Putning og amning om natten

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putning og amning om natten

Hej Helen

Jeg har en datter på snart 4 mdr, som er svær at putte om aftenen.

Hun plejer at være vågen max 1,5-2 timer, så når der er gået 1 time siden sidste lur, går vi badeværelset, hvor hun får ren ble, afvaskning, massage og nattøj på, mens jeg synger. Så går vi i soveværelset med dæmpet belysning, hvor jeg ammer i en stol. Hun spiser godt, og når jeg er sikker på, at hun er mæt og træt, lægger jeg hende i hendes seng. Nogle gange falder hun i søvn ved brystet. Hun sover i en bedside crib ved siden af mig. nogle aftener går det let - hun sover videre eller falder selv i søvn, mens jeg ligger ved siden af. Men andre aftener - som i aftes - går det helt i hårknude. Her startede jeg med at amme kl 19 og hun sov først kl 21.30.

Hun blev lagt halvsovende, jeg lagde mig helt tæt ved hende, men hun fik kørt sig selv op og blev ked. Jeg tog hende op, ammede igen, hvor hun selv slap og lå og smilede til mig. Jeg lagde hende igen, hun blev ked, jeg ...

Annonce

... tog hende op og ammede en gang til, jeg lagde hende, hun begyndte at brokke sig, men græd dog ikke. Efter noget tid faldt hun endelig i søvn. Hun er tydeligt træt allede kl 19 - hvorfor vil hun så ikke sove?

Og så mht amning. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal amme hende om natten, når hun bliver urolig. Det har jeg gjort hidtil, men nu her er jeg ikke sikker på, om det egentlig er mad, hun efterspørger. Hun bliver urolig 1-2 gange hver nat, roder lidt rundt og sutter på hænderne, men hun vågner ikke, og mange gange falder hun til ro igen uden at få mad. Jeg har dog valgt at amme hende 1 gang hver nat, da jeg synes det er mange timer, hun skal undvære mad. I nat blev hun urolig kl 24, hvilket ikke tolkede som sult. Kl. 2, hvor hun også sov videre, og så først kl 6, hvor jeg ammede hende. Det er jo mange timer uden mad! "Nægter" jeg hende mad de andre gange, eller vil hun melde sig, hvis hun har behov for det?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
J

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre