Svar: Gråd og skrigeri ved puttetid, især om dagen!

24. september 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte familie

Tak for jeres brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng:)

Der kan være rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

For det første skal I sikre jer, at han ikke har ondt. Det kan være refluks, som I selv er inde på, ørerne osv. Det kan også være smerter fra nakke, skuldre - Han er forsøgt taget med cup og det kan være værd at få tjekket hans nakke igennem, for at sikre, at han ikke har ondt…

Derudover - ammer du stadig? Mange børn vil i 3 måneders alderen have behov for ekstra mælk. Det kan de vise ved at søge brystet ekstra hyppigt og ved at græde mere. Når han er urolig og ked af det, så vil du naturligt lægge ham hyppigere til brystet og derved produceres mere mælk. Samtidig så har børn i denne alder en tendens til at slatspise og slatsove lidt i løbet af dagen.

I 3-4 måneders alderen er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Og han vil derfor godt kunne lade sig forstyrre, når han er igang med at spise. Han ammes, spiser, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og spiser igen, slipper og pludrer med dig, tager fat og spiser igen, slipper og kikker efter far, som kommer ind i stuen. Og laer sig derfor nøjes med lidt for lidt mælk, fordi det er mere interessant at følge med i verden og i hvad der sker.

I første omgang er det derfor en god idé at du forsøger at sikre ham ekstra mælk hele dagen igennem og måske ammer ham lidt hyppigere eller ammer ham af to omgange mellem hver lur, så han får mælk fra det ene bryst, når han vågner af en lur og får mælk fra modsatte bryst, før han så puttes igen. Og så vil det være super godt, hvis du kan prøve at arbejde på en rutine, hvor han får mælk som en fast del af sit putteritual - og ja - han må gerne falde i søvn ved brystet, hvis det lige nu gør, at han lettere kan overgive sig til søvnen og netop forbinder det at sove med noget trygt og rart.

Du må gerne om dagen prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og så lade ham sove der. Det er også en måde at lære ham at sove, uden at være i slyngen og hvor han samtidig har dig helt tæt på. Og du kan også få lidt hvile i løbet af dagen, hvilket du naturligvis vil have glæde af. Det tærrer også på kræfterne at have en dreng, som græder en del og det vil være rigtig godt for dig (og også for din mælkeproduktion) hvis I kan sove lidt sammen midt på dagen. Det der fungerer så godt for jer om natten, må du altså gerne gøre også om dagen.

Jeg forstår godt dit ønske om at trille ham i barnevognen og at det er vigtigt at lære ham dette og jeg synes det er udmærket, at du stadig forsøger at trille ham en lille tur dagligt. Sørg for at han er ammet rigtig godt af inden I triller tur og gør turen så kort, at du med sikkerhed når hjem igen eller sørg for at trille nær en park, en ...

Annonce

... bænk eller lignende steder, hvor du kan sætte dig og amme ham undervejs, hvis det viser sig nødvendigt.

Det er rigtig fint at du ikke kun ser på ham og de signaler han sender, men også lægger mærker til klokken og prøver at putte ham, når du fornemmer at det er nødvendigt, netop for at han ikke bliver overtræt. Det lyder rigtig fint det du her fortæller:)

Og nej - han er bestemt ikke ude på at snyde dig og græder ikke for at irritere dig. Og nej - du skal ikke "tage en kold tyrker", men acceptere at han lige nu er mest tryg ved at sove hjemme og har svært ved at være ude, fordi han har en alder, hvor han suger indtryk til sig og netop bliver mere og mere bevidst om, hvor han er. Det er okay og det er vigtigt at du accepterer at sådan er det lige nu - hvis du stresser, så mærker han det jo tydeligt og det vil kunne forstærke hans gråd og uro:) Jo mere ro I kan forsøge at skabe for jer alle tre lige nu, jo bedre er det. Det er som du så fint selv skriver, netop vigtigt, at han forbinder det at falde i søvn og at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart og ikke med noget som gør ondt, på nogen måde er ubehageligt og forbindes med gråd og ulykkelighed. Og ja - jeg ved godt at det nogle gange kan være lettere sagt end gjort…

Han må gerne sove i sin slyngevugge længe endnu, det er helt okay. I barnevognen vil han måske have glæde af en voksipose, duniduo, drømmepose eller lignende. En sovepose af denne slags vil kunne give ham lidt fornemmelse af at være svøbt og dermed være med til at skabe fysisk ro. I kan putte ham i soveposen indendøre, du kan amme ham, skifte ham, putte ham i soveposen og amme ham igen imens han ligger i posen og derefter så putte ham ned i barnevognen. Det vil sige ud af liften og puttes i pose i stedet. Og på den måde måske få skabt lidt rutiner, som vil hjælpe jer både nu og fremover. Soveposer findes i mange kvaliteter og til mange forskellige priser og med den årstid vi har nu og går i møde, vil I kunne have glæde af dette længere tid…

Det er rigtigt at der nu stille og roligt kan blive skabt lidt mere rytme for dagen. Jeg anbefaler at man indføre en 3-lure-om-dagen rytme, når børn er 3-4 måneder gamle og det kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Vågner ofte og starter dagen med en ekstra amning.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur. Denne lur kan evt. være i barnevognen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost: Ammes og puttes til middagslur. Denne lur kan evt. være i dobbeltsengen eller i slyngevuggen alt efter behov.

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte vil være dagens korteste lur. Denne lur kan være i slyngevuggen, da han lige nu sover bedst der.

Aften: Ammes ofte hyppige hele aftenen igennem og fylder sig på den måde ekstra godt op til natten. Puttes til natten med amning.

Sen aften: Ammes rigtig godt og sover videre.

Midt nat: Ammes og sover videre.

Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Fortsat held og lykke og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år