Brev:
Putning og amning om natten
21. oktober 2014
Alder:
4 mdr.
Putning og amning om natten
Hej Helen
Jeg har en datter på snart 4 mdr, som er svær at putte om aftenen.
Hun plejer at være vågen max 1,5-2 timer, så når der er gået 1 time siden sidste lur, går vi badeværelset, hvor hun får ren ble, afvaskning, massage og nattøj på, mens jeg synger. Så går vi i soveværelset med dæmpet belysning, hvor jeg ammer i en stol. Hun spiser godt, og når jeg er sikker på, at hun er mæt og træt, lægger jeg hende i hendes seng. Nogle gange falder hun i søvn ved brystet. Hun sover i en bedside crib ved siden af mig. nogle aftener går det let - hun sover videre eller falder selv i søvn, mens jeg ligger ved siden af. Men andre aftener - som i aftes - går det helt i hårknude. Her startede jeg med at amme kl 19 og hun sov først kl 21.30.
Hun blev lagt halvsovende, jeg lagde mig helt tæt ved hende, men hun fik kørt sig selv op og blev ked. Jeg tog hende op, ammede igen, hvor hun selv slap og lå og smilede til mig. Jeg lagde hende igen, hun blev ked, jeg tog hende op og ammede en gang til, jeg lagde hende, hun begyndte at brokke sig, men græd dog ikke. Efter noget tid faldt hun endelig i søvn. Hun er tydeligt træt allede kl 19 - hvorfor vil hun så ikke sove?
Og så mht amning. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal amme hende om natten, når hun bliver urolig. Det har jeg gjort hidtil, men nu her er jeg ikke sikker på, om det egentlig er mad, hun efterspørger. Hun bliver urolig 1-2 gange hver nat, roder lidt rundt og sutter på hænderne, men hun vågner ikke, og mange gange falder hun til ro igen uden at få mad. Jeg har dog valgt at amme hende 1 gang hver nat, da jeg synes det er mange timer, hun skal undvære mad. I nat blev hun urolig kl 24, hvilket ikke tolkede som sult. Kl. 2, hvor hun også sov videre, og så først kl 6, hvor jeg ammede hende. Det er jo mange timer uden mad! "Nægter" jeg hende mad de andre gange, eller vil hun melde sig, hvis hun har behov for det?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
J