Svar: Natteputning uden brystet - 7 mdr.

6. oktober 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Ligesom du i medlemsklubben har alle dine breve liggende samlet, så kan jeg også se dine tidligere breve, og derfor behøver du ikke så tænke over, hvorvidt jeg kender forhistorien eller ej :)

Det kan være en god idé at amme af to omgange om aftenen for på den måde at fylde ham lidt ekstra op til natten. Og ja - du kan godt gøre det, at du derfor lige nu ammer ham i stuen, herefter skifter ham og så går i soveværelset, hvor du så ammer ham igen. På sigt er det dog ofte en god idé at lade putteritualet foregå i værelset, hvor han forventes at skulle sove.

Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra dig, og det er naturligt svært for små børn. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Så fremover, vil det være rigtig godt, at putteritualet foregår der, hvor han skal sove.

Når du ammer ham, så skal du prøve at putte ham fra din favn og ned hvor han skal sove før han sover helt. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at han ikke sover helt, men er lige ved at falde i søvn. Han kæmper for at holde øjnene åbne og sover næsten, men registrerer dog, at han bliver flyttet fra din favn. Stå ved ham, hold dine hænder på ham, lad ham mærke at du er der. Ligger han i sengen, så vug ham lidt med dine hænder, imens han ligger der og lul ham på den måde ind i søvnen. Sover han i barnevognen, så tril ham en tur og lul ham på den måde til ro.

Når du om natten lirker brystet ud af munden på ham, så skal du prøve at trække brystet til dig før han er helt færdig med at spise, så amningen bliver kortere og kortere og så han tilsidst lærer at kunne undvære brystet midt nat. Han vil naturligt søge brystet igen og igen, og du giver ham det, men bliver ved med at trække brystet ud af munden på ham, når han atter er faldet til ro og hjælper ham på den måde med at lære at sove, uden at han behøver have brystet i munden. Han skal have mindre og mindre mælk om natten. De fire amninger, som han vil have brug for nu ligger hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, ...

Annonce

... aften og sen aften. Det er altså amningen før formiddagslur, amningen om eftermiddagen og amningen midt nat, som nu undværes.

Samtidig med at du trapper antallet af amninger ned, så skal du øge hans indtag af mad, så han får mad nok og også give ham vand af kop, så hans væskebehov stadig dækkes. Det er vigtigt at han får mad og væske hele dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet om natten.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med en nogen lunde fast rytme, så han sover og spiser og er aktiv til nogenlunde samme tidspunkter hver dag. Jo mere ensartet hans rytme er, jo større sandsynlighed for at han f.eks. spiser nok i løbet af dagen og ikke behøver søge brystet om natten. Det er også på sigt godt, hvis hans puttetidspunkt ikke varierer alt for meget, men så han sover til nogenlunde samme tid hver dag - hans rytme om dagen har også betydning for, hvordan hele natten forløber.

Og når det er sagt, så skal der naturligvis også være plads til at nogle dage bare ikke køre efter skema og du kan være nødt til at være mere fleksibel. Og det lyder som om at I har haft en sådan dag. han har ikke rigtig spist i løbet af dagen og søger derfor naturligt brystet ekstra om natten og hans søvn havde i løbet af dagen heller ikke været så god, og så må det være sådan. Men prøv om du kan forsøge at få skabt en nogenlunde ens dagsrytme +/- en halv times tid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske er han ved at blive syg. Det kan også handle om alder og udvikling og at han derfor naturligt er ekstra tryghedssøgende nu. Du må dog meget gerne lave ting ved siden af ham, hvor han f.eks. ligger på gulvet eller sidder i sin høje stol og derfra kan følge med i hvad du laver, ligesom du kan pludre med ham og lade ham fornemme at du er der og I kommunikerer sammen - samtidig med at du så lægger tøj sammen, forbereder aftensmaden og hvad du nu ellers skal lave. Det er ikke sådan, at du skal være på ham hele tiden, han må også gerne ligge og lege lidt for sig selv, øve sig i at få fat på sit legetøj, øve sig i at trille, krybe og kravle osv.

Om natten er det rigtig fint, som I har arrangeret jer. Han sover i samme rum som dig, men ligger i sin egen seng, der er koblet til din seng. Han puttes der, men kan også putte sig med dig og mærke din nærhed, når han har brug for det. Det lyder rigtig fint.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre