Svar: Længere middagslur

9. september 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé at arbejde på en lidt længere lur midt på dagen og det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng kan sove mindst 1.5 time. For at det skal lykkes, må du meget gerne trille ham i barnevognen og det er rigtig fint, at du putter ham med flasken i den.

Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren. Badet kan trætte ham lidt ekstra og gøre at han så føler sig mere parat og har mere brug for luren.

En anden mulighed kan være at dele flasken i to - så du starter med at give ham mælk, herefter skifter ham, så han vågner op til dåd igen og så putter du ham med flasken, så han får mælk igen og måske spiser lidt mere. Det at dele flasken op med en skiftning og let opvågning imellem kan nogle gange gøre, at han så sover mere sammenhængende, når han endelig sover.

Derudover skal du naturligvis også være opmærksom på at han får mad nok og at ans puttetidspunkt er rigtigt. Rytmen for dagen - mere skemad (læs flere måltider), tidspunkterne skemaden ligger på osv. vil alt sammen ...

Annonce

... spille ind på hans evne til at overgive sig til søvnen.

Og så er der jo lige det med den nuværende opvågning - umiddelbart lyder det som om at jeres dreng vågner rigtigt op, når han er vågen i op til 15 minutter, hvor han måske ikke vågner rigtigt op, når han kun virker vågen i et par minutter. Det betyder dog ikke, at han ikke stadig kan komme igennem de forskellige stadier af søvnen - for han falder sandsynligvis hurtigt ned i søvnen, når han falder i søvn igen. Det lyder som om at, når han først sover (altså falder i søvn anden gang), så sover han faktisk godt og kan godt sove en times tid. Og jeg fornemmer af dit brev, at når han så vågner her, så virker han glad og tilfreds:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil derfor ikke være bekymret for at han ikke får den søvn som han har behov for, men stadig synes jeg, det er en god idé, at du forsøger at hjælpe ham til en længere middagslur, præcist som du jo gør - og måske kan mine forslag hjælpe jer til en kortere vågenperiode eller måske gøre, at vågenperioden helt kan undværes…

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, og at det hjælper videre på vej:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder