Svar: Sover meget urolig om natten
23. september 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og det kan naturligvis ikke udelukkes, at jeres datter vågner, græder, ligger uroligt osv. fordi hun har ondt i maven eller på anden måde er ved at blive syg. Da du er startet på arbejde er hun jo nu i dagpleje og det betyder ekstra udsættelse for bakterier og dermed mere tendens til sygdom - desværre:(
Derudover så betyder det også adskillelse fra dig om dagen, og det er naturligt svært for hende med den alder hun har. Hun vil derfor godt kunne søge dig ekstra, samtidig med at hun også kan skubbe dig væk - på den ene side vil hun være på arm, holdes om og krammes og på den anden side, så vil hun ikke, fordi hun er godt igang med at øve sin selvstændighed og separere sig fra dig - og det kan nogle gange give en situation, hvor det kan være svært helt at fornemme hendes behov og svært helt at hjælpe hende - for vil hun op eller skal du lade hende ligge? Og jeg kan næsten fornemme at det sker hos jer lige nu:)
Det lyder rigtig fint det du gør - forsøger at hjælpe hende videre i søvnen, hvor hun ligger netop med stillingsskift, beroligende hænder, kærtegn osv. og når det ikke er nok, så tager du hende op og får hende til ro i dine arme og putter hende så igen.
Og ja - det kan godt være, at hun lige nu har brug for en lille ekstra amning, for at falde til ro og det må hun godt få - men prøv om du kan få skabt en rytme i løbet af dagen, hvor der er plads til mange små måltider og hvor der om aftenen også bliver tid til at give hende både et bad og en godnatgrød før hun skal sove.
Badet kan i denne alder have rigtig god effekt, fordi det hjælper hende til fysisk ro og gør at hun bedre kan slappe af i kroppen, når hun puttes. Og den efterfølgende godnatgrød gør, at hun får en ro i maven og en fornemmelse af behov for at "slå mave" og dermed lægge sig ned. Og så naturligvis amme hende før hun skal sove, så du stadig giver hende brystet, som er det trygge og nære og dermed sikrer hende mælk og ro før hun så skal sove til natten.
I løbet af natten skal du forsøge at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Stillingsskift, beroligende hænder, lade hende at du er der, men så vidt muligt ikke tage hende op eller give hende brystet. Måske kan far tage over om natten, fordi han af gode grunde ikke kan amme…
Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes om natten, når hun sover og det betyder at hun lige nu vil have ekstra meget drømmeaktivitet. Hun kan derfor godt ligge og græde, klynke, småsnakke og nogle gange også grine om natten, fordi hun drømmer og meget af hendes uro sker altså imens hun sover. Det er derfor en god idé at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen og ikke tager hende for meget op, ikke får hende vækket osv. Det er vigtigt at I forsøger at holde fast i de gode vaner, som I allerede har fået skabt og ikke kommer ind i en vane, hvor du pludselig skal amme hende hver time hele natten igennem…
I skal være opmærksomme på om hun falder i søvn i jeres favn, om hun vugges i jeres arme for at sove, om hun falder i søvn med brystet i munden osv. Måden hun falder i søvn på har betydning for hendes evne til at komme videre i søvnen på egen hånd om natten. Det handler om søvnassociationer. Søvnassociationer er de rutiner og vaner, som vi har i forbindelse med at vi skal lægge os til at sove. Voksne læser måske i en bog og børn bliver ofte ammet, bliver vugget i favn eller lignende.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter f.eks. er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil der nemlig kunne ske det, at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen om natten, uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Derfor - hvis du ammer din datter og lader hende falde i søvn ved brystet og først derefter flytter hende over i egen seng, så kan hun forbinde din favn og brystet med at sove og derfor vil hun søge det igen og igen om natten.
Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Jeres datter vil også have disse opvågninger og hver gang hun har dem, så vil hun i sin underbevidsthed registrere at alt er, som da hun faldt i søvn - og hvis det er det, så sover hun videre. Hvis det ikke er det, hvis hun mangler noget, f.eks. dit bryst eller din favn eller at blive vugget, så vil hun søge dette og når hun får det, så vil hun sove videre igen.
Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på at lære hende, at hun godt kan sove uden at falde i søvn med brystet og uden at du skal vugge hende i dine arme. Det betyder ikke at hun skal græde sig i søvn, hun skal jo stadig ammes hun puttes, men hun skal lære at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden og uden at være i bevægelse, altså uden at blive vugget :)
Måske vil det hjælpe jer at læse lidt i min bog "Helens bog om børn og søvn", netop om separationsfasen og søvnassociationer..
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske