Svar: Længere middagslur
9. september 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at arbejde på en lidt længere lur midt på dagen og det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng kan sove mindst 1.5 time. For at det skal lykkes, må du meget gerne trille ham i barnevognen og det er rigtig fint, at du putter ham med flasken i den.
Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren. Badet kan trætte ham lidt ekstra og gøre at han så føler sig mere parat og har mere brug for luren.
En anden mulighed kan være at dele flasken i to - så du starter med at give ham mælk, herefter skifter ham, så han vågner op til dåd igen og så putter du ham med flasken, så han får mælk igen og måske spiser lidt mere. Det at dele flasken op med en skiftning og let opvågning imellem kan nogle gange gøre, at han så sover mere sammenhængende, når han endelig sover.
Derudover skal du naturligvis også være opmærksom på at han får mad nok og at ans puttetidspunkt er rigtigt. Rytmen for dagen - mere skemad (læs flere måltider), tidspunkterne skemaden ligger på osv. vil alt sammen spille ind på hans evne til at overgive sig til søvnen.
Og så er der jo lige det med den nuværende opvågning - umiddelbart lyder det som om at jeres dreng vågner rigtigt op, når han er vågen i op til 15 minutter, hvor han måske ikke vågner rigtigt op, når han kun virker vågen i et par minutter. Det betyder dog ikke, at han ikke stadig kan komme igennem de forskellige stadier af søvnen - for han falder sandsynligvis hurtigt ned i søvnen, når han falder i søvn igen. Det lyder som om at, når han først sover (altså falder i søvn anden gang), så sover han faktisk godt og kan godt sove en times tid. Og jeg fornemmer af dit brev, at når han så vågner her, så virker han glad og tilfreds:)
Jeg vil derfor ikke være bekymret for at han ikke får den søvn som han har behov for, men stadig synes jeg, det er en god idé, at du forsøger at hjælpe ham til en længere middagslur, præcist som du jo gør - og måske kan mine forslag hjælpe jer til en kortere vågenperiode eller måske gøre, at vågenperioden helt kan undværes…
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, og at det hjælper videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske