Svar: Natteroderi - tvillinger 27 mdr.

15. september 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære meget trætte tvillingemor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine piger, og det I har forsøgt - og velkommen til:) Det er dejligt, at du har fået lyst til selv at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen. Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres piger vil have brug for 12.5-13 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan, at de sover f.eks. 11 timer om natten og 1.5-2 timer om dagen. Det kan hos jer være en rytme, hvor de sover f.eks. fra kl 20 til 07 og sover middagslur fra kl 13-14.30.

Det har stor betydning for deres evne til at sove godt om natten, at dagens rytme fungerer og at de har samme rytme hver dag. Det vil sige op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag eller weekend. Måltider serveres til samme tid hver dag uanset dag på ugen, de leger, er aktive osv. og de puttes til samme tid hver dag og sover lige længe hver dag … I første omgang betyder det ikke, at I skal vække dem fra dagssøvnen, men at I skal forsøge at putte dem til samme tid hver aften og tage dem op til samme tid hver morgen - når stå op tidspunktet og puttetidspunktet er ens, så vil dagssøvnen ofte passe sig ind naturligt.

Men, når det så er sagt, så lyder det som om at jeres lille A måske er en lille ugle. Hun har i hvert fald rigtig svært ved at falde i søvn om aftenen og vil her helst lege og underholde, hvor B sover hurtigere og virker mere parat - B er måske en lille lærke… hun vågner nemlig ofte også tidligt om morgenen.

Ugler og lærker er det vi kalder A og B mennesker hos os voksne. Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, men de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, – der vil de rigtig gerne lege og er i hopla.

Jeres piger er på mange måder meget forskellige og det er derfor en rigtig god idé at I nu har valgt at putte dem på hvert sit værelse. De har lige nu forskellige behov, når de skal sove og I er derfor nødt til at prøve at møde dem lidt forskelligt - forstået på den måde, at A måske har brug for at I sidder mere hos hende og I skal forberede jer på at det måske kommer til at tage længere tid, hvor B vil falde hurtigere i søvn.

Hvis A er ugle og derfor har en sen søvnfase, så skal hun hjælpes til at rykke denne frem, så hun sover lidt tidligere end hun egentlig føler behov for. For at gøre dette, så er I nødt til at putte hende så sent om aftenen, at I med sikkerhed ved, at hun vil falde i søvn inden for ca 15 minutter. Det betyder at hun måske i en periode først skal puttes, når klokken er 21 og ikke klokken 19.30-20 som nu.

Hvis I putter hende allerede kl 19.30-20 og hver aften bruger en time på at få hende til at sove, så lærer hun at det er sådan putteritualet er. At hun kan hoppe rundt, kalde, stige ud af sin seng, bede om vand, historie osv. igen og igen. Det at blive puttet foregår sådan i hendes verden. Og hun skal derfor lære et nyt ritual, nemlig, at når hun bliver puttet, så lægger hun sig ned (fordi hun er træt nok og føler sig parat) og så får hun en godnathistorie, I læser, taler lidt om dagen, viser billeder, synger en sang eller lignende. Altså bruger det ritual, som I tænker fremover vil fungere godt for hende og også jer - netop fordi det hele ikke tager mere end et kvarter.

I må gerne have en lille natlampe, som giver helt dæmpet belysning, men stadig lys nok til at I kan læse. Det at have en lille smule lys vil også virke beroligende på A, fordi hun så kan orientere sig, hun ved, hvor hun sover, at hun er i sit værelse, ligger i sin seng osv. Og det vil naturligt være trygt for hende. Hun vil højst sandsynligt også have glæde af en åben dør, fordi hun så kan høre, at I er der og at hun ikke er ladt alene:)

Og så skal hun naturligvis han en puttebamse eller lignende hos sig, som kan give hende ro og som hun kan putte sig med. En hun selv vælger og som på sigt kan fungere som substitut for både jer og for hendes søster. Hun har brug for denne ...

Annonce

... nærhed og her vil en bamse, slaskedukke eller hvad hun nu falder for, være en rigtig stor hjælp.

Søster B skal måske puttes tidligere end søster A (i en periode), fordi hun er mere parat til at sove og hvis I putter hende for sent, så vil hun blive overtræt og dermed få svært ved at sove, fordi "søvntoget er kørt". Hun vil altså kunne blive holdt vågen mod sin vilje, fordi hun spejler sig i A. Det lyder dog rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 20 - hvilket B så også kommer til hen af vejen, men ikke lige nu.

Søster B skal måske også puttes med godnathistorie og snak om dagen, men vil måske falde hurtigere i søvn og hun kan naturligvis også få puttebamse osv. Ingen forskel der. Men hun vil måske have brug for mindre lys i værelset og vil måske trives med en lukket dør, fordi det skærmer hende fra jeres og søsters lyd, som vil appellere til en vågenhed, hun ikke har behov for. I skal derfor her prøve at vurdere, hvad de hver især vil være mest trygge ved og hvordan I hjælper dem begge bedst.

De skal også have samme ritual hver aften og det vil være rigtig godt, at I tilbyder dem en godnatgrød i køkkenet, som en fast del af deres putteritual. Selvom de nu er over 2 år gamle, så må de stadig meget gerne få en portion grød, før de skal sove. Det ligger godt i maven og giver en ro - og en fornemmelse af behov for "at slå mave", så de ligger mere stille og føler sig lidt mere trætte. Grøden serveres adskilt fra aftensmaden og det kan være f.eks. en havregrød, flerekornsgrød eller mysligrød, gerne serveret sammen med en kop mælk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En aftenrutine kan f.eks. være, at I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer pigerne i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og hvad de nu kan have behov for. Så tilbydes de godnatgrød i køkkenet kl 19.30, sammen med en kop mælk. Så får de børstet tænder og så puttes de til natten kl ca 20. Med samme ritual aften efter aften og I forældre må dele jer, så den ene putter den ene og den anden putter den anden, ligesom I forsøger nu:)

Og så er der jo så det med at flytte på søvnfasen, for at komme tilbage til dette. I første omgang putte datter A kl 21. Samme ritual hver aften, være der, læse, holde i hånd osv. så hun falder trygt i søvn og så stille og roligt rykkes tidspunktet frem. I skal flytte tidspunktet med ca 15 minutter af gangen, så hun bliver puttet kl 20.45, så 20.30, så 20.15, så 20.00. Samtidig med at I gør dette, så skal hun stadig op til samme tid hver dag og hun skal sove 1.5-2 timers middagslur dagligt - ikke mere. Det er vigtigt at hun ikke begynder at indhente sin manglende søvn om dagen. Hun skal altså ikke pludselig begynde at sove 2.5-3 timer i løbet af dagen. Hendes dagssøvn skal ikke forlænges, det er nattesøvnen som skal forlænges, så hun kan komme tidligere i seng om aftenen og føler sig parat til dette, når hun puttes.

Det tager tid, det kræver stor tålmodighed og det kan sagtens tage 5 uger at ændre på en sådan rytme. Det er en forudsætning, at der ikke kommer sygdom eller andet undervejs, som kan ødelægge ellers så gode søvnrutiner. Så I skal have tålmodighed og det er også vigtigt at I samarbejder med vuggestuen omkring det, så de er med på, hvorfor hun måske skal vækkes om dagen. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende og hun må som sagt gerne sove 1.5-2 timer, men det er et spørgsmål om at få skabt en rytme, som hun og I på sigt vil trives bedre med.

Med hensyn til opvågningerne om natten, så skal I her prøve at vurdere, hvorfor pigerne vågner. Kan de have ondt? Ørerne, mavesmerter eller andet? Snorker de? Kan de have hævde mandler og polypper, som gør at de "klotter til" i næse og svælg. Har de astma, hoster de? Drømmer de? Er de afhængige af jeres hjælp - har de f.eks. lært at I giver dem sutten om natten og har ikke lært at finde den selv? Der kan være mange grunde til at de sover så uroligt om natten - og i første omgang må I hjælpe dem med at skabe rytme om dagen og et putteritual, der ikke trækker ud, men hvor de begge falder i søvn trygt og godt og uden for meget gråd - hvis de græder sig i søvn og er utrygge ved det at sove, så vil de naturligt også sove dårligere om natten.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor