Svar: Natamning - 8 mdr.

24. september 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er en super fin dagsplan I har, og der er intet som umiddelbart tyder på, at jeres datter søger brystet om natten fordi hun mangler mad eller væske. Når hun søger brystet er det sandsynligvis fordi det er tryghed for hende - og hun har gennem hele sit liv naturligt været vant til at få brystet, finde roen ved brystet osv. Og det gør hun selvfølgelig stadig:)

Jeres datter er lige nu i separationsfasen og et betyder faktisk at hun godt kan finde på at søge brystet lidt ekstra om natten. Det kan godt være forklaringen på, at hun lige nu ikke kan finde ud af at "lade sig nøjes med fars nærhed", men bliver ved med at græde og viser behov for sin mor. Det at hun er igang med at separere sig betyder, at hun øver sig i at være mere og mere på afstand af jer. Om dagen kryber hun, gør måske også tegn til at kravle, hun øver sig i rent fysisk at bevæge sig væk fra jer og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd og for at kunne gøre dette, så skal hun føle sig ekstra knyttet til. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man kan knyttet til … Netop derfor vil hun netop nu have tendens til at søge brystet ekstra, fordi det forsikrer hende om at mor stadig er der.

Det er en forudsætning at hun får mad og væske nok hele dagen igennem og det gør hun hos jer:) Bibehold derfor den dagsplan, som I har. Derudover så er det vigtigt, at hun kan falde i søvn uden at have brystet i munden. Det vil sige, at når hun puttes, så skal hun stadig ammes, men hun skal ikke opleve at falde i søvn med brystet i munden. Brystet skal berolige hende og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, men hun skal puttes i sin seng lige der, hvor hun registrerer, at hun ligger i sin seng og at det er der hun sover - og ikke er i jeres favn og uden brystet i munden.

Det er rigtig fint, at jeres datter ikke får brystet om dagen, før hun skal sove. Det viser jo at hun godt kan sove uden brystet og det er godt netop at arbejde videre med dette. I skal derfor prøve at overføre de ritualer I har om dagen til om aftenen - så hun som sagt lærer at sove uden at falde i søvn med brystet i munden og uden at være i favn. Det handler om søvnassociationer, som er ritualer vi har for at kunne falde i søvn.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshh-sshh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen ...

Annonce

... med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter er afhængig af brystet eller af at være i favn for at kunne sove, så vil det være uhensigtsmæssigt. I vil nemlig kunne havne i den situation, at hun ikke vil kunne komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.

Og derfor er det heller ikke nødvendigvis nogen god idé at give hende sut i stedet for brystet - det virker nogle gange, det kan godt give hende ro og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, men det er så vigtigt, at I ikke giver hende sutten i munden igen og igen hele natten - for så kan hun blive uhensigtsmæssigt afhængig af sutten, ligesom hun kan blive det af bryst og favn…

Når man vil adskille amning og søvn, så gøres det ved at flytte barnet fra favn og ned hvor det skal sove på det rette tidspunkt. Det vil sige der, hvor hun ikke er spilvågen, men heller ikke dybt sovende. Altså der hvor hun lige misser med øjnene og registrerer hvor hun bliver lagt og så er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen, ofte med lidt vuggen, beroligende hænder på kroppen, der hvor du ønsker hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også med fordel gøre det at du lægger dig og ammer hende i din seng, men trækker brystet til dig før hun falder helt i søvn. I starten vil hun måske søge brystet igen, så giver du det igen, men trækker brystet til dig igen og igen, når hun atter er faldet til ro. I skal gerne nå derhen til hvor hun kan slippe brystet, smile til dig, trille rundt og falde i søvn og dermed overgive sig til søvnen uden brystet i munden :) Sen aften kan du så amme hende igen og derefter flytte hende til egen seng, hvor hun så sover om natten. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af din seng, hvis du lader hende starte natten der.

Og det samme kan du faktisk så gøre om natten. Starte med at amme hende, så hun falder til ro og mærker at du er der, men stille og roligt afkorte amningen mere og mere. Du skal altså forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun ikke drikker masser af mælk, men blot trøstes. Og du skal sandsynligvis gøre det flere gange. Give hende kluden, kærtegne hende osv. og lade hende mærke, at du stadig er der, brystet forsvinder, det bliver mindre og mindre, men mor er der stadigvæk.

Nogle gange kan det hjælpe at amme hende ekstra godt sen aften, evt. amme hende, skifte hende og amme hende igen, hvorefter hun så puttes i sin seng. På den måde fyldes hun ekstra godt op og kan så måske bedre sove uden at behøve brystet midt nat…

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder