Svar: Baby og søvn - 2 mdr.

22. september 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at I diskuterer forskellige emner i mødregruppen:)

Børn er forskellige. Nogle børn er aktive, lærer ved at bevæge sig rundt, bruge sig selv fysisk. Andre børn er mere stille, studerer detaljen og vender hvert stykke legetøj sirligt. Nogle børn er tilbageholdende, forsigtige, skal lige se tingene an, før de siger noget, tænker meget over tingene, hvad de ser osv. Og andre børn er langt mere selskabelige, dristige, de kan virke ubekymrede og handler måske mere impulsivt.

Og ja - så er der også børn, som har rigtig svært ved at koble af overfor verden. Som suger alle indtryk til sig og som er meget opmærksomme på alt, hvad der sker - så de har ekstra brug for hjælp til ...

Annonce

... at koble fra, når de skal sove. Hvor andre børn nyder at være, hvor tingene sker, fordi de så føler sig mere rolige, trygge og dermed bedre kan overgive sig til søvnen, når de skal sove.

At nogle børn således falder i søvn imens "de voksne sidder og snakker" og andre børn "skal hjælpes", tænker jeg derfor handler om, at børn er forskellige af temperament og har forskellig personlighed og derfor også forskellige behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Også store børn og voksne har forskellige behov, når de skal sove. Nogle har brug for ro, et helt mørkt værelse, lukket dør osv. Og andre sover bedst, hvis Tv´et kører, hvis der er lys eller hvis døren ind til værelset står åben…

Håber du kan bruge dette lidt videre, - og hils din mødregruppe fra mig:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.