Svar: Vuggestuestart og søvn - 13 mdr.
24. september 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Asgers forældre
Tak for jeres brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går så fint med indkøringen og at Asger er glad for vuggestuen og virker tryg ved at blive afleveret. Dejligt :)
Der er dog igen tvivl om, at det er tilvænningen til alt det nye, som påvirker hans søvn om natten. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten og lige nu drømmer han derfor rigtig meget, fordi han jo oplever rigtig meget nyt. Nye voksne, nye børn, nye rutiner, en helt ny hverdag - han suger alt til sig og er jo stadig en meget lille dreng, som ikke kan sætte ord på, hvad han tænker, føler og oplever og det viser sig så især gennem drømme og natlig uro.
Deruover vil han naturligt også klynge sig lidt ekstra til jer, fordi han jo er adskilt fra jer om dagen. Han forstår endnu ikke hvor I går hen, når han ikke kan se jer og han har lige nu rigtig meget brug for at mærke at I er der. Måske er han begyndt at tage sine første skridt ud i verden på egen hånd? Samtidig med dette opstår der ofte en ny fase, en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor han på den ene side vil op, vil være i favn og når han så kommer op, så vil han ned igen. Han klynger sig og skubber jer væk på en gang - og det er helt naturligt.
Det er vigtigt at I giver ham den nærhed og tryghed, som han lige nu viser behov for, men det er samtidig vigtigt at I forsøger at skabe nogle rutiner som kan fungere for jer fremover og som ikke ender med at blive dårlige vaner.
Det er f.eks. en god idé at I holder fast i at putte ham i hans egen seng om aftenen og holder fast i det fine putteritual I har. Så han lærer at sove i sin egen seng og så han netop forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
I må også gerne give ham en putteklud eller puttebamse nu, som kan følge ham - både med i vuggestuen, med i bilen, som gives til ham, når han er ked af det osv. Fordelen ved en puttebamse eller klud er, at det er ham selv, der styrer behovet. Han kan kramme den, nulre sin næse med den osv. når han har brug for det - hvilket han jo ikke kan med jer forældre - og på sigt bliver bamsen derfor en substitut for jer. Han vil kunne bruge den f.eks. om natten og med bamsen eller kluden komme videre i søvnen på egen hånd. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en bamse eller klud til sig og bruge den bevidst.
Så er det en god idé at I forsøger at få ham videre i søvnen i egen seng, når han vågner om natten - og så vidt muligt forsøger at undgå at tage ham op og gå rundt med ham, vugge ham osv. Det kan sagtens tænkes, at I lige nu er nødt til at tage ham op, berolige og så lægge ham ned igen (op-ned-op-ned), men det kan også være nødvendigt at I tager ham ind til jer - og det er okay, da han jo stadig er en meget lille dreng og I skal sove om natten og ikke "tåge rundt":) Men han bliver naturligt mere og mere bevidst og hvis han vænnes til at komme ind til jer hver nat, så kan man godt på sigt risikere, at han begynder at vågne, fordi han har lært at han skal ind til jer… Denne bevidsthed kommer gradvidst, men omkring 18 måneder vil børn ofte være meget bevidste om, hvad der foregår, når de skal sove.
Der er ingen tvivl om at en fast dagsrytme også spiller ind og med den alder han har og ud fra det du beskriver, så lyder det som om at han de fleste dage stadig vil trives bedst med to lure dagligt - og det må han meget gerne få. Det er her vigtigt, at han sover formiddagslur og middagslur og ikke springer formiddagsluren over og i stedet sover om eftermiddagen. Hvis han sover en ekstra lur sidst på dagen, vil det påvirke hans nattesøvn negativt og kan være forklaringen på, at han nogle gange vågne midt om natten og ligger og snakker og gerne vil lege. De to lure bør derfor ligge formiddag og middag og middagsluren bør ikke vare til længere end til kl 16 - han bør således ikke sove efter kl 16, heller ikke en lille powernap på vej hjem.
Det er altid svært i overgangsperioder - det er svært, når børn går fra at sove 3 lure dagligt til at sove 2 lure dagligt og lige nu er det svært at gå fra to lure til kun en lur. Men det er vigtigt, at I forsøger at skabe så fast en rytme som muligt, så han har samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil sige samme stå op tidspunkt og samme puttetidspunkt hver dag og derudover også samme spisetider osv. Jo mere ens dagene er, jo bedre vil han ofte kunne sove om natten.
Og når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksom på, om han kan være ved at blive syg. Når børn starter i vuggestue, så udsættes de naturligt for en masse nye bakterier og vira og dermed sygdom… Det kan også være forklaringen på, at han lige nu over dårligere om natten, at der netop kan være sygdom på vej.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske