Brev:
Slås og grimt sprog
16. september 2014
Alder:
3 år, 10 mdr.
Slås og grimt sprog
Kære Helen.
Jeg skriver til dig da vores søn på knap 4 år er begyndt at tale grimt.
Han er en glad, frisk dreng som trives i børnehaven. Han er ikke den vilde dreng men heller ikke den helt stille. I børnehaven er der et puderum og her bruger vores søn en del tid. Han leger med 4 andre drenge og de leger vilde lege. Han siger bl.a. at de slås og kæmper mod hinanden. I forbindelse med disse lege hvor de leger at de er supermand, spiderman, ninjago m.m. bliver sproget derefter. Det betyder at vores søn også i almindelige situationer kan finde på at sige "mor giv mig den mælk eller tæsker jeg dig". Vi kan ikke helt finde ud af hvad vi skal synes om dette, men vi synes egentligt ikke at han skal tale sådan idet han ikke sorterer og også kan finde på at sige det til en nabo f.eks. "giv mig bånden ellers skyder jeg en bold i dit øje".
Mor og far taler naturligvis ikke sådan og vi er helt med på, at det er sprogbruget i legene fra puderummet som også er i brug udenfor puderummet. Vi forsøger os med at sige, at sådan skal han ikke tale men vi er i tvivl om hvor meget energi vi skal ligge i dette, og hvordan vi egenligt bør takle dette.
Venlig hilsen
mor