn vi voksne har. Hun begynder også at opleve verden mere bevidst, suger indtryk til sig og skal bearbejde alt hvad hun oplever, hvorfor hun ofte vil drømme ekstra meget lige nu. Og fordi dette sker, så vil man ofte opleve, at hun begynder at powernappe lidt mere i løbet af dagen, hendes lure er ikke længere helt så lange som tidligere og hun vil ofte gå sent i seng. Rigtig mange børn vil i denne alder faktisk ikke være parat til at sove før klokken måske er 22 om aftenen - det er normalt for alderen og det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.

Det kan være en god idé, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Dagens 3. lur kan godt ligge omkring kl 18-19 og herefter vil hun så være vågen i et par timer, før hun så er klar til at blive puttet for natten. At hun ofte virker træt og parat til at sove omkring kl 19 kan altså være reelt nok, men det samme kan at hun efterfølgende vågner og ikke kan sove igen før senere:)

Udover at hun måske sover lidt mere kortvarigt end tidligere, vil hun måske også vise behov for lidt mere mad. Hendes øgede opmærksomhed på verden gør, at hun lt lader sig forstyrre når hun spiser. Når du ammer hende om dagen, så slipper hun måske brystet, kikker på dig, tager fat, dier lidt, slipper igen, smiler til dig, tager fat, dier og spiser lidt igen, slipper igen og pludrer med dig. Og man kan derfor godt komme ind i en rytme, hvor barnet får tendens til både at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.

Der er derfor rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at din datter får mælk nok og fyldes godt op i løbet af dagen og amning bør indgå som en fast del af hendes putteritual. Du må godt prøve at køre en rytme, hvor du f.eks. ammer hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, herefter leger, tumler, pludrer osv. Så skifter du hende og så ammer du hende fra modsatte bryst, før hun så lægges til at sove. På den måde får du ...

Annonce

... fyldt hende lidt ekstra op og sikrer dig, at hun ikke vågner og søger brystet ekstra mange gange om natten, fordi hun er sulten. Hun skal dog stadig have mælk om natten, men hun må meget gerne sove 4 timer uden mælk, hvis hun kan.

Det vil ofte også være sådan, at hun om aftenen vil være meget ved brystet. Din mælk er om aftenen mere koncentreret, så ved at die hyppigt om aftenen, få hun små mængder koncentreret mælk og fyldes derfor ekstra op til natten, hvor hun så kan tage et lidt længere søvnstræk.

En dagsrytme kan se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre og vågner ofte med en ekstra amning, når dagen starter

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften/sen aften: Ammes og puttes til natten

Midt nat: Ammes og sover videre

Som udgangspunkt vil hun vågne og søge brystet, hvis hun har brug for det, men lige nu kan det være en god idé at du hjælper hende med at blive fyldt godt op hele dagen igennem, for at vænne hende til at sove et lidt længere søvnstræk om natten. Natamningen er dog vigtig for produktionen af din mælk og de fleste børn ere 6 måneder før de kan undvære mælk om natten. I takt med at hun begynder med skemad, vil amningen naturligt blive trappet ud, men det er ikke endnu:)

Alt efter hendes rytme, så er det svært at sætte tidspunkter på amning, men hun kan f.eks. blive ammet kl 19, 22, 02 og 06. Det vil være et reelt behov i forhold til hendes alder…

Nogle gange vil børn også melde sig hyppigt om natten, fordi det er deres måde at vise, at de har brug for at mælkeproduktionen sættes op. At de nu er så fysisk store, at de har brug for mere mælk, mere mad. I første omgang vil det være rigtig godt at amme hende ekstra, så du sikrer hende ekstra mælk og hvis dette ikke viser sig til strækkeligt, så kan du overveje om hun skal begynde med lidt skemad.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori du kan læse om netop søvnen i 3-4 måneders alderen, og hvad det er der sker her. Min bog "Helens bog om børn og mad" kunne også være en idé:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der nok sker hos jer lige nu:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder